Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Drar vatten/ skum i oljan

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Ekeby
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Drar vatten/ skum i oljan

    Behöver hjälp. Nyligen köpt en Saab 93 sportsedan vector 05:à. Gått ca 14500
    Märkte efter andre dagen att den dricker kylar vatten. Hittar inget läckage och där är brunt skum på olje stickan. Det lilla jag kan om motorer så är det toppen eller packningen som är kass.
    Nu när jag läst runt så är där många som skriver att man ska efterdra toppen bara. Stämmer det? Och hur mycket ska man dra då?
    Är där mycket som behöver demonteras för detta?
    Har aldrig skruvat med så pass "ny" bil så jag är lite osäker. Tack på förhand

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Låter som gången topppackning. Gör komptest först och främst. Det ger en fingervisning om vilken cylinder det är som gått eller om det är flera. Köpte du bilen privat eller hos handlare?

    Om du köpt den privat är det att lyfta toppen som gäller. Den måste planas och inspekteras efter eventuella sprickor. Att efterdra toppen ser åtminstonde inte jag som ett alternativ i detta fallet.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Ekeby
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Den är köpt på bilfirma. Dom sa att inga garantier gäller men jag ska kolla med Konsumentverket om vad dom säger. Har ju bara haft bilen i ca 2 veckor.
    Är det ett stort projekt att lyfta toppen? Har gjort det på äldre bilar och dieselmotorer men inte så pass nytt så det har varit så mycket el och så.
    Då måste ventilspel ställas och slipa ventiler och så eller?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335
    Du har säkerligen en b207 och då är det inte vanligt att du behöver efterdra toppen som på gjutjärnsmotorerna. Brusten topplockspackning är också ovanligt. Innan du felsöker för mycket själv hade jag lämnat tillbaka bilen till firman du köpte den och kräv att de åtgärdar problemen eller häver köpet.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Det är ett litet projekt för en helg om man inte är van. Det kan vara bra att ha någon med dig som gjort det innan så du får nollat motorn korrekt när du sätter ihop den. Men också ett par extra ögon o kika så att toppen inte spruckit som sagt.
    Ventispel behöver du inte tänka på då det är hydrualiska lyftare på modellen. Däremot kanske det kan vara läge att slipa in ventiler och byta ventiltätningar när du ändå har den av. En så pass ny bil brukar ju handlare lämna någon garanti på, så det låter nästan som att de visste om att något inte var 100% på den.
    Vad står det i varudeklarationen som följde med? Vad gav du för den?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Står det inte att topplockspackningen är brusten och att bilen säljs som reparationsobjekt så räknas detta som ett ursprungligt fel enligt konsumentköpLAGEN dvs ingenting som bilfirman kan avskriva sig ifrån.

    Gör inget mer själv utan ta genast kontakt med firman.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Ekeby
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Har inte sett nån varudeklaration och där har inte följt med nån heller. Gav 54000:- för den.
    Men jag ska ta kontakt med dom då. Familjen har ändå köpt bilar där innan och dom har funnits länge så dom kan ju inte vara hur jävliga som helst.
    Dom kan väl ändå inte få igenom att det är jag som orsakat felet?
    (Märks att man inte köper bil så ofta. Så mycket som man har rätt till om bara kollar upp saker)

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Enligt konsumentverket skall den som säljer en begagnad bil kunna visa upp en varudeklaration. Skumt att du inte fått ta del av den. När man köper bil av handlare gäller att fel som visar sig inom 6 månader anses de ha funnits vid köpet om inte säljaren kan motbevisa detta, (testprotokoll varudeklaration etc.) Om det är uppenbart att det hänt efter köpet står inte säljaren som ansvarig. Håller med Turbo_Danne hans inlägg, kontakta företaget omedelbart och bruka inte bilen mer än absolut nödvändigt.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Ekeby
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Ska dit på fredag. Är upptagen imorgon nämligen. Har skickat ett mail till dom nu och förklarat läget på vänligt sätt så får jag se vad dom säger.
    Återkommer hur det har gått.
    Tack så mycket för hjälpen hittills. Hade väl stått och plockat itu motorn nu med flera tusenlappar i delar annars

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Står det inte att topplockspackningen är brusten och att bilen säljs som reparationsobjekt så räknas detta som ett ursprungligt fel enligt konsumentköpLAGEN dvs ingenting som bilfirman kan avskriva sig ifrån.

    Gör inget mer själv utan ta genast kontakt med firman.
    Exakt! Viktigt att du inte gör något själv innan bilfirman fått chansen.
    Kolla med din kommuns konsumentvägledare om du har någon.
    Nedanstående är saxat från Motormännens köpekontrakt.

    Bilens skick Bilen och utrustningen enligt ovan angivna beskrivning säljs i befintligt
    skick. Även om bilen sålts i befintligt skick skall den anses vara felaktig
    om:

    1) Bilen inte överensstämmer med uppgifter som lämnats av säljaren
    före köpet.
    2) Säljaren före köpet underlåtit att upplysa om sådant väsentligt
    förhållande rörande bilens egenskaper eller användning som han känt
    till, eller
    3) Bilen är i väsentligt sämre skick
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2.0t med vatten i oljan....
    Av Softpack i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-01-01, 18:51
  2. Törs jag köra bilen med vatten i oljan?
    Av Lagbrant i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-24, 17:01
  3. Vatten i oljan, varför? :(
    Av D-style i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 10:22
  4. Vatten i oljan B202, stått så i två år!
    Av David V i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-06, 03:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •