Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Serva utombordare (2-takt) själv?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667

    Serva utombordare (2-takt) själv?

    Hej,

    Har en Mercury XR10 tvåtakts utombordare från c:a 1995 som jag brukar lämna in på båtfirman, men tycker det börjar bli lite väl dyrt att lägga ett par tusen spänn på service för en så pass gammal motor. Vad jag förstår så byts växellådsoljan och tändstift varje år och impellern vartannat (så gjorde iaf firman). Motorn går i Östersjön, låg salthalt. Brukar skölja igenom kylsystemet med sötvatten

    Någon som är haj på Mercurymotorer som har några tips?

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Att byta växellådeolja & tändstift är ju inga problem. Konservering/genomspolning av kylsystem en baggis. Sen allmän tvätt & puts klara vem som. Spraya över maskin innanför kåpan med 5-56/WD40 eller liknande för att ge den en tunn korrosionshämmande oljefilm. Ta av propeller & smörja in propelleraxel med fett. Kolla zinkanoder. Impeller brukar väl vara lite bökigare. Men behövs det verkligen vartannat år? Nu var det längesedan jag hade utombordare, men inte byttes det impeller så ofta, inte ens tändstift. Men då hade jag inte så många driftstimmar per år, kanske 20-40h.

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Egentligen är det impellerbyte varje år men vartannat eller varje tredje räcker i Östersjön. Timmarna avgör. De som kör kommersiellt byter en gång om året eller rent av två. Bytet är om inte annat för att motionera skruvarna. Termostat är vettigt att byta i samband med impellerbyte. Tändstift byter man inte varje år. Jag fick byta på min 30hk 2t Yamaha 2005 i år. Ibland slår ett stift ihop av konserveringsoljan.

    Jag kör min i en nedkapad plastsoptunna. Kör den varm med vattenslangen som fyller tunnan. Mata på med tvåtaktsolja in i förgasarna. Ta hjälp av en oljekanna. Mata olja tills den stannar. Byt växelolja. Smörj fettnipplar.

    Annars som Fredrik säger om att smörja propelleraxeln.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    Har haft utombordare i snart 40 år och aldrig lämnat på service, så det ska inte du heller behöva.

    Kör med friskvatten på hösten ("hörselskydd" från Biltema att sätta på riggen). Spruta konserveringsolja (EJ tvåtaktsolja) i insuget tills det ryker som i Lûtzen. Töm förgasaren på bensin (finns en skruv på flottörhuset). Byt oljan i växelhuset (med pump från Biltema) och kontrollera/byt packningarna på skruvarna. Smörj nipplar med fettspruta. Ta av propellern och smörj axeln med mollyfett. Spola av motorn. Byt impeller och tändstift och gör ren bränslesilen vart 5.e år.

    Så det kostar 2000 för service?
    Köpte i år en ny Mercury 6 hp och dom lämnar 5 års garanti om man lämnar in den årligen, men på 5 år får jag ju då betala motorn en gång till så det tänker jag inte göra. Jag får nöja mig med två års garanti.
    Signaturlös

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Visst kan man köra med speciell konserveringsolja men det blir bara dyrare. Köra med hörlurar är lite scary beroende på maskin. En gammal 10/15 hk Mercury från slutet 80 tal har vattenintaget under skäddan. Däremot fungerar det bra på min 30hk Yamaha med sidointag.

    Varför suga växelhusoljan med pump? Skulle det finnas vatten i växelhuset kan det bli kvar och orsaka frostsprängning på vintern. Jag föredrar att tappa ur den neråt och samtidigt inspektera att dina packningar till avtappning/skvallerhålet är friska. Fyller nedifrån med en trycksatt liten oljetank.

    Glöm inte att ha motorn nedfälld på vintern så att vatten i riggen rinner ut.

    Impellerbyte var 3:e år även om du kör lite.

    En bra olja i växelhus är Quicksilver/Mercury racing. Är mörkt grön och byter till ljust grön
    och sedan till gul om den är vattenblandad. Då har man koll på om växelhuset är tätt.

    Att ta loss propellern och smörja splines är bra då du även ser om det sitter någon fiskelina som kan skada packbox.

    Jag har gammal historia med jobb hos en Mercury åf. Detta var på 2t tiden.

    /Fred
    Senast redigerat av Fral den 2014-07-23 klockan 14:11.
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Tack skall ni ha!!!

    Nu har jag en hel del handfasta råd när det blir dags att ta upp motorn för vintern.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    Visst kan man köra med speciell konserveringsolja men det blir bara dyrare.
    Poängen här var att inte använda tvåtaktsolja då den är gjord för att lätt förbrännas. I detta fall vill man inte elda upp oljan, utan ha den kvar i motorn. Sen, om man använder motorolja i en oljekanna eller en mer praktisk sprayburk från CRC, är ju upp till var och en.


    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    Köra med hörlurar är lite scary beroende på maskin. En gammal 10/15 hk Mercury från slutet 80 tal har vattenintaget under skäddan.
    Under skäddan låter tveksamt då den sitter längs ner på motorn. Jag vet inte hur det ser ut på TS motor, men min splitter nya Mercury har vattenintag under antikavitationsplattan, och då fungerar det inte med hörselskydd.


    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    Varför suga växelhusoljan med pump?
    Vem har sagt nåt om att suga? Pumpen sätter man på oljeflaskan och fyller växelhuset med några pumpningar. Har sett att det fortfarande finns en del som håller på och kladdar med oljetuber och dessutom betalar svindyrt för dom.
    Signaturlös

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Under skäddan låter tveksamt då den sitter längs ner på motorn. Jag vet inte hur det ser ut på TS motor, men min splitter nya Mercury har vattenintag under antikavitationsplattan, och då fungerar det inte med hörselskydd.

    Vem har sagt nåt om att suga? Pumpen sätter man på oljeflaskan och fyller växelhuset med några pumpningar. Har sett att det fortfarande finns en del som håller på och kladdar med oljetuber och dessutom betalar svindyrt för dom.
    Tankefel här. Skulle skrivit kavitationsplattan och inte skäddan (som är längst ned och stående). Mercury är som sagt svåra med hörlurar. Går det torrt när lurarna åker snett så blir impellern ledsen i sitt pumphus. Mer safe med en tunna. Då motorn går en stund i tunnan och motorn skickar sin vattenstråle så är det bra att fylla hela tiden med vattenslang.

    Tappar man ur som du och trycker med pump eller trycksatt flaska blir det rätt med oljan. Köpa olja på tub blir som du säger mest kladdigt/dyrt.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Eller kör man min princip och kör tills det rasar och köper annan beg
    En 4-5hk som jag har på fiskebåten kostar 1-4000 beroende på skick och för så lite pengar orkar jag inte bry mig, haha. Även 1000-kronors-motorer håller ett bra tag utan service och vid det laget är det säkert mer saker som behöver bytas typ propeller, och man har nog slitit ut en del andra saker så då är det bara att köra skiten till skroten och handla på blocket.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Eller kör man min princip och kör tills det rasar och köper annan beg
    Den principen funkar ju när det gäller bilar då hjälpen ofta är nära, om inte annat är det bara att stanna och kliva ur. Funkar väl också på en liten båt om man har åror och kan ta sig tillbaka. När det gäller stora båten vill jag dock ha bättre koll på grejerna. Att få motorstopp en decemberafton klockan åtta vid 18 m/s är inte roligt vill jag lova.
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. Serva själv?
    Av niglas i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-18, 01:57
  2. Dumsnålt att serva själv?
    Av AnteO i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-09-17, 11:02
  3. Ska jag serva bilen själv?
    Av Källén i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 11:34
  4. Serva på SAAB eller själv? 9-3 SS TID
    Av Naslund i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 14:48
  5. serva og9-3 själv
    Av Rikard.S i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 12:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •