Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: lufta huvudcylinder koppling 9000

  1. #1
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688

    Talking lufta huvudcylinder koppling 9000

    hej
    måste byta cylindern, enklaste sätt att lufta?
    går det utan tryckluftning eller sugklocka?

    tack för svar
    Martin

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    39
    starta bilen efter du fyll koppen full 2 personer ,,,, pumpa pedalen 30ggr sedan luftar du med kopplingspedal nere .. upprepa detta tills du är nöjd samt kolla nivån i behållaren sedan .. om tryckluft max:::::: 1 bar max .... lycka till
    Junior 9000cs 92a
    9-5 99a
    9000cde 95a

  3. #3
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    tack

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Av vilken anledning ska man behöva starta bilen? Äh, du behöver inte svara, utan jag kan skriva till trådskaparen att det finns lika stor anledning att starta bilen för att lufta kopplingen som att starta motorn för att justera säkerhetsbältshöjden...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Köp en luftman, det är inte många kronor och väl värt varenda en!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    hej har pumpat som en galning o luftat men får ej upp trycket endå vad kan det beropå eller är det bara att pumpa vidare? tacksam för snabbt svar

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 967
    Inte så lätt att pumpa upp tryck i kopplingscylindern. Skaffa en luftman, använd tryckluft eller använd en oljekanna fylld med bromsvätska och pumpa in bakvägen så luften försvinner.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Det finns väl ingen luftningsnippel på kopplingscylindern? En variant är att suga ur luften. Koppla slangen från luftmanen till nippel på insuget - kör motorn på tomgång.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Hemma finns all möjlig verktyg men bäst funkar att pumpa med handen si så där 100 ggr, TRYCK-DRA-TRYCK-DRA...SNABBT och kompis hjälper att lufta nyppel. Funkar hur bra som helst. Så fort känner du motstånd, slaven går ut o trycker på solfjäder kanske efter 30-100 försök då använder man foten , annars blir tungt för handen. Nu börjar man att lufta ett par ggr.
    Senast redigerat av George den 2015-01-27 klockan 01:34.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Ibland kan det vara förbålt att lyckas ens med en luftman,betänkt att inte trycka fullt med tryckluftsmunstycket,blåsa åtta bar ner i en sån kan gå illa! Det behövs inte mycket för att få funktionen man eftersträvar!
    Ett knep jag upptäckt genom åren med just 9000 koppling.,., Häll i vätska i behållaren,se till att det fullt! Det är två kammare i behållaren,den ena är till bromsen vilket även är den man häller i,kopplingen får ingen vätska förrän man fyllt upp ordentligt och det rinner över till nästa.

    Sen låter man det stå ett tag,ibland i flera timmar med öppen luftning,då utnyttjar man hävert. Sen när det ska pumpas på pedalen så använder jag "mjuka" lugna tag,då verkar det som man skjuter luften framför sig bättre,annars kan bubblorna gå sönder med skumning som följd.

    MEN! Jag har många trott att det är nåt fel på skiten då man aldrig verkar få bort luften,men helt plötsligt så!

    /M
    Akta skinnet!

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Den metod jag tycker funkar bäst till kopplingen är att trycksätta, med t.ex. Luftman, och lufta tills det inte kommer fler bubblor och sedan vacumsuga.
    Enbart trycksättning blir sällan 100% bra. Pumpa med pedalen kan bli skapligt bra men är jobbigt
    Var observant på behållaren, går snabbt att tömma skvätten som är i "kopplingsfacket", brukar behövas minst 2 påfyllningar.
    Avslutar alltid med att ansluta Luftman till insuget och starta motorn. Låter den gå på tomgång och vacumsuga några minuter medan jag plckar undan alla verktyg - KLART

    Luftman är egentligen en skitpryl pga usel kvalité.
    Svårt att få locket riktigt tätt och det kan hända att det lossnar om trycket är för högt
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    man ska som en del gör inte pumpa som en galning heller.............är systemet tomt så kan man förstöra packningarna om det vill sig illa. Bättre då att fylla upp systemet och öppna nippeln och låta det sjunka ner själv till en början. Får man bara huvudcylindern full så är det sällan nå problem att lufta som vanligt sen. (om man nu inte har nåt att trycksätta med)

    Att luftman skulle vara dålig kvalitet håller jag inte med om, det handlar nog mer om att man bara ska ha ca 0.5 bar, det räcker alldeles utmärkt. Mer än så belastar bara burken i onödan. I och för sig så är ju tanken med att sätta den på ett hjul ganska liten förvisso, trycket behöver reduceras ner.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Jag har 2 st luftman och båda läcker slumpvis här å var oavsett tryck i burken.

    Ibland läcker packningen i locket, drar man åt hårdare kan det bli tätt eller också släpper gängorna.
    Nästa gång kommer läckaget mellan lock och ventil.... rör man lite på ventilen kan det bli tätt eller läcka mer eller läcka på nytt ställe...

    När jag dragit sönder locket i den fösta köpte jag en ny som visade sig ha ett ännu sämre lock

    Hade Luftman kostat på 5kr extra för ett bra lock och angett maxtryck i instruktionen hade produkten varit bra.

    Mojängen är nu ersätt av ett riktigt lock med snabbkoppling till tryckluft + en reduceringsventil som används både till bromsluftning, provtryckning kylsystem och provtryckning insug/turbosystem.
    Luftman får funka som vacumsug för det verkar den tåla..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag hade luftman men då locket läcker byggde jag mig en egen ach använde slangen från luftman originalet.

    Byggde av locket från en gammal 99/900 där jag monterade en däckventil i locket, funkar mycket bättre.
    Och jag kör max 1bar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    man ska som en del gör inte pumpa som en galning heller.............är systemet tomt så kan man förstöra packningarna om det vill sig illa.
    Jag kanske var otydlig men både koppling och bromsar fyller man bredfull behållare upp till toppen och öppnar nypplar koppling eller broms och väntar tills olja kommer ut, sen pumpar man osv...
    Gällande koppling gör jag som de skrev ovan. Har även testat att med extra pump skicka olja från nyppel till behållare , dvs bakvägen eller att trycksätta behållare med olja från en extern behållare med tryck, den metod använder Biva, har gjort kopia av den verktyg. Funkar bra men mina ventiler och slangar tålde inte bromsolja så blev ingen test mer. Vakuum suga som Urban skrev funkar bra. Luftman med plast gula lock är ingen vidare.
    Metod som jag skrev ovan i första inlägg funkar bra, gärna testa.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. lufta koppling på 9000
    Av andm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-12, 22:12
  2. Problem lufta koppling på 9000
    Av backhead i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 09:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •