Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Nu ska jag byta kamkedja med mera!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    56

    Nu ska jag byta kamkedja med mera!

    Jag ska ge mig på operationen själv därför att jag har inte råd att lämna in den på verkstad. Bilen är en Saab 9-5 2.3T 2003 (Automat).

    Jag ska byta allt; kedja, kugghjul, plastskenor osv och har läst trådar i timmar för att förstå och veta vad jag behöver göra. Jag har förstått att det går att utföra operationen utan att ta ut motorn.
    Min önskan är att i denna tråd få specifierat vad jag behöver göra för att komma åt kugghjul, skenor etc. Skriv inte "Flytta motorn bara till höger så får du plats" för det säger mig ingenting. Om ni inte orkar skriva så får ni gärna skruva om ni är billiga

    Denna tråd kan förhoppningsvis bli till stor hjälp även för andra medlemar som funderat men inte riktigt vågat utföra arbetet själv på grund av okunskap.

    Ha de king //Henrik

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    56
    kanske inte har många dagar i verkstan men tycker om att meka och ser inga hinder, bara tid som kan springa iväg :P. Det jag lärt mig är att man ska nolla motorn genom att markeringarna ska ligga mot varandra.
    Det jag känner mig mest osäker på är egentligen vad jag behöver göra för att komma åt kugghjul, plastskenor etc.

    Exempel på vad jag undrar över;
    * Vad behöver jag plocka bort för att kunna trycka motorn lite till höger?
    * Finns det något jag bör tänka på när jag plockar ur vissa saker?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Håller med evonevs att detta jobb kanske inte är det bästa nybörjarjobbet (har gjort det själv på min og9-3). Det är dock inte alls omöjligt om man tar det systematiskt, försiktigt och är noggrann. Skulle till att börja med rekommendera att:
    - skaffa Haynes verkstadshandbok och även gärna SAAB WIS och SAAB EPC. Googla om du inte vet hur du skaffar dessa. En bra verkstadshandbok är ett absolut måste för att undvika de mest uppenbara överraskningarna
    - dokumentera mycket (skriv ner och fota) hur du plockar isär för att ha som hjälp när du skall plocka ihop
    - ha gott om vanliga verktyg till hands. Är du ovan vid att meka rekommenderas att du drar fast skruvarna med momentnyckel för att förhindra att de går av eller att du har sönder gängorna. Förbered någon SAAB-mekarkompis på att du kan behöva hjälp med råd och verktyg om du kör fast
    - se till att du kan avvara bilen i flera dagar (kanske en vecka) samt att du har plats att vara på för är du ovan vid stora och litet mer knepiga jobb på bilen kommer du garanterat att stöta på oförutsedda överraskningar som tar tid att lösa.
    - fundera på hur du skall kunna undvika att förstöra topplockspackningen när du tar bort och framförallt sätter tillbaks transmissionskåpan. Packningen sitter ju i kläm mellan topplocket och denna transmissionskåpa.
    - fundera på hur du enklast skall kunna ta dig till SAABs reservdelsförsäljning. Du kan mycket väl hamna i situationen att du behöver mer delar än de som ingår i satsen du köper

    Per L

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    56
    Tack för tipsen hittils!

    Fler funderingar som jag har;

    * Förutom ny olja och oljefilter vad behöver jag mer köpa på mig som man mest troligt behöver eller borde byta ut? Jag tänker mig exempelvis packningar.
    * Hayneshandboken och WIS visar väl hur jag ska göra för att ta ut motorn ur bilen, är det exakt samma procedur utan att lyfta ut motorn?
    * Ska jag klippa balansaxelkedjan eller byta den? Om jag klipper den, vad behövs göras för att inte tappa oljetrycket?
    * Vad behöver jag avmontera för att kunna skjuta motorn i sidled?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    229
    Här kan du läsa och titta på hur en har gjort, på sidan4 är det endel bra bilder.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...aden-!-!/page4
    Saab 9-5 2005

  6. #6
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Den bästa verkstadshandboken du kan ha är Saabs egna, dvs WIS (Workshop Information System). Där står det även hur man byter kamkedja/balansaxelkedja med motor i bilen.

    Har själv gjort detta och för att kunna flytta motorn i sidled så måste alla motorfästen bort och det bakre lossas. Jag köpte mig ett motorok från biltema och hängde upp motorn i. Sen så fick det ta den tiden det tog.
    Jag hade det problemet att det var på en Aero jag började riva ner på och då måste man borra med en hålsåg i oljetråget för att komma åt 2 dolda skruvar. Men på övriga 9-5:or så behöver man ej göra det.

    Så studera WISen noga och stressa inte med något så skall du se att det går vägen.
    Sen så kamkedjan köper du hos Maptun eller Saab. Har för mig Maptun tar 1900kr och Saab 2200kr för transmissionssatsen. Då får du med det allt som du behöver till operationen. Dvs kam/balansaxel-kedja, skenor, o-ringar, ny spännare till balansaxelkedjan, nya kamaxelhjul. Ja som sagt du får allt du behöver.

    När du ändå har nere oljetråget så rengör den och plocka bort skalptskyddet sitter me 4st torx30 och sen tar du upp oljesilen och ser hur den ser ut. Ny o-ring till silen finns med i satsen och den SKALL bytas.

    Länkar några bilder från mitt oljetråg så du är med på hur det ser ut.

    http://www1.garaget.org/gallery/imag...edd7_large.jpg
    Så här ser det ut när allt är monterat i oljetråget.

    http://www1.garaget.org/gallery/imag...083e_large.jpg
    Här är skalpskyddet borttaget. Och oljesilen blottas.

    http://www1.garaget.org/gallery/imag...1f24_large.jpg
    Så här såg oljesilen ut. Och det är inget ovanligt. Så där skall du göra rent så inget bös finns kvar där.

    Sen så finns det fler bilder på min garaget sida. Men stöter du på problem, tveka INTE att fråga. Ingen fråga är för dum!

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av aran Visa inlägg
    Här kan du läsa och titta på hur en har gjort, på sidan4 är det endel bra bilder.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...aden-!-!/page4
    Jättebra tråd, tack!!

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Den bästa verkstadshandboken du kan ha är Saabs egna, dvs WIS (Workshop Information System). Där står det även hur man byter kamkedja/balansaxelkedja med motor i bilen.

    Har själv gjort detta och för att kunna flytta motorn i sidled så måste alla motorfästen bort och det bakre lossas. Jag köpte mig ett motorok från biltema och hängde upp motorn i. Sen så fick det ta den tiden det tog.
    Jag hade det problemet att det var på en Aero jag började riva ner på och då måste man borra med en hålsåg i oljetråget för att komma åt 2 dolda skruvar. Men på övriga 9-5:or så behöver man ej göra det.

    Så studera WISen noga och stressa inte med något så skall du se att det går vägen.
    Sen så kamkedjan köper du hos Maptun eller Saab. Har för mig Maptun tar 1900kr och Saab 2200kr för transmissionssatsen. Då får du med det allt som du behöver till operationen. Dvs kam/balansaxel-kedja, skenor, o-ringar, ny spännare till balansaxelkedjan, nya kamaxelhjul. Ja som sagt du får allt du behöver.

    När du ändå har nere oljetråget så rengör den och plocka bort skalptskyddet sitter me 4st torx30 och sen tar du upp oljesilen och ser hur den ser ut. Ny o-ring till silen finns med i satsen och den SKALL bytas.

    Länkar några bilder från mitt oljetråg så du är med på hur det ser ut.

    http://www1.garaget.org/gallery/imag...edd7_large.jpg
    Så här ser det ut när allt är monterat i oljetråget.

    http://www1.garaget.org/gallery/imag...083e_large.jpg
    Här är skalpskyddet borttaget. Och oljesilen blottas.

    http://www1.garaget.org/gallery/imag...1f24_large.jpg
    Så här såg oljesilen ut. Och det är inget ovanligt. Så där skall du göra rent så inget bös finns kvar där.

    Sen så finns det fler bilder på min garaget sida. Men stöter du på problem, tveka INTE att fråga. Ingen fråga är för dum!

    Mvh Mr_Lööf
    Snyggt, tack tack!! bra tips med motoroket!

    Jag laddade ner WIS en gång men tydligen kunde man bara köra WIS i Windows XP vilket suger på jag har Windows 7. Finns det någon variant för Windows 7?

    Speedparts ser jag säljer en kam & balans repsats för 2790kr
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._93184480.html

  8. #8
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Henriku Visa inlägg
    Jättebra tråd, tack!!



    Snyggt, tack tack!! bra tips med motoroket!

    Jag laddade ner WIS en gång men tydligen kunde man bara köra WIS i Windows XP vilket suger på jag har Windows 7. Finns det någon variant för Windows 7?

    Speedparts ser jag säljer en kam & balans repsats för 2790kr
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._93184480.html
    Det är samma sats som Maptun och Saab säljer fast de säljer det till ett billigare pris än Speedparts.

    Jag har WIS 2010 och kör de på Win7.

    Ja motoroket är bra för dem som inte har tillgång till motorlyft då WISen säger att man skall använda det för att kunna flytta motorn åt vänster sida.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Det är samma sats som Maptun och Saab säljer fast de säljer det till ett billigare pris än Speedparts.

    Jag har WIS 2010 och kör de på Win7.

    Ja motoroket är bra för dem som inte har tillgång till motorlyft då WISen säger att man skall använda det för att kunna flytta motorn åt vänster sida.
    Jaha, såg nu att jag läste fel.. jag tänkte 1900+ 2200 hehe. WISen fungerar tydligen inte på W7 Home premium.. man behöver professional men jag har hittat ett sätt att lösa det på!

    Jag läste en forumstråd som jag nu tappat bort där dom skrev upp en inköpslista med o-ringar, packningar och liknande som är bra att byta när man ändå har lös allt. Någon som vet vad det kan vara?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Du kan köra WIS på Win7 Home 64-bitar om du först installerar tex WMware Player och i den installerar tex Win XP och däri WIS.

    En sak jag fastnade med var att en av plastskenorna (den som sticker upp i topplocket) inte gick att lossa för att toppen var i vägen. Genom att fråga här på forumet fick jag snabbt reda på att man skall böja skenan tills den går fri från toppen. Och det gick bra att göra så utan att skenan gick sönder.

    Per L

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Du kan köra WIS på Win7 Home 64-bitar om du först installerar tex WMware Player och i den installerar tex Win XP och däri WIS.

    En sak jag fastnade med var att en av plastskenorna (den som sticker upp i topplocket) inte gick att lossa för att toppen var i vägen. Genom att fråga här på forumet fick jag snabbt reda på att man skall böja skenan tills den går fri från toppen. Och det gick bra att göra så utan att skenan gick sönder.

    Per L
    Ytterligare ett grymt tips, tack! Inga problem att sätta dit den nya skenan?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    "böja" skenan i min beskrivning var inte helt rätt ser jag när jag läser min fråga här på forumet. Här kan du själv läsa
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ight=b%C3%B6ja

    Monteringen av nya skenan var lika enkel!

    Per L

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    "böja" skenan i min beskrivning var inte helt rätt ser jag när jag läser min fråga här på forumet. Här kan du själv läsa
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ight=b%C3%B6ja

    Monteringen av nya skenan var lika enkel!

    Per L
    Då förstår jag!

    När man "nollar" motorn genom att se till att markeringarna är i linje med varandra, är det lätt hänt att man får dem ur position när man börjar mecka? behöver jag "låsa fast" på något sätt?
    Senast redigerat av Henriku den 2014-07-25 klockan 16:04.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Jag köpte mig ett motorok från biltema och hängde upp motorn i. Sen så fick det ta den tiden det tog.
    Läste på en tråd att man behöver lyfta upp motorn nån cm för att kunna få bort oljetråget. Går det att lyfta upp motorn någon cm med motoroket från Biltema?

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Om du menar detta motorok http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verkty...-500-kg-15845/ så skulle jag gissa att det går bra att lyfta motorn det som behövs.

    Jag har inte använt BILTEMAs motorok utan gjort ett eget som fungerar i princip likadant. Med detta motorok lyfte jag motorn utan problem. När jag ändå höll på att svetsa så gjorde jag en "hylsa" utanpå motoroksbalken som gjorde att jag enkelt kunde skjuta notorn i sidled så mycket jag ville mha en talja.
    http://www.ladda-upp.com/bilder/84180/saab-9-3
    http://www.ladda-upp.com/bilder/84182/saab-9-3

    Per L

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Hoppar in här eftersom jag måste göra det här jobbet snart, sträckar´n är ca 15-16mm ute. Mr_Lööf: Måste fråga om hålsågningen, har också en Aero. Tycker det låter lite brutalt att såga hål i tråget, såg inga hål på dina bilder? Tråget är ju i aluminium, inte helt lätt å laga?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245
    Om du är "nybörjare" så tjänar du på att lyfta motorn helt och hållet, allt blir då 100 ggr så enkelt och i slutändan kommer du att ha tjänat tid, lovar!

  18. #18
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Henriku Visa inlägg
    Läste på en tråd att man behöver lyfta upp motorn nån cm för att kunna få bort oljetråget. Går det att lyfta upp motorn någon cm med motoroket från Biltema?
    Det går att lyfta motorn flera cm med biltemas motorok. hehe
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  19. #19
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av fiatfan Visa inlägg
    Hoppar in här eftersom jag måste göra det här jobbet snart, sträckar´n är ca 15-16mm ute. Mr_Lööf: Måste fråga om hålsågningen, har också en Aero. Tycker det låter lite brutalt att såga hål i tråget, såg inga hål på dina bilder? Tråget är ju i aluminium, inte helt lätt å laga?
    Jag skaffade plastpluggar som var lite större än 35mm tror de var 35,6mm eller något som jag sen monterade i ett av hålen. Fick inte borrat upp det ena så att den ena pluggen passade. Men hittade denna bilden på hur man skall borra.
    http://www1.garaget.org/gallery/imag...490c3f45c6.jpg

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Jag skaffade plastpluggar som var lite större än 35mm tror de var 35,6mm eller något som jag sen monterade i ett av hålen. Fick inte borrat upp det ena så att den ena pluggen passade. Men hittade denna bilden på hur man skall borra.
    http://www1.garaget.org/gallery/imag...490c3f45c6.jpg

    Mvh Mr_Lööf
    Ok, tack, bra bild. Men om jag har fattat rätt så behöver man väl inte såga i tråget om man lyfter ur motorn?
    Mvh Tommy

Liknande ämnen

  1. Byta kamkedja og9-3 -99
    Av willeh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 16:04
  2. 23 000 sek för att byta kamkedja mm på 9-5 2,0t
    Av grewen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-01-07, 19:18
  3. Byta topplockspackning, vad mera göra?
    Av MaDmAz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 19:21
  4. Skall byta min kammkedja, vad byta mera ?
    Av Tobbe900T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •