Jag har problem med kopplingen på min 99 med T16-motor. Jag köpte från en privatperson en ny tryckplatta och en ny lamell för ett antal år sedan och bytte då till dessa. Allt sedan dessa har kopplingen tagit lite väl högt upp (precis i slutet av pedalvägen), och vad jag har märkt framför allt denna säsong är att kopplingen slirar vid uppväxling på bankörning, och även vid gaspådrag en stund efter växling. Vid lugnare körning, t.ex. till och från banan, har jag inte märkt av någon slirning. Motorn är från 1991 och helt original, och det borde ju kopplingen klara av?
Så här ser tryckplattan ut: http://hoftware.com/erally/img/saab9...s/tscf0080.jpg
Mina tankar går mer och mer åt hållet att tryckplattan sitter något inspänd redan med pedalen helt uppsläpt. Kan det vara så att jag har fått tag på en tryckplatta som är något för hög/djup (t.ex. för 9000)?
Sökningar på forumet gav inga svar, alla trådar med samma symptom verkar handla om en för sliten lamell, och min är ju nästan ny, och symptomen har funnits sedan bytet.
Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Tacksam för all hjälp och tips jag kan få.