Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Slirande koppling 99 T16

  1. #1
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732

    Slirande koppling 99 T16

    Jag har problem med kopplingen på min 99 med T16-motor. Jag köpte från en privatperson en ny tryckplatta och en ny lamell för ett antal år sedan och bytte då till dessa. Allt sedan dessa har kopplingen tagit lite väl högt upp (precis i slutet av pedalvägen), och vad jag har märkt framför allt denna säsong är att kopplingen slirar vid uppväxling på bankörning, och även vid gaspådrag en stund efter växling. Vid lugnare körning, t.ex. till och från banan, har jag inte märkt av någon slirning. Motorn är från 1991 och helt original, och det borde ju kopplingen klara av?

    Så här ser tryckplattan ut: http://hoftware.com/erally/img/saab9...s/tscf0080.jpg

    Mina tankar går mer och mer åt hållet att tryckplattan sitter något inspänd redan med pedalen helt uppsläpt. Kan det vara så att jag har fått tag på en tryckplatta som är något för hög/djup (t.ex. för 9000)?

    Sökningar på forumet gav inga svar, alla trådar med samma symptom verkar handla om en för sliten lamell, och min är ju nästan ny, och symptomen har funnits sedan bytet.

    Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Tacksam för all hjälp och tips jag kan få.

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    verkar som att urtrampningslagret är för långt från tryckplattan, justerade du till detta när du monterade?

  3. #3
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Ah, på bilden är tryckplattan ihoppressad med ett tillböjt bromsrör mellan solfjädern och "huset", därför det långa avståndet mellan lagret och solfjädern. Det går inte att justera detta avstånd vad jag vet. Tidigare hade jag en slavcylinder (den som syns på bilden) med plastring och låsclips. Denna skjöt jag så långt det gick mot urtrampningslagret. Något år senare bytte jag dock ut slavcylinder mot en helt ny, och dennna hade istället gummibälg med fjäder innuti som håller lagret mot tryckplattan. Vid bytet av slavcylinder behöll jag tryckplatta och lamell, och symptomen är de samma med slirning och högt dragläge på pedalen.

    Så här såg det ut när jag först installerade tryckplattan och lamellen, till vänster är kopplingspedalen uppsläppt och till höger är den nedtryckt: http://hoftware.com/temp/tscf0087_slaget.jpg

    Jag har även letat i gammla mail och trådar från tiden kring då jag bytte tryckplatta och lamell. Och i en tråd har jag efterfrågat en 228mm lamell från 9000. Undrar om det var det jag köpte sedan? Och om det i sådant fall kan vara en liten insliten kant på svänghjulet (från 220mm originallamell) som gör att min nuvarande lamell inte greppar i svänghjulet som den ska, med slirning som följd?
    Senast redigerat av rallyelwood den 2014-07-22 klockan 16:46.

  4. #4
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood Visa inlägg
    Och i en tråd har jag efterfrågat en 228mm lamell från 9000. Undrar om det var det jag köpte sedan? Och om det i sådant fall kan vara en liten insliten kant på svänghjulet (från 220mm originallamell) som gör att min nuvarande lamell inte greppar i svänghjulet som den ska, med slirning som följd?
    Det låter rimligt. Isåfall bör den ju slita in sig ganska fort. Även om det bästa hade varit att plana svänghjulet vid byte av koplling.

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Att åka för länge med slirande koppling gör kan va dumt, du riskerar få en glaserad yta på lamellen och då lär den slira ännu mer. Min helt nya koppling slirade (Sachs, från SP) och blev aldrig bra. Enda som jag reflekterade över var att den lamellen var helt slät och inte hade några slitsar. Nu åker jag med en typ 25 000mil gammal original 220mm lamell (slitsad) å nån gammal tryckplatta. Det håller för 1,2bar med TB03 i alla fall, det är provkört hårt under 3år snart.

  6. #6
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Då har jag kollat och känt lite under kopplingskåpan.

    Inget ser direkt konstigt ut, utan att demontera kopplingen. Kanske går urtrampningslagret något trögt att snurra på då pedalen är i uppsläppt läge, men det kan lika gärna vara för att fjädern inuti bälgen över slavcylindern trycker lagret mot solfjädern (vilken ju är dess uppgift)?

    Så här det ut med pedalen uppsläppt reskpektive nedtryckt:



    På tryckplattan hittade jag detta skrivet:

    SACHS
    Made in Germany

    TYPMF210X/MF228

    04 3082 159 001

    4 * 39 99 (* = triangel med spetsen nedåt)
    69.1 (inom en ring)

    Någon som blir klokare av detta? MF210X respektive MF228 kanske kan vara diametern på passade lamell?

    Det verkar som att jag faktiskt har en 228mm lamell då den går nästan helt ut till kanten på tryckplattan. Slitmönstret på svänghjulet är efter denna lamell, men om det fortfarande kan finnas någon kant efter en original 220mm lamell kan jag inte avgöra utan att demontera kopplingen. Se bild nedan.



    Jag har beställt en sats med tryckplatta och lamell (nytillverkat enligt original för 900 turbo 90-93) hos Saabklubben. Så när jag har möjlighet och verktyg tillgängliga ska jag riva kopplingen och jämföra, samt byta åtminstone lamellen.

Liknande ämnen

  1. slirande koppling
    Av e171 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-03, 10:36
  2. Slirande koppling 9-5
    Av Euroman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 13:49
  3. Slirande koppling, 9-3 sc -08
    Av danne79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 03:21
  4. Slirande koppling.
    Av magnus85 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 15:17
  5. Slirande koppling!
    Av Toleman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-27, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •