Har en 9-5 2,3t BP som när man startat den går bra, vid hårda accelerationer går laddtrycksmätaren lite in i det röda. Efter ett par accelerationer (typiskt omkörningar) så kan den hacka till och när det har hänt tappar den plötsligt effekt, det är då omöjligt att få laddtrycksmätaren att gå förbi "kl 12" (mitten på skalan) och den har uppenbart tappat effekt, går bra att köra men det känns som att man tappat effekt.
Om man då stannar, stänger av och startar bilen igen har man "full effekt" tills efter ett par accelerationer då den hackar till och man får reducerad effekt igen.
Eftersom problemet försvinner vid omstart får jag en känsla (men är givetvis inte säker) att det är som en variant på limp-home, att bilen aktivt begränsar baserat på något som hände när det hackade till, men det lyser inga varningslampor, och med en OBDII-läsare får jag inga felkoder. Dessutom tror jag inte det är "full limp-home" för då är väl bilen väldigt slö? det här är helt ok att köra med men man känner att det saknas effekt.
Bilen körs nästan uteslutande på E85(E75 vintertid). Nu har jag tankat BF95 för att se om det är någon skillnad men jag får samma effekt (är dock inne på första BF95-tanken, tror jag fick i 63l så det är ett par liter E85 kvar i blandningen). Jag har haft bilen i ett par år och jag tror det här är ett nytt fenomen, åtminstone säger min bättre hälft som är den som kör bilen det.
Någon som har några tips på vad jag kan göra? har inte lyckats hitta denna typ av intermittenta fel i forumet men det kanske är jag som söker fel, tar gärna emot länkar till andra trådar
/U