Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 9-5 2,3t BP hackar till och tappar då tryck tills nästa omstart

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    9-5 2,3t BP hackar till och tappar då tryck tills nästa omstart

    Har en 9-5 2,3t BP som när man startat den går bra, vid hårda accelerationer går laddtrycksmätaren lite in i det röda. Efter ett par accelerationer (typiskt omkörningar) så kan den hacka till och när det har hänt tappar den plötsligt effekt, det är då omöjligt att få laddtrycksmätaren att gå förbi "kl 12" (mitten på skalan) och den har uppenbart tappat effekt, går bra att köra men det känns som att man tappat effekt.

    Om man då stannar, stänger av och startar bilen igen har man "full effekt" tills efter ett par accelerationer då den hackar till och man får reducerad effekt igen.

    Eftersom problemet försvinner vid omstart får jag en känsla (men är givetvis inte säker) att det är som en variant på limp-home, att bilen aktivt begränsar baserat på något som hände när det hackade till, men det lyser inga varningslampor, och med en OBDII-läsare får jag inga felkoder. Dessutom tror jag inte det är "full limp-home" för då är väl bilen väldigt slö? det här är helt ok att köra med men man känner att det saknas effekt.

    Bilen körs nästan uteslutande på E85(E75 vintertid). Nu har jag tankat BF95 för att se om det är någon skillnad men jag får samma effekt (är dock inne på första BF95-tanken, tror jag fick i 63l så det är ett par liter E85 kvar i blandningen). Jag har haft bilen i ett par år och jag tror det här är ett nytt fenomen, åtminstone säger min bättre hälft som är den som kör bilen det.

    Någon som har några tips på vad jag kan göra? har inte lyckats hitta denna typ av intermittenta fel i forumet men det kanske är jag som söker fel, tar gärna emot länkar till andra trådar

    /U

  2. #2
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111
    Jag ser ingenting om hur bilen servas.
    Tändstift, bytt dessa. Ngk bcpr7es 11 ska du ha

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Fullservad sen ny, mestadels på märkesverkstad. Har gått ca 13400 mil och den fick nya stift vid 12K, vi har dock kört ganska lite den senaste tiden så det var nog mer än ett år sedan. 12K servicen gjordes inte av mig utan auktoriserad SAAB-verkstad. Man kan ju hoppas att de vet vilka stift som ska sitta men när tändkassetten svalnat så den går att ta i kan jag kolla att de verkligen satte in BCPR7ES-11 (jag bytte själv vid 9K och då vet jag att jag satte in just dessa).

    Är mitt bortfall av effekt ett vanligt symptom på fel stift?

    /U

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Kan det inte bli liknande symptom om bränsleadaptionen bensin/E85 inte är hunnit bli ok efter tankning?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Nu var blocket lite svalare och jag kunde kolla stiften. Det var BCPR7ES och jag mätte gnistgapet till 1,1mm så det verkar vara ok, och de såg också väldigt fina ut. Jag satte tillbaka samma stift men kan givetvis byta om det är en trolig orsak.

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Prova göra rent jordpunkten vid termostathuset.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Har nollat adaptionen utan framgång, när det slutar vara så infernaliskt varmt ska jag leta efter ovan nämnda jordpunkt.

  8. #8
    Jag har haft samma fenomen i min 9-ac och bå hade jag tryckt sönder ICn, nu beter den sig likadant, och jag misstänker intercoolern igen.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Nu har det gått ett år och problemet kvarstår (inte jag som använder bilen och den rullar ganska lite, gått 700 mil sedan sist).

    Stiften är bytta en extra gång senast jag servade och när jag hade LMM urmonterad (för att byta lampa) passade jag på att göra rent (med CRC air sensor cleaner, inget pillande). Jordpunkten enligt ovan är också rengjord (såg iof väldigt ren ut).

    Någon som har ytterligare tips?

    Numer har jag även Tech II, och inga felkoder sätts när detta sker. Finns det några parametrar jag borde kolla på före/efter detta skett, mina kunskaper kring motorstyrning är mycket grundläggande så jag har svårt att tolka informationen utan lite experthjälp.

    /U

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Om du har open sid, vad säger ECMS när detta händer och du har fullgas?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Jag har tyvärr inte opensid men i TechII hittade jag "Airmass demand" och innan felet uppstår är det "Max engine torque" som är "ON" (antar det betyder är begränsande) och efter att felet uppstår är det "Trouble code detected".

    Någon som kan tolka det väldigt generella trouble code detected? (och precis som tidigare: går jag in och läser av DTC för trionic säger den att det inte finns några lagrade sådana)

    /U

  12. #12
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Hej! hade liknande problem , prova läsa igenom min tråd och se om det är samma symptom.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...%29*L%C3%96ST*

    MVH

    Daniel Pettersson
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Det var väl därför du redan för ett år sedan tipsade mig om att kolla jordpunkten

    Har 13,8v vid gång, det borde väl räcka?

    Bytte just TK med en av de andra bilarna (som inte har några symptom) och kanske tog det lite längre tid innan felet uppstod, men det kom ändå (kanske var det bara placebo att det tog längre tid). Har bytt till TK från min tredje 9-5:a och ska prova igen när vädret blir lite bättre...

    /U
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-04 klockan 18:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Jag tror problemet är löst nu.

    Har alltid tyckt att den bilen trycker på riktigt ordentligt när man gasar , brukar vara in på halv röda när den hickar till och problemet uppstår, det gör inte mina andra två 9-5:or (varav den ena inte är en BP) men de har gått väldigt mycket längre så jag trodde det var de bilarna som var slöa....

    Det visade sig att WG:n var helt fast i stängt läge*. Efter demontering rengöring och återmontering går båda BP-bilarna lika, dvs. med lite mindre effekt än problembilen hade innan, men nu verkar inte problemet uppstå igen, så det här är nog detta som är rätt.

    Min gissning är att effektstrypningen inte var ett fel, utan att styrsystemet fungerade precis som det var tänkt och skyddade motorn för att WG:n inte öppnade och effekten blev för hög, är det rimligt?

    Ska iof testa lite mer men trots att jag försökt provocera fram felet lyckas jag inte - Nu blir man ju iof lite sugen på steg1 eller motsvarande...

    /U

    * Hade läst i en annan tråd ang. wastegaten att man för hand bara skulle orka dra den några mm, vilket jag tyckte man kunde så jag tittade inte mer på det. Jag var i veckan på en av mina andra 9-5:or och insåg hur mycket man faktiskt kunde röra WG-armen, och märkte att problembilens WG har helt fast, den lilla rörelse jag såg var snarast armen som flexade när jag tog i. WG:n var således stängd hela tiden

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Åderrapportering: nu har det gått ett halvår, och det verkar som att det var just en helstängd WG som var problemet, nu går bilen helt utan problem, och även om jag tillfälligt hade lite extra ladd är detta mycket bättre, nu har jag mina std 210/185 hk hela tiden vilket är fullt tillräckligt för en soon-to-be gubbe som jag.

    /U

Liknande ämnen

  1. Broms tappar tryck vid motorstart
    Av kimpz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2016-06-19, 05:19
  2. turbo tappar tryck
    Av Simon123 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-17, 02:10
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 23:18
  4. "Bra att veta" måste åtgärdas tills nästa bes?
    Av Pumba i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 07:47
  5. tappar tryck
    Av unbeliever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •