Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Abs-Givare eller Kabel?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Abs-Givare eller Kabel?

    Har en 9-5 -98 som ABS-lampan lyser på, jag har med hjälp av verkstad fått fram att "givare vänster bak ingen signal",
    så jag tog mig en kik på kontakten utifall att det var dålig kontakt.
    Och det lär det vara, gummitätningen verkar inte ha varit tät så det har läckt in allsköns salter och grus.
    Så jag skrapade bort den svarta oxiden som blivit på kontakterna så gott jag kunde,
    det hade även börjat ärja på utsidan i själva kabeln som började blottas så smått :/.
    Jag la märke till att det verkade bara vara kontakten på sladden som var anfrätt och inte själva givaren (kanske bör nämnas att givaren är inbyggd i navet på denna årsmodell).

    Så min undran är: Hur stora är oddsen att det faktiskt är kabeln som är problemet och hur tar jag bäst reda på detta?
    Och i sådana fall, vart får man tag i denna kabelstock? För jag antar att skarvning är ur frågan då abs:en arbetar med resistans?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Ohm-mät båda givarna bak och jämför värdena.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Du e inte dum du

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Har nu mätt och fick resultatet 1.102 respektive 1.104. Mätte med hjulen stilla, borde det ha gjorts med en hjulen i en bestämt hastighet? I vilket fall som helst verkar ju det inte vara givarna som är problemet

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Mät upp kablaget och kolla om det finns ett avbrott där.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Det råkar inte vara så att du eller någon annan på detta forum sitter på ett kopplingsschema till kontakten till abs-modulen? så jag vet vilken som inte fungerar så slipper jag kanske testaihjälmig . har googlat som en tok men kan inte hitta .

Liknande ämnen

  1. Kamkedjeproblem B284 NG9-3
    Av Racergenius i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2018-05-14, 20:23
  2. Kabel Xenon givare
    Av nyken i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-10-25, 17:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •