Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Renovera bakre bromsok NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    48

    Renovera bakre bromsok NG9-3

    Hej,
    höger bromsok bak på min 9-3 2003 hade totalt kärvat ihop och ätit upp helt nya belägg på 1000 mil.

    Jag har idag lossat oket och tagit ut kolven som ser fin ut, inga repor eller dyl. Damasken hade dock gått sönder och o-ringen som i borren var väldigt torr.

    Jag har beställt rep.sats från Mekonomen (http://www.mekonomen.se/bil/reservde...ps1466a22815sv) men undrar lite hur man kommer åt för att byta resterande packningar.

    Dom två översta på bilden är dom jag nämnt, men dom andra grejjorna, hur kommer jag åt dom?

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Den svarta gummihatten längst ner till höger ska sitta på luftningsnippeln som är precis till vänster om. De övriga tre, kan det vara tätningar till handbromsmekanismen? Har inte plockat isär ett sådant ok. Men om man hakar av handbromsfjädern så borde man ju kunna motrotera handbromsarmen & lirka ut dess axel. Eller nått...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    48
    Jo hatten över nippeln förstod jag också, men dom 3 övriga blir svårare. Har försökt dela handbromsmekanismen från okej, men lyckas inte.

    Ingen som gjort detta förr och kan dela med sig?

  4. #4

    Renovera bromsok bak 9-3 2006

    Hej.

    Har problem med en kärvande bakbroms. Damasken är sprucken och kolven går inte smidigt trots motionering.
    Tänkte prova att renovera med repsats men är lite osäker på hur man går tillväga för att få ut kolven. Är det bökigt att få ihop igen mht att det är handbromsmekanism i.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071
    Köp ett utbytes OK från speedpart så är du på den säkra sidan.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  6. #6
    Är det så bökigt att det inte är värt att renovera denna typ av ok?

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    det är inga problem att renovera men vad jag har hört så är inte damasken "bara" att sätta dit. Man måste ha ett anpassat dorn och verkligen trycka ner den rakt. Oket måste vara minutiöst rengjort också. Det är väldigt lätt att förstöra damasken om den kalvar snett

  8. #8
    Tack för tipsen. Hur får man lämpligast ut kolven? Tryckluft, Skruvar man ut eller juckar på handbromsmekanismen?

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    är det en kolv man skruvar på för justeringen så är det bara skruva ut den.

  10. #10
    man skruvar in kolv medsols med press vid byte av klossar, men justeringen av handbroms är automatisk

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071
    Där har du ett av problemen handbromsen. ett helsike att få den att gå lätt.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  12. #12
    Upplever inte att det är handbromsen som kärvar i sig utan att det är kolven som går för trögt tillbaka oavsett.

  13. #13
    Bytt och klart. Inga som helst problem att få ihop.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17
    Medlem#
    14115

    Renovera bromsok bak 9-3NG SC -2009

    Bytt skivor och belägg och motionerat ok och torkat rent kolvarma som ser fräscha ut innanför damaskerna. Bättre funktion men fortf anliggande broms på vänstersidan där jag rengjort, nya packningar i i cylinder och kolv. Läst en massa trådar och googlat men inte hittat någon som beskriver hur man får isär handbromsmekanismen på 9-3.
    Visst kan man byta ok men jag gillar att laga saker om det går. Har renoverat ok på andra fordon med lyckat resultat.

    Hur får man isär handbromsmekanismen? (Som för övrigt går lätt)

    Tips hur man får på dammskydd mot oket? Rengjort ordentligt men vill inte klämmas på plats ordentligt och släpper lätt. Nån tråd stod det att det ska va svårt och kräver nåt specialverktyg för att få på det men måste finnas nåt "hack"

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Kommer inte ihåg riktigt hur det ser ut på 9-3:an men på vissa bilar jag bråkat med så är det viktigt med den lilla plattan som ofta sitter med en låsring inuti kolven. Ta lös och inspektera

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17
    Medlem#
    14115
    Jag har tagit lös och inspekterat i kolven på vänstra oket som kärvar mest. Gjort rent samt bytt packningar. Det satt med en fjäder i kolven. Var rejält pilligt att återmontera.
    Beställt ny kolv hoppas det löser problemet. Det kärvar oavsett om det är handbromsen eller pedaltryck så får dubbelkolla allt när nya kolven ändå ska dit.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17
    Medlem#
    14115
    Tog isär oken en gång till och bytte kolvarna. Kontrollerat och rengjort ännu noggrannare. Har ju rullat 15 år och 19k mil så inte överraskande att det blivit lite beläggningar. Även spolat i ny bromsvätska DOT4 ESP. Nu upplever jag kolven åker tillbaka tillräckligt och släpper. B

    Om någon mer ger sig på att renovera bromsok bak så rengör och skrapa noga i spåret där packningen ligger i oket och extra noga där dammskyddet sitter annars är det omöjligt att få dit.
    Fjädern i kolven var knepig men fick dit den med svordomar och envishet.

    20231024_115203.jpg
    20231024_110500.jpg
    20231024_110712.jpg

    3 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Renovera bakre bromsok 9000
    Av Laspalmas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2024-04-22, 17:39
  2. Renovera bromsok 9000
    Av TurboAnde i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 10:10
  3. renovera bakre bromsok, og900/9000
    Av Jlarsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •