Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: För 8a år sedan överlevde jag...

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829

    För 8a år sedan överlevde jag...

    Idag är det 8 år sedan (en fredag) som kl 16.14 SOS fick ett larm om en trafikolycka på 45an i höjd med Ale gokartbana (ungefär där Klädkällaren finns idag norr om Bohus i Ale Kommun).
    En olycka som jag överlevde ifrån med nöd o näppe.

    Jag körde min 9000 Aero som skulle ställas ut dagen därpå på "En dag på strippen - Säve" skulle bara upp till RonnyO och hans garage och fixa det sista inför lördagen.

    Jag kom aldrig fram till garaget utan fick klippas ur min bil. Det tog en god bit över 2h att få mig ur bilen. Blev Ambulans upp till Gokartbanan för att där bli hämtad av helkopter och flugen till Sahlgrenska Sjukhuset. Trafiken stod still i över 3h innan olycksplatsen va möjlig att passera igen i norrgående riktning.

    Under 9h höll som på att fixa ihop mig o det som fanns att göra. Efter summering av listan på skador så såg det ut som såhär ungefär ...
    - 25-30 benbrott
    - Punkterad lunga
    - Sprucken mjälte
    - Massa skärsår
    - Minnesförlust
    - O en massa ont
    - O en skrotad lågmila 9000 aero -97

    Då jag knappt minns ngt från ca 5-10 min innan olyckan till två dagar efter så har jag fått mycket luckor ifyllda. Dels från vänner, dels från många på detta forum och även polisrapporten.

    Om jag minns rätt så va Jonas och Ronny två av dom som satt större delen av natten o vänta på att jag skulle bli ihoplappad. Och såklart mina föräldrar o syskon.
    Även min bäste vän Andreas va snabbt på plats och flera till såklart.

    Ronny gjorde dessutom ett upprop på forumet och samla ihop pengar till att köpa ngt från STCS till mig o min tid på sjukan som blev en helt månad lång.
    Frågan va ställd enkelt o den som ville fick föra över valfritt men ca en 20kr till Ronny. I flera dagar och tror veckor (om det än har slutat) så trilla det in 20kr till hans konto. Resulterade i att jag fick en portabel DVD spelare med skärm inkl filmer och en redigt fin Whisky av alla de medlemmar som bidragit. Stort tack till er alla.

    Orsaken till olyckan blev aldrig fastställd men iaf så va min bil och jag vållande bestämde en domstol ca 1 år efter. Min bil har väldigt hastigt girat vänster över till motsatt körbana. Har frontat med första bilen där våra båda vänster främre hörn krokar i varandra och vi börjar rotera. Släpper och mötande bil far över "min" körbana o ner i diket. Jag fastnar i räcket mot älven och har snurrat ca 100° och bil nr två norrifrån kör rätt in i min bil mellan bakdörr och bakhjul och bilen blir redigt hoptryckt.
    Ingen annan hade överlevt i bilen om det varit ngn mera med. Ev den som isf skulle suttit bakom mig.

    Bilder på bilen före och efter ..
    www.garaget.org/?car=353
    www.saabturbo.se/9000aero/rip

    summa summarum till er alla ute i trafiken... Ta det lugnt när ni kör
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Tur du satt i en Saab.

    Därför min dotter åker i en 9-5 Aero Combi -05.

    Ha en fortsatt trevlig sommar Magnus.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113
    Fy farao i helvetet!

    Usch så hemskt!
    Helt otroligt att du överlevde det där!

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Är det så längesedan. Ja jag minns det som igår när det skrevs på forumet & bilderna på "vraket".

    Hur är det med dig idag? Några kvarvarande men?

  5. #5
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Är det så längesedan. Ja jag minns det som igår när det skrevs på forumet & bilderna på "vraket".

    Hur är det med dig idag? Några kvarvarande men?

    Jag undrar samma sak, hur mår kroppen idag, och även hur du mår mentalt nu efter 8 år?

    För mig är det nästan obegripligt hur man kan få behålla livet efter en sådan där smäll! Samtidigt kan jag inte låta bli att bli imponerad över hur "mycket" plats det ändå är kvar på förarplatsen med tanke på hur övriga bilen ser ut...det är trots allt en smått uråldrig konstruktion, och ändå har ju kupén klarat sig förhållandevis bra! Känns fel att säga "förhållandevis bra" med tanke på att minst 2 hade förlorat livet i den bilen om den var fullsatt....men jag tror ni fattar vad jag menar. Taket är förvisso klippt så bilderna kanske ljuger lite, men ändå!

    Hur gick det för de övriga inblandade?

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

Liknande ämnen

  1. Nummerskyltsbelysningsprob. 9-5 sedan
    Av Saab-Mange i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-07-09, 13:11
  2. [LÖST] Skillnad bakruta og900 vs 99 Sedan
    Av mazurka i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 20:28
  3. Passar SS Sedan -08 bakkjol på SS Sedan -03?
    Av tornros i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 09:16
  4. Svar: 50
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 21:46
  5. Hur bra är AS3 i 9-5 Sedan?
    Av CokeMan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2004-12-13, 13:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •