Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Rost hundben OG9-5

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Det beror såklart på vad du använder för spackel.

    15 minuter för det jag använde senast http://www.hagmans.se/produktinforma...blad/11000.pdf

  2. #22
    Grundladd Mrsmiths avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag har svårt att tro att scotten gör rent i djupa porer vilket bläsring helt säkert gör? CA primern är väldigt tät så det kanske klarar sig ändå?

    Ett annat sätt är att lägga på rostomvandlare (fosforsyra) efter att ha skrapat loss all lös ytrost. Fosforsyran reagerar med ytrosten och bildar järnfosfat. Järnfosfat är en bra grund för CA primern.
    Scotte är effektiv, är man noga så får man bort all rost, jag har iaf lyckats med det typ 85 ggr!

    Detta förfarande används även vid billackeringsutbildningar..man gör "by the book" så att säga

    Som jag skrev så gör man detta ordentligt så håller det länge!..jag har ju som sagt jobbat med billackering i 10 år innan jag började köra lastbil så detta har jag gjort många många gånger

  3. #23
    Grundladd Mrsmiths avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av h1m4n Visa inlägg
    Vilket jobbit inlägg du gör, nu vart jag osäker på om jag ska göra med scotte eller bläster.... Men scotte ser ut att vara enklare att jobba med för en som inte är van vid att blästra.
    Ja den är enkel att jobba med, behövs bara en borrmaskin, och köp en scotte av kvalitet, typ Wurth, 3M eller dyl dom kostar 90-200:- beronde på hur stor du behöver

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Citat Ursprungligen postat av Mrsmith Visa inlägg
    Scotte är effektiv, är man noga så får man bort all rost, jag har iaf lyckats med det typ 85 ggr!

    Detta förfarande används även vid billackeringsutbildningar..man gör "by the book" så att säga

    Som jag skrev så gör man detta ordentligt så håller det länge!..jag har ju som sagt jobbat med billackering i 10 år innan jag började köra lastbil så detta har jag gjort många många gånger
    Ok, tack för informationen, mycket intressant, jag är en glad amatör som har en del kvar att lära. Ska köpa hem en scotte så jag kan prova nästa gång rost ska åtgärdas.

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    GBG
    Inlägg
    63
    Har ni otur ser det ut så här bakom kjolen:




  6. #26
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    uj, det där såg ju inte så latjo ut. Det är ju ingen enkel fix med lackstift. Hur fixar man en sådan skada? Där räcker väl varesig bläst eller scotte?

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    GBG
    Inlägg
    63
    Som tur är sitter rosten på yttertröskeln. Innertröskeln är oskadad vilket förenklar arbetet avsevärt. Jag kommer kapa ur motsvarande tröskel från en fräsch kaross, kapa bort de delar som är skadade på min bil och sen svetsa i nya bitar. Inget överdrivet komplicerat arbete, men tidskrävande och det ställer krav på att man har rätt verktyg.

    Jag kan ju passa på att fråga, vet någon om tröskeln är likadan även på årsmodell 05 och framåt?

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    GBG
    Inlägg
    63
    Nu har jag kikat på rosten som uppstår på hundbenen. Vid hundbenet finns det i huvudsak två problem som jag identifierat. Dels möts innerskärmen och ytterskärmen precis innanför själva hundbenet. Tätningen mellan dessa två plåtar lämnar en del att önska och en bil som har några år på nacken har antagligen ännu sämre tätning. Det jag gjort är att jag tagit bort en del av innerskärmen, se den blå ringen på bilden. Detta gör att man kan komma åt att rostlaga bakom samt att rostskydda ordentligt. Problem nummer två är att tröskeln och innerskärmen formar en hylla som lagrar smuts och är en källa för rost. Jag har helt sonika kapat bort denna hylla och svetsat ihop innerskärmen med tröskeln, se röd ring på bilden. Förhoppningsvis minskar detta risken för framtida rostangrepp. Dessvärre tror jag att ni som bara lagar rosten utan att modifiera hundbenets konstruktion har åtgärdat symptomen men inte problemet.


  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    Jag fortsätter på denna tråd som innehåller mycket bra information gällande rostlagning av hundbenet.

    Har haft en obehaglig känsla de senaste veckorna och valde idag att ta ner sidokjolen och kolla läget. Jag har liknande angrepp som AndersJoh i inlägg #25 baktill (kanske inte lika aggressivt), inget på mitten men lite framtill, jag tror det går att rädda utan svetsning.

    I och med att vädret i Stockholm inte tillåter att börja laga rosten så har jag lagt på rostkonverterare Neutrarust 661 som jag hade kvar från när jag fixade plåttaket. Se bild hur det ser ut nu (tror ni de går att rädda?).
    Rost hundbenet.jpg

    När vädret blir bättre tänkte jag börja med arbetet.
    1. Skotte: Tänkte börja med denna och kolla hur det blir.
    2. Rostomvandlare ifall jag inte får bort allt, Hagmans Carosol.
    3. Washprimer/etchprimer
    4. Finspackel med separat härdare
    5. 2 komponent grundfärg filler
    6. 2 komponent lack (färgkod 170 dvs. ej metallic)

    Självklart ska det slipas och fixas emellan varje steg.

    AndersJoh & TCarlsson: Ni får gärna återkoppla hur det gick med er rostlagning, har förvisso gått några år
    Senast redigerat av Joabor den 2019-03-19 klockan 18:13.
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Skit att det inte finns ekonomiplåt till den här delen! (eller finns det?) man får alltså knacka till ny plåt själv och byta. Brukar vara ett rejält hål bakom innerskärmen också tyvärr. Tips till att få bort plastmuttrarna utan att skruven går av är att klämma hårt på varje mutter först med en polygriptång. Brukar knaka lite av rosten inne i muttern då och sen så lossar dom bra.

  11. #31
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Det är jäkligt synd att det i princip inte görs ny ekonomiplåt, eller snarare det görs (nästan) inga nya formar för att pressa längre då det är för dåligt betalt.

    Det hade mycket riktigt varit fint med den biten som ekonomiplåt..

    ..Hur svårt är det att få bort tröskeln hel f.ö ? Min Aero hade ingen synlig rost på hundbenen när jag köpte den, nu såhär 5-6 år senare så pang bara.. massor av rost, uppenbarligen var det hyfsat bra åtgärdat men nu släppte ytskiktet..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #32
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Svenska saabklubben sålde ekonomiplåt (hel skärmkant), men hittar den inte på hemsidan nu. Kanske är slutsåld.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    ..Hur svårt är det att få bort tröskeln hel f.ö ? Min Aero hade ingen synlig rost på hundbenen när jag köpte den, nu såhär 5-6 år senare så pang bara.. massor av rost, uppenbarligen var det hyfsat bra åtgärdat men nu släppte ytskiktet..
    Kolla inlägg #4 och #11 som beskriver bra hur man gör. Jag lyckades inte 100%:
    - Hade av pinnbulten i skärmen i bakre hjulhuset, men kommer att laga enligt inlägg #11.
    - Förstörde den främre fästet i kjolen, där det sitter en bult som du kan nå inifrån hjulhuset efter man lossar innerskärmen och viker undan den. Får laga med något plast tjofix.

    Efter borttagning av sidokjolen får du vara beredd på en mindre shock
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Infästningen i framskärmen är svår att få loss hel. Det är en rostfri pinnskruv i kjolen och en eloxerad mutter som så gott som alltid sitter bergfast.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #35
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Angående plastmuttrarna som håller kjolen, värm lite med varmluftpistol försiktigt så lossar dem superlätt direkt

    Mvh
    Johan

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Att få loss kjolarna/trösklarna är i princip en lätt operation. Mellan kaross o plastkjol finns en svart gummilist. Öppnar du dörrarna syns den. Dra ut listen där ser du ett antal skruv. Lossa dem.

    Under bilen sitter kjolen skruvad med ett antal plastmuttrar dessa brukar bli dåliga med tiden. Spraya på lite rostlösning ett par ggr några dagar i förväg innan du ska försöka lossa dessa mkt försiktigt annars kan skruven lätt gå av.

    Kjolen sitter med en skruv i varje hjulhus fram och bak. Den skruven fram är knepig att komma åt och viktigt att veta att skallen är inskjuten från sidan i ett spår i kjolen. I en perfekt värld där du får loss muttern på insida av framskärmen så skjut kjolen framåt 2-3 cm så skuvskallen kommer ur sitt spår i kjolen. Vanligt att det bara snurrar där fram då är spåren kass. Går att lösa med epoxylim senare man limmar helt enkelt dit skruven i kjolen innan montage. Där bak är lättare att komma åt där sitter plastmuttern synlig i hjulhusen. Rostlösning även där är aldrig fel.
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  16. #36
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Eller kläm runt om med en rejäl tång för att få lite rörlighet på muttern. Går inte det klipp sönder muttern det är mindre jobb att köpa nya än att fixa ny fastsättning.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Rost på hundben OG9-5
    Av Cirree i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-02-28, 10:17
  2. Rost vid hundben, vill ah loss kjolpaketet. 9-5 2002
    Av toorp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-01-01, 21:34
  3. Rost på hundben OG9-3
    Av pilemannen i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-31, 17:27
  4. Rost hundben m.m. OG9-5
    Av hans.g i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-05-25, 01:42
  5. Är det här allvarlig rost på "hundben" OG9-5
    Av jellybear i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 08:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •