Hej!
Vet inte vad jag ska göra med lacken som bubblar sig på hundbenen.
Bilen är jättefin i övrigt!
Är det nån runt Göteborg som har nåt ställe att rekommendera som kan göra detta?
Hej!
Vet inte vad jag ska göra med lacken som bubblar sig på hundbenen.
Bilen är jättefin i övrigt!
Är det nån runt Göteborg som har nåt ställe att rekommendera som kan göra detta?
Jag ordnade rost vid hundben på min 9-5a för 2 dagar sedan, blev asbra och var inte alls speciellt svårt.
Det blir en dyr historia om du fixar det på en lackeringsfirma då de måste demontera sidokjolen och fixa rost där först, bubblorna du ser vid hundbenen är bara toppen på isberget.
Här ser du min 9-5a, det bubblade bara vid hundbenen men när man tog av kjolen så såg det ut såhär:
http://bildr.no/view/NGJWUDlh
Så blästrade bort allting, tog på glasfiberspackel, grundfärg, ny färg och klarlack och sen tog jag på underedsmassa fast syns ej på bild.
http://bildr.no/view/SFFQUmxi
Blästrade även cirka 4 cm upp på hundbenen för att få bort alla bubblor+eventuella bubblor som ännu inte dykt upp.
Här är resultatet:
http://bildr.no/image/cDdsUUFa.jpeg
Kan tillägga att det var jag och min farsa som ordnade detta, tog cirka 4 timmar, vi stod utomhus dvs vi hade inte en garage.
Viktigaste är att de är vindstilla och att man slänger på rostskydd/spackel relativt snabbt efter att man blästrat.
Är det lätt att få av kjolarna?
Vad för produkter använde du? Färg/spackel/rostskydd osv?
Jag är lite novis när det gäller laga rost och lack.
- - - Uppdaterad - - -
Finns det nån tryckluftdriven picka från biltema man kan blästra rost med? Länk?
Att få loss kjolarna/trösklarna är i princip en lätt operation. Mellan kaross o plastkjol finns en svart gummilist. Öppnar du dörrarna syns den. Dra ut listen där ser du ett antal skruv. Lossa dem.
Under bilen sitter kjolen skruvad med ett antal plastmuttrar dessa brukar bli dåliga med tiden. Spraya på lite rostlösning ett par ggr några dagar i förväg innan du ska försöka lossa dessa mkt försiktigt annars kan skruven lätt gå av.
Kjolen sitter med en skruv i varje hjulhus fram och bak. Den skruven fram är knepig att komma åt och viktigt att veta att skallen är inskjuten från sidan i ett spår i kjolen. I en perfekt värld där du får loss muttern på insida av framskärmen så skjut kjolen framåt 2-3 cm så skuvskallen kommer ur sitt spår i kjolen. Vanligt att det bara snurrar där fram då är spåren kass. Går att lösa med epoxylim senare man limmar helt enkelt dit skruven i kjolen innan montage. Där bak är lättare att komma åt där sitter plastmuttern synlig i hjulhusen. Rostlösning även där är aldrig fel.
Problemet med denna rost är att det kan vara som kwame säger "toppen på isberget" på min gamling blev det ett antal timmar med svetsen när man väl plockat ner plasten över trösklarna eftersom de gör så att grus och damm blir kvar där och håller det fuktigt.
Risken finns att det blir mer än 4 timmars fixande i solen, kan vara bra att ha i åtanke.
Och för den som inte har rostiga hundben rekommederar jag att man plockar ner plasten och inspekterar, gör rent och lägger på roskskyddsvax om det är fint i övrigt.
Invändig behandling med vax av trösklarna skadar inte heller.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Som andra tidigare har rekommenderat så KLIPP sönder plastmuttrarna och köp nya. Billigt och man slipper försöka åtgärda skadan med avbruten pinnbult i karossen sen.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Ska också börja med detta nu under helgen tänkte jag...
Beställde färg från speedparts på burk och kör anti-rost från biltema som grund.
ska in och köpa detta senare idag.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Try...blaster-17354/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Try...r-15-24-17668/
Den kompressorn är i minsta laget för att driva verktyg/bläster. Den är inte gjord för att gå långa stunder i ett, kan vara bra att tänka på. Har själv en från Jula samma typ/tryck/flöde mer el mindre. De orkar inte fylla tanken om man förbrukar luft i större mängd vilket gör att arbetstrycket blir väldigt lågt. Jag använder den till rengörning/pumpa hjul mm.
Ja, den kompressorn är egentligen alldeles för liten. Jag har använt motsvarande kompressor och punktbläster från Jula. Det är ingen höjdare men det går om man har gott om tid och inte ska blästra så mycket. Resultatet blev helt ok. Använd hörselskydd för den låter för djävligt.
Vet man att man ska blästra mer än någon enstaka gång så är det bättre att köpa en större kompressor direkt men den lilla är ju som sagt bra för att pumpa däck mm. Den lilla har jag haft stor nytta av när jag borrar i berg på tomten och behöver blåsa rent hålen innan gjutning.
Står att blästermunstycket tar 130L/min och då bör ju denna funka till det? http://www.jula.se/kompressor-8l-750w-130l-min-200012
Eller ska jag skit i det och använda svärfars? (hatar att låna saker)
Eller är det den du kör på @TCarlsson?
Senast redigerat av h1m4n den 2014-07-24 klockan 14:21.
Kjolen är enkel att få av, jag klippte inte av någon.
Jag körde 5-56 på alla plastmuttrar under kjolen 2 gånger, lät de sjunka in i 2 dagar, de släppte jätteenkelt.
Den muttern vid hjulhuset gick dock av, var även den enda jag inte smörjde! Jag skulle prova 5-56 / WD40, börja med bultarna från mitten och utåt.
Går de lätt, fortsätt. Går någon av de i mitten av så är de inte hela världen, värre om de är någon i kanten. Märker du att de går av - klipp.
Den i hjulhuset gör de inte heller något om den går av, där borrade jag bara ett nytt hål och körde i en vanlig lite större skruv.
Kan kopiera en kort guide jag skrev till en annan person om rostlagning vid hundben: (jag är inte expert, bara fixat rost på hundben och skärmkant ännu, men båda med bra resultat)
Först behöver du dessa material:
Kompressor
Blästersand – cirka 100 SEK för 14kg
Blästerpistol – ingen aning om pris
Rostskyddsmedel – 70 sek?
Glasfiberspackel / eller va de nu rekommenderar för spackel 70-100 sek
Grundfärg
Din bils färg (står på insida av dörren) (tillsammans med grundfärg cirka 300)
Klarlack 100 SEK
Hylsnyckel storlek 8 och 10
Det första du får göra är smörja plastmuttrarna under sidokjolen med WD40 eller 5-56 2 dagar innan du ska skruva. Det finns en mutter i bakre hjulhus, sedan 6 stycken under kjolen, sen finns cirka 8 stycken i metall under dörrlisten, kommer till dessa senare.
Storlek på dessa är 8.
Lossa FÖRSIKTIGT! Går den lilla pinnen av i dom så blir det ett jävla arbete... Jag klarade mig utan att förstöra någon, var försiktig o smörj noga.
Efter detta: öppna fram och bakdörr, ta bort gummilisten (enkel att montera tillbaks) här döljer sig 8 stycken i metall med hylsnummer 10. Skruva ur.
Efter detta kan du ta av kjolen.
Nu ser du all rost. Bara att börja blästra!
Efter att du blästrat klart, på med rostskyddsmedel DIREKT. Det ska inte få tid att reagera med luften.
Efter detta på med spacklet! Vänta tills de stelnat och var noga med att slipa en slät yta, minsta lilla skavank kommer synas då du tar på färgen, även om de syns lite utan färg.
Efter detta så är de bara börja maskera, på med grundfärg, flera lager.
På med din bils färg.
Ta bort maskering, ”freestyla” sprayen, försök få bort de synliga sträcken som blev efter maskeringen. Va lätt på handen och spraya.
På med klarlack.
Vänta 30-60 minuter, på med kjolen. Klart
Hur noga är det med spackel när det är lagning av "bubblor" alltså ytrost där färgen inte hunnit spruckig än? (rädd för att få en handflata)
Hmm, du måste blästra bort ytrosten till grundplåten, och du kan inte färga på plåten därav måste du spackla.
Du tar på spackel på de ytor där du har ren plåt, du lägger på kanske 0.3 cm (dvs det går över till de "hela" området också.
Sen tar du ett fint sandpapper, slippar horisontellt över själva "skarven", du kommer repa din lack på kanske 0.5 cm för att få en ren och jämn övergång.
När skarven är borta mellan ren plåt och spacklet, då är du all set att börja färga.
Men reporna då? Jo, dom försvinner ju självklart när du slänger på den nya färgen. Eftersom du har ett fint sandpapper så blir det extremt ytliga repor.
Bara kolla mina bilder i översta posten, Den synliga rosten på hundbenen var ju rostbubblor på kanske 2x2 cm men sen så kanske man skrapar 3x2 cm med sandpapper eftersom de ska bli lätt att få en jämn yta. Men ändå, det syns inte att jag vart där o lagat.
Låter nog värre än va de är, men jag tror du märker när du väl börjar spackla hur du måste göra för att de ska bli jämnt lager.
Det som är bra med spackel är ju att du behöver inte va rädd för att ha på för mycket spackel, när det har härdat så är det bara o slipa ner det till rätt mängd.
Är det för lite, ja då får du helt enkelt slänga på mer.
Ingen svår operation! Enda svåra enligt mig är själva färgandet, för att få de snyggt. Men de är inte heller speciellt svårt.
Senast redigerat av Moderator den 2023-08-07 klockan 14:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Tack så super mycket!
Senast redigerat av Moderator den 2023-08-07 klockan 14:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Den jag har är väldigt lik den du länkar till. Inte exakt men den är köpt på Jula för 9 år sedan. Många säljer samma kompressor med olika färg under eget varumärke men de kommer säkert från samma Kinesiska fabrik.
Om det är små ytor som ska blästras så funkar den men kompressorn kommer att gå hela tiden.
Hur länge vill du att det ska hålla?..
Jag är gammal billackerare, så jag har ju ifs fixat som en billackering skulle göra, men..
Man behöver inte blästra...köp en.. http://www.clasohlson.com/medias/sys...2639528990.jpg ...kallas för "scotte" 3M grov rengörare eller nått heter den oxå..
Den gör rent nere i porerna, finns på biltema mfl, men jag skulle rekommendera av GOD kvalitet
Sen skaffar du hagmans CA primrer (epoxy grund) man kan pensla på den..den går att spackla över..ta typ PP 100 eller PP ultima (plastic padding)
Sen kan du använda bättringsspray...och klarlack hade jag valt 2K klarlack på spray!..sitter en knapp i botten som man frigör härdaren med..
Tänk på att lägga många varv då sprayfärger är mycket tunnare än "vanlig billack" man brukar tex lägga klarlack i 2-3 svängar med torktid i mellan..sprayfärger har ju mycket mindre munstycke, så därav är ju färgen tunnare..lägg på iaf 5-7 svängar med klarlack med sprayburk
Det är i grova drag så man gör lackbättring...jag har gjort så många ggr och det har då inte kommit tillbaks...så det fungerar!
Vilket jobbit inlägg du gör, nu vart jag osäker på om jag ska göra med scotte eller bläster.... Men scotte ser ut att vara enklare att jobba med för en som inte är van vid att blästra.
Senast redigerat av Moderator den 2023-08-07 klockan 14:12. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Jag har svårt att tro att scotten gör rent i djupa porer vilket bläsring helt säkert gör? CA primern är väldigt tät så det kanske klarar sig ändå?
Ett annat sätt är att lägga på rostomvandlare (fosforsyra) efter att ha skrapat loss all lös ytrost. Fosforsyran reagerar med ytrosten och bildar järnfosfat. Järnfosfat är en bra grund för CA primern.
Nu kommer min sista fråga i denna tråd iaf
Hur länge brukar det ta ungefär från man spacklat tills man kan slipa den?