Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: 9-5 -01 Felkod P1444 och P0453

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    39

    9-5 -01 Felkod P1444 och P0453

    Hej!
    Min bil går enligt mig perfekt, men kollade ändå felkoder idag med OBD2 och fick dessa felkoder.
    Vad ska jag kolla? Bilen går som sagt bra.

    Canister Close Valve Circuit. Open / short to Ground.
    high pressure evac sensor

    Jag är TOTALT okunnig när det gäller bilar.
    Lite hjälp tack. Kan dessa 2 meddelanden vara sammankopplade, dvs löser jag en sak så försvinner båda?
    Vart ska jag börja? Borde faktiskt byta tändstift ganska snart enligt service, kan de ha något med saken att göra?

    Mvh

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    P0453 betyder att det är kortslutning eller avbrott i tanktrycksgivaren eller dess ledningsnät.
    P1444 betyder kortslutning eller avbrott till kolfiltrets avstängningsventil.

    Om du ändå ska göra service snart så kan du väl låta en verkstad titta på dessa fel samtidigt? Eftersom du säger att du är totalt okunnig så tror jag inte vi kan begära att du ska fixa det själv. Elfel kan vara lite kluriga.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    39
    Jag tänkte faktiskt serva den själv, ska bara byta stift, luftfilter, oljefilter och oljebyte, diverse standardsaker..

    Har en svärfar som är duktig, men det finns alltså ingenting jag kan kolla snabbt själv med diverse instruktioner?

    Är detta krångligt att kolla? Dvs, borde de ta lång tid för en verkstad att hitta dessa saker?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av kwame Visa inlägg
    Ingen som har någon idé med saker jag kan prova att byta/kolla?
    Lämpligen dom två komponenter som Brisse angivit här ovanför.
    Signaturlös

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Jag fick samma felkoder på besiktningen av min 9-5 Aero -02...
    Hur har det gått för dig?
    Löste det sig?

  6. #6
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    Kolla först elanslutningen på ventilen som sitter vid luftsassmätaren. Jag fick dessa felkoder då jag uppdaterade min 99:a med Aero box eftersom alla anslutningar i T7-99 och 00 inte är på samma plats då Saab bytte plats på kolkanistern från framskärm till tanken men jag kom inte till skott med att byta plats på stiften eftersom de inte kollar OBD på bilprovningen på en 99:a jag körde 18,000mil med de felkoderna men jag rekomenderar inte det eftersom T7 inte adapterar 95-98 oktan enligt VIS
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Jag vet att tidigare ägare har trixat med programvara då det står BSR på regskyltshållaren, samt att man ser spår efter diverse "uppgraderingsförsök". Bla stort rostfritt tryckrör... Så boxen kan ju i princip vara utbytt från original.

    Hur menar du med "byta plats på stiften" på vaccumventilen? Det är två ledare som går in i den. Ska jag växla dessa?
    Eller menar du att de ska bytas i kontaktdonet till ECU:n?

  8. #8
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    Nej, jag menar att man bör byra plats på stiften i boxen för motorpogramvaran men bara om man uppdaterat en 98/99 bil till senare Aeropogramvara.
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Ok. Förstår. Bra info. Jag bör nog kolla upp programvaran ändå.
    Det borde väl rimligtvis ge samma fel om man har lagt in ett äldre program i en nyare bil också.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    det du kan börja med är iallafall att radera koderna och se om de kommer tillbaks.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    De kommer tillbaka omgående. Tyvärr.

    Jag köpte en enkel OBD ELM 327 WiFi hos kjell & co igår. Gick perfekt att läsa och nolla koderna (med iPhone & DashCommand).
    Ser även i opensid att det inte finns några felkoder kvar efter nollställningen. Men de kommer så fort bilen startas igen.
    Så något är galet.

    Tror faktiskt att dessa felkoder fanns när jag köpte bilen, men har haft turen att de inte kunnat läsa ut dessa pga datorstrul på besiktningen de senaste 2 gångerna före den i tisdags!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    39
    Jag har tur som har en -01 och inte behöver oroa mig om det på besiktningen...

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av kwame Visa inlägg
    Jag har tur som har en -01 och inte behöver oroa mig om det på besiktningen...
    Ger inte de där felkoderna en tänd CE-lampa (WIS säger detta), eller är någon som mixtrat med den lampan (eller programvaran)?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    39
    Ger inte tänd lampa. Den fungerar, en slang va trasig i vevhusventilationen för ett litet tag sedan och då lös den direkt tills problemet var åtgärdat.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Nix ingen tänd lampa här heller.
    (Den tändes när slangen till turbotrycksmätaren hoppade av tidigare. Så lampan fungerar)

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Nu är felkoderna borta i min bil!

    Bytte först ventilen som sitter vid luftmassmätaren. Ingen förbättring.
    Bytte slangar och backventiler för EVAC (enkel åtgärd som nog ändå borde ses över efter 12 år och 28000 mil) Ingen förbättring.
    Uppdaterade ECU:n med ny programvara som även möjliggör E85. Felkoder borta!
    Röd 9-5 Aero -02

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    39
    Gött!
    Hur uppgraderade du ECU:n?

Liknande ämnen

  1. p1444 p0453
    Av agelos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-05, 15:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •