Får kolla med min källa igen
/Jonas
Får kolla med min källa igen
/Jonas
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
Man hade problem med färjor, parkeringshus och liknande. Jag har själv fått putta av en provbil från färjan mellan Puttgarden och Rödby.
Knepet om man drabbas är att avlägsna nyckeln så långt från bilen att den går ner i "sovläge". Kunden försöker ju ofta med att bryta tändningen men det hjälper inte med keyless. Bilen går aldrig ner om nyckeln befinner sig i närheten. Man kan också tänka på att förvara sin nyckel en bit från bilen.
Som sagt, får man strul ska man gå iväg med nyckeln 10-15 meter.
- - - Uppdaterad - - -
Har aldrig sett en Insignia med keyless. Insignia har mekaniskt rattlås. Jag jobbade i projektet och såg aldrig någon alternativ lösning. Menar du att det fanns som tillval i Sverige?
Fanns inte när jag beställde min bil våren 2009.
Saab och Opel delar stolsstommar inklusive framkantsjustering men skumdynor och värmedynor är inte samma på någon modell.
Fredrik J
Vet att vissa fått byta koppling på 9-5an. Ska man räkna med att den havererar eller är det ovanligt?
Gäller både dieslar och turbo4 om jag fattat rätt.
9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04
Ngn som har råkat ut för byte toppackning på 2,0t ännu?
Kund bil: Glykol försvann, klet i burk.
oljekyl? toppackning?
Sport eller Comfort
1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
2004 9-3 2,2 TiD
Lite märkligt. Antar att det är samma som på Insignia och jag funderar på om min koppling är av kryptonit. Har dragit mycket tung husvagn över alperna sex somrar nu.
Problemen uppstår när kön sniglar långsammare än vad bilen gör på ettan och 1400-1500 varv speciellt när det är uppförsbacke. Ett jävla slirande för att komma igång med 130-hästaren.
Har också luktat bränt vid ett par tillfällen vid precisionsrangering.
Bilen har nu gått 15000mil och kopplingen fungerar fortfarande som vanligt. Funderar på att byta den i förebyggande syfte innan nästa sommar. Skulle vara bra om man kunde läsa av sträckaren utifrån...
Fredrik J
Ja det är så det fungerar. Jag vet inte vad som händer när kopplingen tar slut. Om den hel rätt vad det är inte driver när man ska köra iväg från ett stopp eller om man får någon form av indikation innan. Mekanismen skulle ju kunna konstrueras så att dragläget flyttas precis på slutet av lamellens livslängd. Man vill ju inte slita ner den helt eftersom man ju kan skada svänghjulet.
Någon som vet?
Tänk vad enkelt det skulle vara om man kunde läsa av sträckarens position genom inspektionshål i sprängkåpan eller nått
Fredrik J
Eller om man kört med vanliga tryckplattor istället så har man (eventuellt) en chans att känna att nånting är knasigt. Enklare och montera också utan specialverktyg som SAC-kopplingar oftast (alltid?) kräver.
Jag har verkstadshandbok till Insignian och det går att återställa utan specialverktyg även om det naturligtvis är lättare. Jag utgår från (och är ganska säker på) att Saab inte konstruerat en egen kopplingsmekanism. Det finns ju en poäng med att kopplingen känns som ny under hela livslängden. Tänkte byta min inför nästa sommar om den inte säger upp sig tidigare.
Fredrik J
Någon som känner till något om navigatorn?
Min verkar ha tappat minnet med avseende på språkval.
När den har stått mer än ca 10 minuter så är engelska förvalt som språk.
Det är även diff på klockan med en timme samt att inställningen
för kartan ändras, jag har att bilen/pilen åker norr/uppåt men nu
är den ändrad till bilen åker efter 'verkligheten '.
Jag antar att det har med någon form av minne att göra.
Någon som har haft samma problem och åtgärdat detta?
Jag har inte varit i kontakt med någon verkstad.
Senast redigerat av Loffe den 2015-08-05 klockan 06:21.
Till mitt garage: Garaget
Har en 220 hk biopower som jag i stort sett är mycket nöjd med men en sak stör mig: när bilen är halvvarm kan den vara trögstartad och gnugga på startmotorn en 5-10 sekunder och när den väl kommer igång låter den som om den inte går på alla cylindrar i ett par sekunder. Nån som känner till nåt om detta?
Magnetventilen, hur fungerar den?
Bytte i april i år och nu är samma symptom tillbaka.
Är det fel på den eller någon annanstans?
Ska lämna den till verkstaden nu på torsdag och skulle vilja veta lite mer innan jag prata med dom.
Till mitt garage: Garaget
Navigatorn till 9-5 ska ha den senaste programversionen, se till att Ni har den.
Den ska heta E40D
Kontrollera genom knappen: Configuration - Nav - Programversion EXXX
Har ni versionen
E409 så ska den vara direkt skadlig om man har den för länge.
Symptomen börjar med att den tappar minnet, svenskan (som språk),
Belgien (som land i navigatorn), Tiden (tidzon).
Om man inte byter till en senare version så kan dessa fel till slut övergå
till att skapa fel i själva fysiska minnet.
E40B
E40D ska vara den senaste versionen. Se till att uppdatera till denna.
Då ska problemet med "minnesförluster" upphöra.
Känner inte till om det även finns E40A och E40C.
Detta ska vara den senaste programvaran till navigatorn för version E40D
http://tinyurl.com/9-5NG-E40D
Jag har inte testat själv utan ska till verkstaden imorgon och kommer låta
dom uppdatera programversionen.
Har man otur och uppdaterar för sent så beror det på att uppdateringen
skedde för sent och att minnet redan hade blivit skadat.
Senast redigerat av Loffe den 2015-09-11 klockan 18:22.
Till mitt garage: Garaget
Tyvärr blir det ingen ny programvara för mig idag.
Däremot fick jag, tillslut, en bra kontakt på Orio och de kommer skicka en person
som kommer upp till bilverkstaden för att vid ett senare tillfälle ta sig an min bil.
- - - Uppdaterad - - -
En annan sak.
Någon som har erfarenheter kring Hirsch programvara till NG9-5 Aero XWD Turbo6?
Verkstaden påstår att programmet kan vara en orsak till att service meddelande kommer upp.
Felkod P0234 Engine overboost condition
Det känns som om magnetventilen strular men det är inget fel på den.
I samband med att gasresponsen uteblir kommer meddelande om service upp.
Jag kan inte påminna mig om att jag någonstans någon gång har läst om mjukvaruproblem
hos Hirsch Performance oavsett bilmodell.
Någon som känner till om mjukvaran till min bilmodell har gjorts om och kommit ut
i flera/senare revisions datum?
Till mitt garage: Garaget
Nytt tillfälle, onsdag, inkl "service kille" från Orio.
Till mitt garage: Garaget
Kollade nyss och jag har E40D i min bil.
Kartmaterialet har version 20.10.01 så där finns nyare om man lyckas hitta det nånstans.
Ska du ha nyare karta så fungerar Opel Ampera 2011 via navigation.com Dock lite dyrt.