På vänster sida ganska långt bak i det längsgående diket.
På vänster sida ganska långt bak i det längsgående diket.
Fredrik J
Hej,
Bortfall av dioder för 3:e bromsljuset, så demonterade jag ljuset.
Lödde bort de trasiga dioderna och sedan fungerade det igen.
Dioder som användes:
http://se.farnell.com/optek-technolo...red/dp/1497986
Mvh
Johan
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
Jag bytte värmesits på min men funkar ej ändå. Måste nog byta ryggen åxå, suck!
Ngn som fått byta koppling/svänghjul på sin ännu??
//Andreas
Sport eller Comfort
1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
2004 9-3 2,2 TiD
>Dino - Byta koppling och svänghjul, är detta något du har behövt göra eller har du hört någon som har behövt göra detta?
Hur betedde sig kopplingen/bilen när problemet med kopplingen uppstod?
/Jonas
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
Hej
Nu har även jag blivit ägare till en ng9-5 (tid, vector). Jag har läst trådarna här på forumet så jag är hyfsat väl införstådd i bilens vanligaste brister.
Även min bil har trasig stolsvärme. Jag hade nog tänkt mig att fixa detta själv genom att förstärka/förbättra beg värmeslinga/dyna, som beskrivet tidigare i denna tråd. Är det någon som kan dela med sig om hur ni gjort?
Kan man kränga av klädseln med stolen i bilen eller måste hela stolen ur?
/Kristian
Hej Kristian!
Grattis till en grym bil!
Jag föreslår att du tar ur stolen . Annars blir jobbet överjävligt...
/Jonas
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
Hej,
Har också en tjusig NG 95 med kass stolsvärme. Har varit inne hos aukt saabverkstad i göteborgs-området men dom verkar inte få ordning på det. Oftast har det fungerat ett tag efter det att dom haft den inne men nu stänger båda stolarna av sig efter ca 30 sekunder. Dom har tydligen bytt dynorna och nån styrenhet.
Jag har dom där "skinn"-stolarna med fläkt i också om det nu kan ställa till något. Ska njag nöja mig med att dom inte kan lösa det eller ska jag påtala de fina lösningar med grövre kabel osv? Har varit trasiga hela sommaren men nu börjar det ju bli lite kallt om arslet...
/Mathias
Sätter dom i nya dynor så är dom av samma sort som dom som går sönder. Finns inga nya artiklar vad jag vet.
Fredrik J
Länk till stolsvärme i en 9000.
Kanske kan någon ha hjälp utav den eller förvirrar den bara?
http://www.gmforum.se/viewtopic.php?f=135&t=41
(Säg till om jag ska radera den eller om den kan ligga kvar).
Till mitt garage: Garaget
Första delen med reostat är ju lite gammeldags. På en ng9-5 styrs värmen i stolen av klimatanläggningen. Därimot går det utmärkt att mäta slingan. Är den hel ska man få ett "rimligt" ohmvärde. Är det avbrott blir det ju som bekant oändligt. Man kan också prova att mäta mot jord och säkerställa att man inte har jordfel. Klimatanläggningen känner av det och bryter strömmen.
Fredrik J
Mitt larm har börjat att larma lite sporadiskt, 1gång/veckan.
Någon som känner igen detta eller vet något som kan ligga bakom detta?
/Jonas
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
Dåligt batteri? Kan bli alla möjliga konstiga fenomen när de tacklar av.
Om man har samma stol som Opel Insignia så finns det "förbättrade", likaså bör verkstaden läsa servicemeddelanden som gäller Opel Insignia angående stolsvärmen då det finns en hel del uppdateringar med kabeldragningar/kontakter osv.
- - - Uppdaterad - - -
Läs om fel på Opel Insignia med samma motoralternativ så får man en bra bild om vanliga fel på NG9-5. Men fel på rattlås är tyvärr ett fel som kan vara oreparerbart om man har otur och har precis det användningssättet av nyckeln/bilen som mjukvaruingenjörerna aldrig trodde skedde.
Något man också ska tänka på är att inga nya mjukvaror utvecklas till NG9-5, dom nya som finns är fortfarande dom gamla som togs fram på Mullers tid. I Nevs finns inte denna modellen och Orio utvecklar inget.
Vad jag har hört så jobbar dom med nya mjukvaror på ORIO.
/Jonas
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
Opel Insignia har visst keyless, dock väldigt få som utrustades på dom tidigare årsmodellerna, men dom använde inte samma tekniska lösning. Finns en stolstyp som är samma på Saab och Opel, vill minnas att det är västingmodellen med främre benstödsjustering som är samma.
- - - Uppdaterad - - -
Sen ska man inte glömma att hela den tekniska bottenplattan är kopia på Corvette C6 exakt samma nycklar startknapp osv.
- - - Uppdaterad - - -
Man jobbar inte med vad jag vet utveckling av mjukvarorna i fordonen, utan endast kring diagnosverktygen, då plattformen MDI och GDS2 utvecklas av företaget som gjort detta fortfarande och Opel/Chevrolet/Cadillac använder fortfarande dessa system. Skulle dom inte fortsätta implementering av sina gamla versioner i nyare uppdateringar så skulle hela diagnosplattformen krascha för Saabverkstäder.