Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 87

Ämne: Vanliga fel och lösningar NG9-5

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    På vänster sida ganska långt bak i det längsgående diket.
    Fredrik J

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Bortfall av dioder för 3:e bromsljuset, så demonterade jag ljuset.
    Lödde bort de trasiga dioderna och sedan fungerade det igen.
    Dioder som användes:
    http://se.farnell.com/optek-technolo...red/dp/1497986

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  3. #23
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299
    Jag bytte värmesits på min men funkar ej ändå. Måste nog byta ryggen åxå, suck!
    Ngn som fått byta koppling/svänghjul på sin ännu??

    //Andreas
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759
    Citat Ursprungligen postat av dino Visa inlägg
    Jag bytte värmesits på min men funkar ej ändå. Måste nog byta ryggen åxå, suck!
    Ngn som fått byta koppling/svänghjul på sin ännu??

    //Andreas
    Är väldigt lätt att mäta ryggen samtidigt som man mäter sitsen ! Hade en bil nyligen med avbrott i sits och 12 ohm i ryggen, verkar vara ett himla gissel på dessa bilar! Väldigt känsliga för hög resistans. 1-2 ohm för mycket och det sätts ur spel.

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    >Dino - Byta koppling och svänghjul, är detta något du har behövt göra eller har du hört någon som har behövt göra detta?
    Hur betedde sig kopplingen/bilen när problemet med kopplingen uppstod?

    /Jonas

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av mickeopel Visa inlägg
    Är väldigt lätt att mäta ryggen samtidigt som man mäter sitsen ! Hade en bil nyligen med avbrott i sits och 12 ohm i ryggen, verkar vara ett himla gissel på dessa bilar! Väldigt känsliga för hög resistans. 1-2 ohm för mycket och det sätts ur spel.
    Säkerhetsåtgärd för att slippa brand.
    Fredrik J

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hej
    Nu har även jag blivit ägare till en ng9-5 (tid, vector). Jag har läst trådarna här på forumet så jag är hyfsat väl införstådd i bilens vanligaste brister.
    Även min bil har trasig stolsvärme. Jag hade nog tänkt mig att fixa detta själv genom att förstärka/förbättra beg värmeslinga/dyna, som beskrivet tidigare i denna tråd. Är det någon som kan dela med sig om hur ni gjort?
    Kan man kränga av klädseln med stolen i bilen eller måste hela stolen ur?

    /Kristian

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Hej Kristian!

    Grattis till en grym bil!

    Jag föreslår att du tar ur stolen . Annars blir jobbet överjävligt...

    /Jonas

  9. #29
    Hej,

    Har också en tjusig NG 95 med kass stolsvärme. Har varit inne hos aukt saabverkstad i göteborgs-området men dom verkar inte få ordning på det. Oftast har det fungerat ett tag efter det att dom haft den inne men nu stänger båda stolarna av sig efter ca 30 sekunder. Dom har tydligen bytt dynorna och nån styrenhet.
    Jag har dom där "skinn"-stolarna med fläkt i också om det nu kan ställa till något. Ska njag nöja mig med att dom inte kan lösa det eller ska jag påtala de fina lösningar med grövre kabel osv? Har varit trasiga hela sommaren men nu börjar det ju bli lite kallt om arslet...

    /Mathias

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Sätter dom i nya dynor så är dom av samma sort som dom som går sönder. Finns inga nya artiklar vad jag vet.
    Fredrik J

  11. #31
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129
    Länk till stolsvärme i en 9000.
    Kanske kan någon ha hjälp utav den eller förvirrar den bara?

    http://www.gmforum.se/viewtopic.php?f=135&t=41

    (Säg till om jag ska radera den eller om den kan ligga kvar).
    Till mitt garage: Garaget

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Första delen med reostat är ju lite gammeldags. På en ng9-5 styrs värmen i stolen av klimatanläggningen. Därimot går det utmärkt att mäta slingan. Är den hel ska man få ett "rimligt" ohmvärde. Är det avbrott blir det ju som bekant oändligt. Man kan också prova att mäta mot jord och säkerställa att man inte har jordfel. Klimatanläggningen känner av det och bryter strömmen.
    Fredrik J

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Mitt larm har börjat att larma lite sporadiskt, 1gång/veckan.
    Någon som känner igen detta eller vet något som kan ligga bakom detta?

    /Jonas

  14. #34
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Dåligt batteri? Kan bli alla möjliga konstiga fenomen när de tacklar av.

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Sätter dom i nya dynor så är dom av samma sort som dom som går sönder. Finns inga nya artiklar vad jag vet.
    Om man har samma stol som Opel Insignia så finns det "förbättrade", likaså bör verkstaden läsa servicemeddelanden som gäller Opel Insignia angående stolsvärmen då det finns en hel del uppdateringar med kabeldragningar/kontakter osv.

    - - - Uppdaterad - - -

    Läs om fel på Opel Insignia med samma motoralternativ så får man en bra bild om vanliga fel på NG9-5. Men fel på rattlås är tyvärr ett fel som kan vara oreparerbart om man har otur och har precis det användningssättet av nyckeln/bilen som mjukvaruingenjörerna aldrig trodde skedde.
    Något man också ska tänka på är att inga nya mjukvaror utvecklas till NG9-5, dom nya som finns är fortfarande dom gamla som togs fram på Mullers tid. I Nevs finns inte denna modellen och Orio utvecklar inget.

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Om man har samma stol som Opel Insignia så finns det "förbättrade",
    Nej det har den inte. Unika värmedynor till Saabarna.

    När det gäller rattlåset har alla ng9-5 keyless, något man var först med i Epsilon2-familjen. Opel använde inte systemet.
    Fredrik J

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Om man har samma stol som Opel Insignia så finns det "förbättrade", likaså bör verkstaden läsa servicemeddelanden som gäller Opel Insignia angående stolsvärmen då det finns en hel del uppdateringar med kabeldragningar/kontakter osv.

    - - - Uppdaterad - - -

    Läs om fel på Opel Insignia med samma motoralternativ så får man en bra bild om vanliga fel på NG9-5. Men fel på rattlås är tyvärr ett fel som kan vara oreparerbart om man har otur och har precis det användningssättet av nyckeln/bilen som mjukvaruingenjörerna aldrig trodde skedde.
    Något man också ska tänka på är att inga nya mjukvaror utvecklas till NG9-5, dom nya som finns är fortfarande dom gamla som togs fram på Mullers tid. I Nevs finns inte denna modellen och Orio utvecklar inget.
    Vilket/vilka use case har de missat att tänka på när de implementerade keyless?
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Vad jag har hört så jobbar dom med nya mjukvaror på ORIO.

    /Jonas

  19. #39
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Opel Insignia har visst keyless, dock väldigt få som utrustades på dom tidigare årsmodellerna, men dom använde inte samma tekniska lösning. Finns en stolstyp som är samma på Saab och Opel, vill minnas att det är västingmodellen med främre benstödsjustering som är samma.

    - - - Uppdaterad - - -

    Sen ska man inte glömma att hela den tekniska bottenplattan är kopia på Corvette C6 exakt samma nycklar startknapp osv.

    - - - Uppdaterad - - -

    Man jobbar inte med vad jag vet utveckling av mjukvarorna i fordonen, utan endast kring diagnosverktygen, då plattformen MDI och GDS2 utvecklas av företaget som gjort detta fortfarande och Opel/Chevrolet/Cadillac använder fortfarande dessa system. Skulle dom inte fortsätta implementering av sina gamla versioner i nyare uppdateringar så skulle hela diagnosplattformen krascha för Saabverkstäder.

  20. #40
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Citat Ursprungligen postat av gbg Visa inlägg
    Vad jag har hört så jobbar dom med nya mjukvaror på ORIO.

    /Jonas
    Tyvärr inte

Liknande ämnen

  1. Blekt grill, lösningar?
    Av 93t i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 09:44
  2. Frågor kring mjukvarutuning, garanti och lösningar
    Av kristofferwe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 20:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •