Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Oljeläckage

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 351

    Oljeläckage

    Tjena!

    Jag märkte för drygt 1vecka sen att bilen börjar dra olja,jag trode så klart att det var att den hade börjat förbränna olja.Men sen igår så såg jag att det var lite oljeläckage under bilen runt om vid tråget. Jag lyste runt med en lampa och försökte hitta vart det kan läcka ifrån men jag hittade inget riktigt läckage.Men jag så att det var lite olja runt om oljefiltret så jag kollade om det sattfast,och det gjorde de.Men kan det vara oljefiltret ändå som läcker uppe vid packningen där?(att gummin packningen har gått sönder eller nått sånt)För et är nånstans runt om där det läcker,och att det är lite olja på filtret.Jag har bytt oljereturslangen från turbon för ca 2mån sen så det är inte den som droppar.Bilen är en 9000 2.0t 90:a.Vad har ni för tips om vad det kan vara?
    Tacksam för svar

    Mvh/Robin

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    177
    Medlem#
    5582
    Du skriver inget om när oljefiltret byttes. Är det nyligen så kan det väl hända att det är boven.

    Genom alla luftströmmar runt motorn så kan det vara väldigt svårt att bedömma var läckan är på en blöt motor. Den rinner inte bara nedåt :-)

    Gör en motortvätt och torka rent med trasa så att du till sist inte har nån olja på den, kör sedan en kort provtur och torka igen så ser du var det finns olja
    Mvh /Bus - A.k.a. Lars Johansson

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 351
    Ja oljan är bytt för ca 500-600mil sen så den är ju inte helt ny bytt.Men det ser ut som att det är nånstans där runtom tråget eller filtret att det läcker.Men man vet ju inte pga luftströmmar som du säger Men om man inte hittar det får vel verkstan ta en titt på det.Den ska ju in snart dit så.

    Mvh

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Lite osäker på om oljefiltrets placering är lika som på B234L men väljer att tipsa endå .

    Oljefiltret sitter på en adapter där man tar ut olja genom slangar/rör till oljekylet.
    Denna adapter tätar mot blocket med en O-ring och även rören till oljekylet tätas med O-ringar.
    Hade sett ett läckage på min i den regionen och vid oljebytet inför avställningen valde jag att skruva bort adaptern för att byta dessa.
    Man får bort den genom att lossa oljefiltret och bakom filtret sitter en stor skruv som håller adaptern mot blocket.
    Skruva bort rören till o-kylet först.

    Liten bild:


    O-ringarna till rören satt fast/kvar i spår i adaptern men vid monteringen skall de sättas mot "kragen" på rören.
    Skall du plocka isär detta: Tänk på renheten, det kan vara idè att skruva ut oljeventilen på adaptern för att rengöra ordentligt.

    För övrigt var gummit som backelit så det var inte konstigt att det läckte...

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 351
    Tack för hjälpen.Jag får kolla om det kan vara det

    Mvh

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •