Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hjullager bak 9-5 2000, vanligt fel? Missljud vid låg hastighet endast....

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941

    Hjullager bak 9-5 2000, vanligt fel? Missljud vid låg hastighet endast....

    Min 9-5 Aero 2000 har gått 13000 mil. Den har stått avställd ca 6 månader varje vinter sen ny. Mao har lagren stått väldigt still mkt.... Nu har det börjat låta bak, även vid lite lägre hastigheter tycker jag, ett dovt ljud som hörs ganska tydligt vid 20 km och uppåt. Det låter typ som riktigt usla hårda däck men dom är Michelin och ser jättebra ut. Hur gamla dom är har jag dålig koll på. Tjejen tyckte det möjligen låter mer på vänster sida bak. Bromsar är fräscha, inget tar i, däcken är fina, och det rullar runt jättebra för hand när bilen är lyft och inget glapp kan jag känna. Har nu arbetat mig in till själva naven och handsnurrar dom för att kolla. DOm rullar ganska lätt för hand, men nåt glapp kan inte kännas. Möjligen att dom bägge har nåt lite ljust ljud vid rotation, men jag känner absolut inga ojämnheter. Men det känns som att lite fett inte skulle skada.... I 80 km/h och uppåt så hörs det inte så mkt extra, jag tänker på ljudet bara i lägre hastigheter då det hörs mkt tydligt. Typiskt för hjullager är väl annars mer och mer ljud ju fortare man kör?

    Tips nån? Är det värt byta lager? Vanligt på 9-5? Har dom månne stått sönder 6 månader i stöten i 13 raka vintrar? Nya lager kostar 1000 spänn ca och jag har ju gjort mesta jobbet redan att riva ur dom men känns lite onödigt, jag är inte säker på att dom är kass. Men nog rullar dom runt väl lätt kanske, det skall väl vara lite motstånd i dom?

    Kan stötdämpare bara ge detta ljudet? Jag tycker bilen ligger rätt fint men har ju hört att dämpare på 9-5 kan krångla och behöver bytas ofta. Jag har en sats helt nya original sachs Aero liggande och skall byta ut dom också men det kanske inte räcker.
    MEDLEM 7032.

  2. #2
    Du har alltså ljud från båda sidor? Inte troligt att båda lagren har gått.
    Testa med en annan uppsättning hjul innan du byter lager.

    Hade själv lagerljud i en 9-5, var helt övertygad. men efter däckbyte blev lagren som nya.
    Signaturlös

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941
    Okey, tack för tips. SKall såklart prova innan jag beställer lager! Hm, har jag några 9-5 däck liggande? Ska kolla datumen på bakdäcken också.

    Vet inte om det låter från bägge sidor. Det låter, dovt och tydligt, men var nånstans? Svårt säga. Bak är ganska tydligt men svårt säga höger, vänster eller båda två.
    MEDLEM 7032.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941
    Däcken bak är från början av 2009, Michelin Primacy.... Kanske läge byta?? Jag har ju bytt framdäcken till nya i våras, tillverkade sent 2013 ser jag nu. Möjligen upplevde jag ljudet i våras efter bytet? Hm, kan det vara så enkelt....
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Skifta fram och bak för att se om ljudet följer med.

    Det kan även vara vettigt att någon annan person åker med dig och lyssnar!!!

    MEN nästa gång sätter du dom nya däcken bak direkt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941
    Jag har inte kommit längre med däcken än, men det är nog inte lagren det är fel på. Idag på väg till däckverkstan så ville plötsligt inte bilen starta utan dog långsamt, batteriet paj.... Hämtade ett nytt efter 8 km promenad, och smällde i. Nu gick det runt fint, men ingen start.... Började undersöka och några rejäla bank på bränslearmaturen så vispade pumpen igång och motorn tände nästan direkt. Mao, jag byter stötdämpare bak och nästa dag så pajar batteriet och bränslepumpen - exakt samtidigt. What are the odds????????

    Så nu skiter jag i däcken, 3000 spänn batteri plus pump dödade det behovet. Nu slår det mig även att kanske ljudet trots allt var pumpen? Men så dovt och murrande, kan det stämma? Bilen har gått 2000 mil på E85 endast, det verkar döda pumpar det djäkla bränslet. Men kul är det....
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. Saab 900 2.0t Missljud vid låg hastighet.
    Av frongo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-11-19, 20:35
  2. Missljud som följer hastighet - 9k. Söker tips.
    Av Mussla i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-24, 21:18
  3. Knackande missljud vid 2000 rpm
    Av dawa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 09:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •