Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Saab 9-5 Startproblem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Saab 9-5 Startproblem

    Hej.

    Har ett välkänt problem hos Saab bilar, den startar inte när den är varm. Jag har läst mig till att det ofta är vevaxelgivaren så den bytte jag i helgen. Gick som en pärla några timmar. Startade den flera gånger men sen när jag körde hem den (ca 6 mil) var den åter omöjlig att starta. Igår vägrade den även starta när den var kall.

    Min fråga är nu hur gör jag för att utesluta t.ex. att bränslepumpen eller tändkassetten (DI) är dåliga? Jag verkar som sagt fortfarande ha problem med varmstart men nu även vid kall start. Ska jag pröva med startgas? Vad betyder det när den inte startar med startgas?

    Tacksam för snabba svar då jag har semester om 2 dagar och vill gärna kunna ta mig och familjen till Dalarna! smile

    Gäller en Saab 9-5 2.0T kombi 2001, manuell växel.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    Låter som bränslepumpen. Lyssna efter surrandet när du slår på tändningen. Ibland kan man tillfälligt slå igång pumpen genom att banka under tanken medan man kör på starten.
    Då vet man med säkerhet att det är den.
    Tändkassetten kan det också vara, men oftast tänder den motorlampan och brukar varna lite innan med misständningar. Jag säger OFTAST, för det finns kassetter som bara dör knall o fall, men de är sällsynta.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    som ovan säger, lyft på baksätet och lyssna på pumpen, stort runt lock, brukar vara utskuret i mattan där den sitter, surrar några sekunder när man vrider på tändningen hacket innan start.
    och tändkassetten luktar ofta bränd elektronik när den dött, prova då med en från bil som funkar om du har möjlighet och läs detta innan
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Så bränslepumpen kan också påverkas av att motorn körts varm och då vägra pumpa bränsle? Eftersom att jag har kunnat köra bilen flera gånger sedan jag först upptäckte problemet verkar det i så fall som att bränslepumpen håller på att ge upp. Kan den hålla på att jävlas så att den startar ibland och ibland är stendöd? Oftast då motorn är varm.

    På Biltema hittar jag endast en pump för Saab 900, är det samma till 9-5? Artikelnummer 52110 379:-

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    Ja pumpen kan vara mycket opålitlig när den börjar ge upp. Man kan inte ge några riktlinjer för när den funkar eller inte funkar.
    Det enda du kan göra är att lyssna efter om den går eller inte.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Har efter en tids semester ge mig i kast med att byta pumpen. Men jag får inte upp själva låsringen som sitter runt tankarmaturen. Det sitter som berget. Har köpt verktyg från biltema (länk nedan) men den vägrar ge med sig. vet inte hur hårt jag vågar ta i. Läste någonstans att man först ska få bort trycket ur bränslesystemet. Jag tror jag lyckades med det men batteriet är nästan dött. Men kan det göra så att låsringen vägrar ge med sig? Jag har fått upp själva plastnipplarna utan att det sprutade ut bensin. Tips uppskattas!!


    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...rmatur-191543/

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Lossnar den inte så tar du i för löst. Bara att gå på hårdare.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Nu lossnade den tillslut. Som du skriver tog jag i hårdare och använde en större skiftnyckel. Nu till nästa problem. Jag har köpt ett kit från skruvat.se med pump och alla tillbehör. Men slangarna som man får med där ser inte alls ut som vanliga bränsleslangar. Det är dessutom väldigt tight att få på slangen på T korsningen på armaturen. Någon som har använt dessa slangar till sin bil?

    http://www.skruvat.se/Branslepumpskit-P13609.aspx

Liknande ämnen

  1. Startproblem saab 9-5 2,0t M01
    Av millennium_john i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-29, 19:32
  2. Startproblem saab 93 SS -04
    Av frasse1978 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 15:38
  3. SAAB 93 TID med startproblem
    Av Theone i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 20:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •