Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Metalliskt tjutande/vinande liknande en flöjt.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Farsta
    Inlägg
    49

    Metalliskt tjutande/vinande liknande en flöjt.

    Tjena!
    Jag har fått en flöjtspelande motor.....

    Har glott runt lite på forumet om missljud från remsidan på T7-motorer men inte hittat nåt som passar in på mitt oljud... så jag tänkte beskriva mitt felsökande i denna tråd om någon råkar ut för liknande fel... Naturligtvis får man komma med idéer om vad det skulle kunna vara?

    Bilen är en MY03 Aero med 21XXXX mil på mätaren men gått ca 100mil sedan renoveringen.. Motorn har en T5-botten med 9-5:ans kringutrustning samt T-7 balansaxlar.

    Ljudet låter inte som ett vanligt löphjulskvitter. Mer som en "metallisk" flöjt som ändrar tonart när varvet ökar för att sedan tystna/försvinna vid ca 2000rpm.

    Har inget ljudklipp att bifoga men det låter bara vid varm motor och tystnar vid ca 2000rpm.

    Det som är kollat så här långt:
    Turbon är ok.
    Kobrans anslutning till turbon är tät.
    Styrservon låter som det skall.
    Ac:n kyler fint och verkar snurra på utan problem. Har testat att stänga av den men ljudet finns kvar...

    Återstår att kolla:
    Ta av remmen för att se om det tystnar


    Om det blir tyst skall, i fallande ordning, följande kollas:
    Löphjulen (1st på denna bil) samt remspännarens. Tog, av lathet, samma hjul som satt på innan..."suck"
    Generator (Det låter som att det mer det kommer från den sidan)
    Vattenpump
    AC-kompressor


    Om det inte blir tyst skall dessa kollas:

    Backventilerna EVAP+Bromservot (Knappast troligt att det är bromsservot eftersom ljudet kommer från remsidan på motorn men kommer att kollas iaf.)
    Tjuvluft från insugssidan(Ej heller troligt men man vet aldrig)
    Oljefilter
    Oljepump

    Några funderingar jag har... Kan det låta om överströmningsventilen vid oljefilteradaptern? Tänkte om det är så att den fjäderbelastade kulan som sitter i oljefilteradapern kan låta om fjädern eller sätet börjar bli slitet? Jag tycker det låter som en kandidat eftersom oljetrycket och därmed flödet ökar när man varvar...

    Kan lagren i generatorn låta på liknande sätt när den är påväg att ge upp? Borde väl inte tystna vid varvande?

    Vattenpumpen brukar väl "kvittra" när den blir dålig? Inte spela flöjt som tystnar vid varvande?

    Nu kommer jag vara lite intensivt på jobbet några dagar men återkommer snart hur det fortskrider.
    9-5 Aero -03(Projekt)
    9-5 2.3t -03 Aerokonverterad Linear 300hp
    Att vara lite barnslig är att vara riktigt vuxen!!

  2. #2
    Sugmotor -jeppsson-s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    7
    Medlem#
    8943
    har du kollat så att alla pinnbultar till grenröret är kvar?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Farsta
    Inlägg
    49
    Tack för tipset! :-)
    Japp! När jag gjorde motorn+kamaxelbyte till T5-kammar samt tog t5:ans ventillyftare (Viktigt att ta de gamla "inkörda" lyftarna) så kollade jag av det mesta och bytte packningarna i hela toppen...
    9-5 Aero -03(Projekt)
    9-5 2.3t -03 Aerokonverterad Linear 300hp
    Att vara lite barnslig är att vara riktigt vuxen!!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Farsta
    Inlägg
    49
    Nåt lite lustigt...
    Inköpte ett stetoskop och lyssnade lite noggrannare... Ljudet är förmodligen ett resonansljud. Det låter om det övre motorfästets metallkonsol!!?? Kan det vara ett kasst oljefilter tro? Hört att kassa oljefilter kan ge från sig resonansljud. Det är ju mekonomens oljefilter så det borde vara rätt ok tycker jag. Men det är möjligt att jag fått tag på ett måndagsex.

    Skall byta och se vad som händer.
    9-5 Aero -03(Projekt)
    9-5 2.3t -03 Aerokonverterad Linear 300hp
    Att vara lite barnslig är att vara riktigt vuxen!!

  5. #5
    Varför inte fixa ett ljudklipp?
    Signaturlös

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Farsta
    Inlägg
    49
    Absolut! :-) tanken är att det skall komma, jobbar lite intensivt just nu bara... Men som sagt tanken är det... Måste lära mig den nya luren också... :-S
    9-5 Aero -03(Projekt)
    9-5 2.3t -03 Aerokonverterad Linear 300hp
    Att vara lite barnslig är att vara riktigt vuxen!!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Farsta
    Inlägg
    49
    Så ja.. ljudklipp finns att lyssna på nu...

    http://youtu.be/AzgBoxvUBQ0

    Passade på att byta backventilerna i EVAP när jag ändå höll på.... Men det hjälpte inte mot oljudet. Men betydligt bättre drag i kärran!!! :-)
    9-5 Aero -03(Projekt)
    9-5 2.3t -03 Aerokonverterad Linear 300hp
    Att vara lite barnslig är att vara riktigt vuxen!!

  8. #8
    Rent spontant skulle jag sagt oil sludge, men nu är ju motorn nyrenoverad.
    Men kanske något i den häraden, flänstätning i silen?
    Signaturlös

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Farsta
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Rent spontant skulle jag sagt oil sludge, men nu är ju motorn nyrenoverad.
    Men kanske något i den häraden, flänstätning i silen?
    Tycker du har helt rätt där.

    Jag är böjd att hålla med dig. Har tänkt tanken jag också men vill inte öppna upp innan jag bytt oljefilter och olja. Tänkte köra igenom med Omega 907 en sväng dess utom. Kan ju mycket väl, tänkas att det är som du säger, att det sitter nåt skit i silen som lossnat från nån kanal... Kört ca 75 mil med den nya setupen så det kan mycket väl va så..

    Tycker det är lite mysko iaf när det bara låter vid varm motor. Iofs är oljan lite trögare när motorn är kall så det kanske gör att det blir tyst då.
    9-5 Aero -03(Projekt)
    9-5 2.3t -03 Aerokonverterad Linear 300hp
    Att vara lite barnslig är att vara riktigt vuxen!!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Farsta
    Inlägg
    49
    Så var det fixat!!!!
    Tack för tipset Frippe! :-) La om prioriteringsordningen på kontrollpunkterna ovan. Vid närmare kontroll under motorn konstaterade jag med stetoskopet att ljudet kom från oljefiltret...

    Gav motorn en omgång med Omegan och därefter en omgång med biltemas "Engine flush". Bytte sedan filter och ny olja på det. Å se på faan!!! Ljudet försvann... Första gången jag varit med om nåt liknande och då har jag ändå mekat bilar i MÅNGA år...

    Man blir aldrig för gammal för att lära sig nya saker. Men ett säkert kort vad gäller lösa upp gammal skit i en motor är omegan. Den är "da shit" faktiskt.

    Silade den gamla oljan och hittade några odefinierbara, geléliknande, klumpar som jag inte har en aning om vad det är för nåt. Så det var nog nåt som satt i nån kanal och gav "åderförkalkning"... det konstiga är att jag har spolat motorn och toppen innan monteringen så det borde inte ha funnits där..

    Men slutet gott allting gott och nu går kärran som en dröm!!!

    Edit:

    Ville bara lägga till att ljudet lät även från växellådsidans motorfäste så det blev ordentlig resonans i bilen tydligen.
    Senast redigerat av slagbatten den 2014-07-29 klockan 18:36.
    9-5 Aero -03(Projekt)
    9-5 2.3t -03 Aerokonverterad Linear 300hp
    Att vara lite barnslig är att vara riktigt vuxen!!

Liknande ämnen

  1. tjutande/vinande när turbon laddar?
    Av xtrem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 17:02
  2. Tjutande/vinande remskiva og9-3 '00 (T7)
    Av Seaweed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 22:19
  3. Acc:n låter konstigt. ngt vinande metalliskt ljud..
    Av jozef i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 21:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •