Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Slö motor!!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    U-sala län
    Inlägg
    50

    Slö motor!!!

    Jag har fått min motor bytt (9-5 2,3T) och fått en ny turbo med på köpet, motorn är genomgången och alla/dom flesta slitdelarna m.m är bytta, avgassystemet är okså nytt ända från turbon..

    Det sitter även en Nordic 2 chippning i den, som jag hade även i den första motorn och den gick riktigt bra,, drog precis jämt med 230hk 9-5 aero,, den toppade även 250km/h enligt mätaren..

    Nu till min undran,, med den nya motorn å turbo så går den överhuvudtaget inte ens i närheten av vad den tidigare gjorde, Turbo effekten finns som inte riktigt där..

    Saab har provkört den å säger att den går som en orginal saab.. jag undrar om någon har en ide om vad det kanske skulle kunna tänkas vara ..


    Ruggigt tacksam för svar

    ----------------------------------------------------------------

    Editerad 3 dec 2004 kl 11:35

    Dom har hittat felet,, det var spjällhuset & magnetventilen,,, Turbon ska byttas okså...

    Mvh Zippo

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    har du något laddtryck?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    U-sala län
    Inlägg
    50
    1 och 2 ans växel finns det lite (orginal?) men på 3,4 5ans växel finns det liksom inget möjligvis kanske lite på 3ans växel men sen e det dåligt, har ingen laddtrycks mätare..
    På 4-5ans växel så är det bara ett jämt dragvid ex.vis en omkörning på 4ans växel finns det knappt något laddtryck,, asså jag kommer ju om men det e inte med något sug i motorn..


    Mvh Zippo

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Rosersberg
    Inlägg
    1 130
    Det är inte så att verkstaden bytt program då?
    Hade en fin 9-5 Aero -06 :/

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    U-sala län
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av cnyb
    Det är inte så att verkstaden bytt program då?

    Det hoppas jag inte men det tror jag inte..
    Det står iaf nordic2 och 360nm i TECH 2-an

  6. #6
    Hej!

    Har samma fenomen på min bil, jag har en 9-3 Aero Automat Steg3 Nordic och nu efter motorbyte så gick den inte alls som förut, så jag kollade på licensen vad för tändstift nordic rekomenderade och såg helt plötsligt att det satt helt fel tändstift i bilen, så jag bytte till de som nordic säger att man ska använda och VIPS så går den helt annorlunda kan jag lova så pröva med det till en början.... iofs tycker jag inte att den går ritkigt lika som förut men tror mer att det är att man vant sig vid effekten... svårt att säga men men alltid värt att pröva det jag sa... det gjorde iaf STOR skillnad på min bil...

    Meddela gärna resultatet här eller via PM.. roligt att se om man hjälpt till med något

    MvH
    -9-3 Aero Nordic Steg 3-

  7. #7
    Kan tilläggas att jag oxå trodde först att de kanske bytt programvara men jag kikade och boxen från nordic satt kvar så är nog inte sannolikt att de gjort det på din heller....
    -9-3 Aero Nordic Steg 3-

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Evil_Toy
    Kan tilläggas att jag oxå trodde först att de kanske bytt programvara men jag kikade och boxen från nordic satt kvar så är nog inte sannolikt att de gjort det på din heller....
    Verkstaden kan ju ha laddat in SAABs originalprogram i styrboxen. Hur den ser ut fysiskt med etiketter m.m. spelar ingen roll i det fallet.

  9. #9
    Fredrik / 1941:

    OK! visste jag inte, alltid lär man sig något , men jag kan inte uppleva bilen som att den skulle vara original utan går ritkigt bra, så att i mitt fall är jag iaf ganska säker på att det är nordics box eller programvara... upplever den som att den går hyffsat lika som förut.. men jag kan ju ha fel... men han kan ju iaf prova och se hur han upplever det... alltid värt ett försök innan man lägger en massa pengar på felsökning osv.
    Föresten, kan man koppla in tech 2 eller vad det heter och se exakt vilket program som sitter i?? isfall tänkte jag göra det på måndag för att vara då den säkra sidan...

    MvH
    -9-3 Aero Nordic Steg 3-

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    U-sala län
    Inlägg
    50
    Får verkstaden ladda in annan programvara utan ägarens medgivande, hoppas inte det,, men isf skulle det väl stå på tech 2an om det var bytt...

    Ska absolut kolla upp det där med tändstiften..

    När man servar bilen på saab och dom byter tändstift, byter dom då till såna stift som då Nordic rekommenderar och satt i från början eller byter dom till "orginal" tändstift?


    Min programmvara satt i när jag köpte bilen och vet inte hur pass den funkade men jag har antagit att allt varit OK,,

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    >>Zippo

    Jag skulle tro att verkstaden gör programuppgradering om behov finns. Det vill nog till att man talar om ifall bilen är chiptrimmad vid verkstadsbesök & att dem inte får uppdatera programvaran.

    Vet inte verkstaden om att bilen är trimmad så kan de ju inte heller veta om den skall ha några speciella T-stift. Så då åker det troligen i stift efter SAAB rekomendationer

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Skulle man inte kunna skicka boxen till Nordic igen för programvaru-kontroll?
    Verkar liksom inte som om Saabverstäderna har särskilt bra koll på mjukvarorna

    Kanske någon Saabverkare här på forumet som vet om det kan finnas risk för att om någon kan av misstag petat i en annan mjukvara i Nordic-boxen.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  13. #13
    Den erfarenhet jag har är att om man inte säger till så sätter de i andra "fel" tändstift... de tändstift som de satte i för mig som va "fel" som är till original var MYCKET dyrare än de som är "rätt" så va rädd om dom om du skulle behöva dem i framtiden... slipper du pröjsa för dem då... han tippade på 180kr/st för de som satt i, medans de som ska sitta i enligt nordics mappning kostade 180 för alla fyra...

    MvH
    -9-3 Aero Nordic Steg 3-

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    U-sala län
    Inlägg
    50

    Nu e det löst

    Nu e felet löst...

    Motorlampan å TCS lampan började lysa,, och på tech2 an så sa den att det var spjällhuset å magnetventilen som krånglade..

    Dom byttes å nu for bilen iväg som ett spjut ,,,, RUGGIG skillnad tydligen,, jag har inte själv hunnit köra men killen från verkstaden som ringde sa att det märktes att det var NORDIC2 i den )

    Jag ska själv meddela när jag kört den...

    Tack för alla tips...


    Mvh Zippo

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Va bra
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    U-sala län
    Inlägg
    50
    Mmmmmm det känns rätt bra att dom hitta felet


    //Zippo

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    U-sala län
    Inlägg
    50
    Nu har jag hämtat bilen,, å jäklar vilken skillnad det blev....

    Nu blev jag inte ett dugg sugen på att sälja den längre

    Den går nog t.o.m bättre än innan (tror jag) eller så är jag lite van från när den gick (illa)...

    Hursomhelst så vad dom gjorde var att byta gasspjället å magnetventilen samt turbon,, för när dom hade bytt gasspjället å mag.vent. så rasade turbon...

    Nu går den verkligen som den ska....

    Va skönt Nu e det bara ut å gasa

    Gjorde ett litet test att gasa på 4ans växel 100-150 å hamnade runt 5-6sek men jag var själv så det e bara en liten uppskatning...



    Mvh ////

  18. #18
    Jösses på 4 an.. hmm min ligger på .. nää ska inte börja dra siffror 100 - 150 finns ju en tråd för det testa 3an o lägg in i tiden i tråden 100 - 150 vettja

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9000 2,3t lång- till kortmotor
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 10:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •