Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: OP-com felkod, error

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    OP-com felkod, error

    Hej

    Jag köpte en OP-com felkodsläsare på Tradera, jag installerade enheten enligt beskrivningarna och gick in och plockade bort felkoderna jag hade;

    P1131 - <Unknown DTC>
    (02) - Present

    P0101 - <Unknown DTC>
    (00) - Not present

    P1312 - <Unknown DTC>
    (0 - Not present

    Men nu har något hänt, jag kan inte starta bilen, det låter som att startmotorn inte fungerar utan det låter bara zig, zig, zig när man vrider om tändningen. När jag försöker låsa dörrarna via fjärrlåset så låser dom sig och öppnar upp sig direkt, stereon i bilen startar inte och inte heller AC när jag vrider om tändningen. Dock så fungerade fjärrlåset efter att jag plockade bort batteriet i några minuter och bilen fick stå lite.

    Men när jag bara vrider om tändningen så gör den en systemcheck och hittar inga fel?

    Jag har inte heller några nya felkoder.

    Jag har kollat bilen nu med en kompis som är väldigt kunnig om bilar men han kliar sig i huvudet. Han tycker att själva startmomentet låter som startmotorn men det förklarar ju inte lås och AC.

    Jag fick tidigare något fel när jag tankat etanol från bensin och ställde bilen direkt, då hade den problem att starta men fungerade dagen efter, kan det vara något liknande problem?

    Bilen är en SAAB 95 2009 2.0T automat.

    Jag är rätt desperat så alla tankar eller idéer är välkomna!

    Tack på förhand
    Tobias

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Jag har som du ser div Saabar och även en OP-Com förmodligen en Kina-klon för jag har köpt den på ebay
    har även andra OBDII interface med WiFi, BT
    Har inte varit med om något liknade.

    Prova att koppla bort batteriet en lägre tid igen, du skall ju ändå ingenstans och prova att starta igen.

    Var i Landet finns du?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-07-13 klockan 20:21. Anledning: jag har semesterölat så fingrarna lyder inte
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag har som du ser div Saabar och även en OP-Com förmodligen en Kina-klon för jag har köpt den på ebay
    har även andra OBDII interface med WiFi, BT
    Har inte varit med om något liknade.

    Prova att koppla bort batteriet en lägre tid igen, du skall ju ändå ingenstans och prova att starta igen.

    Var i Landet finns du?
    Hej, jag har bilen i Södertälje.

    Bilbatteriet var nere på 11,4 volt när jag började testa med min kompis, sen höll vi på och testade fram och tillbaka då hade det gått ner till 9 volt så jag håller på att ladda batteriet nu. 11,4 borde väll vara bra drag nog för att starta igång allt i bilen?

    Batteriet blir ju per automatik bortkopplat 2-3 timmar nu då så man får se vad som händer.

    Som sagt hade jag något liknande efter att jag tankat bensin/etanol utan att köra något utan parkerade bilen direkt efter, då tog det ett tag men sen startade bilen igen. Dock så förklarar det ju inte att AC/Bilstereo inte får el samt centrallåset och det faktum att bilen samtidigt inte ger någon som helst felkod.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    11,4V är väldigt tveksamt. Testa när du har laddat klart och se vad du får för resultat!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Dags för ett nytt batteri?
    Signaturlös

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Jag vad dum nog att ha igång tändningen på bilen under tiden som jag höll på och fippla med bilen, kanske i 20 minuter, det var efter det som det var 11,4.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Citat Ursprungligen postat av TobbeO Visa inlägg
    Men nu har något hänt, jag kan inte starta bilen, det låter som att startmotorn inte fungerar utan det låter bara zig, zig, zig när man vrider om tändningen.
    Precis sådär betedde sig vår 93:a när batteriet var slut.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395
    Absolut batteriet som tröttnat, både "felen" och spänningen tyder på det. Testa med startkablar.
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av peta Visa inlägg
    Absolut batteriet som tröttnat, både "felen" och spänningen tyder på det. Testa med startkablar.
    Vi provade med startkablar och då ville inte bilen starta över huvud taget, den var helt död men när vi tog bort dom så "vaknade" den igen. Därför jag provar att ladda batteriet nu då.

    - - - Uppdaterad - - -

    Men det är ett rätt konstigt batteri i bilen, ett med 2ggr uppsättningar av poler, så det finns 2 st + och 2 st - på varje sida av batteriet. Aldrig sett det förut.

    //Tobbe

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Dubbla poler förekommer, en typ av universalbatteri.
    Prova ett annat fräscht skall du se att det blir skillnad.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Det var batteriet som var problemet, skulle själv aldrig gissat det men när det fick ladda över natten så gick bilen igång precis som den ska!

    Tack ändå för feedbacken alla!

Liknande ämnen

  1. Cd error i org 6 skivors CD
    Av MickeKr i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-16, 21:26
  2. Vad betyder CD error 11?
    Av davidblumberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 03:34
  3. General Error SQL ERROR [ mysqli ].......................
    Av Mr Aero i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 16:24
  4. Saab 9-5 CD Error 11
    Av master2.se i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-12, 21:55
  5. Felkod när man lyssnar på CD. Error A0..
    Av Pxlar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 00:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •