Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hjällp!!! Kraftiga ryckningar vid gaspådrag 9-5 2,0t -01

  1. #1

    Angry Hjällp!!! Kraftiga ryckningar vid gaspådrag 9-5 2,0t -01

    Tjena!!!
    Köpt mig en Saab igen och fått problem :-(, köpte den med en rasad turbo så jag har ingen historik på hur bilen betett sig tidigare.
    Det är en 9-5 kombi 2,0t med fordonsår 2001 enl bilregistret o tagen i bruk 2002-08

    Problemet:
    Vid lugn körning och gaspådrag så märks nästan inga ryckningar men när man trycker pedalen i botten så kommer det kraftiga ryckningar!!
    Upp till 2000 varv går det bra men mellan 2-4 så rycker det kraftigt och efter 4 drar den fint igen.
    Motorlampa börjar blinka och jag har fått felkoder P1300,1302,1300,0300
    Efter 10 mils körning så tänds alltid motorlampan o P0171 kommer

    Hittills har jag gjort:
    Turbo
    Luftfilter
    Nya stift
    Tändkasset från bil som går bra, ingen skillnad
    test med annan Luftmängmätare
    Ny o-ring under spjället + runt spjällhalsen
    Bränslefilter
    Bytt alla tunna vacuumslangar
    10mm slangen bakom spjället är hel
    Provtryck från LMM och till plaströret efter IC, kan ej höra något väsande och kommer inga bubblor när jag sprutar med tvållösning på anslutningar
    Provtryckt IC i vattenbad =ok
    Provat koppla ur tankavluftning o pluggat den.
    Kollat bränsletryck, ligger på 2,8 bar vid tomgång och med pedalen i botten så går den upp till 3,6 och om jag håller gasen i botten trots ryckningarna en längre
    tid går den upp 4,0 bar
    Bränsletrycket går ej ned under acceleration så det verkar som om pumpen är schysst

    En tanke som slog mig idag var spridar problem, (att dom ej ger tillräckligt) och jag ringde till skroten och ville köpa 4st av dom.
    När dom knackar in mitt reg.nr så får dom fram att min bil skall ha dom röda/bruna spridarna men på min
    bil sitter det gröna som är tjocka på mitten med en o-ring (luftomspolande??)
    Om någon har bytt motor i bilen under årens gång och inte bytt insug skulle detta kunna inträffa men hur kan jag säkerställa vilka spridare jag skall ha ???

    Har en app på telefonen som inte är bra men jag får fram en parameter som heter:
    kortfristig anpassning av bränslet kanal 1 och den ligger runt 25%
    kortfristig bränsle tillhörande bank 1 sensor 1 och den ligger på 99%
    samma som ovan men bank1 sensor 2 ligger på 99%
    Vet inte om det säger något???

    Vet inte om felkoderna hänger ihop?? men för lite bränsle kan ge misständning o mager blandning
    Eftersom jag inte hittar något luftläckage eller lågt bränsle tryck så börjar jag nu ge upp!
    -Har någon en bra ide ???

  2. #2
    kom på att den också kan gå dåligt vid kallstart, nästan som att den går på 3 burkar
    /S

    finns det någon i Uppsala trakten som har ett bra instrument??

  3. #3
    Din bil ska ha tegelbruna spridare i originalutförande. Om det sitter gröna kan det säkert förklara ditt problem. Dom gröna ger väl typ 30% mindre flöde än dom tegelbruna.
    Signaturlös

  4. #4
    Ok, tackar det var snabbt svar!!, vilket år böt dom till tegelbruna spridare?
    Kan man säkerställa på något annat sätt vilka spridare som är rätt?? Ex. Den styrenheten med det serie nummer skall ha dom spridarna eller liknande??

    Kan det vara så att Saab slängde ut några -01 med gröna spridare för att bli av med dom från hyllan?? :-)
    -vill inte köpa nytt insufficiens o spridare för att konstatera att det var rätt monterade

    - - - Uppdaterad - - -

    Insugsrör skall det stå ovan!!

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 676
    Medlem#
    8924
    2001 fick alla modeller tegelbruna spridare.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    227
    Du kan ju kolla om du har det 2delade insuget om du har det så är det dom gröna som gäller eller dom röda om den har trim. Dom spridarna är tjockare än dom tegelbruna.
    Saab 9-5 2005

  7. #7
    Aran: det sitter dom gröna tjocka nu men jag misstänker att det är fel, jag får väl ringa Saab o kolla vilka jag ska ha

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    227
    Ok då måste du byta insuget om du ska ha i tegelbruna, då dom är smalare än dom du har..
    Saab 9-5 2005

  9. #9
    Tacka alla!!
    Det var fel insug monterat, bytte till ett insug med dom tegelröda spridarna och bilen har gått prickfritt i flera veckor
    /C

Liknande ämnen

  1. kraftiga ryckningar saab 900 2.0T
    Av saabgubben87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 17:20
  2. Kraftiga ryckningar vid dragläge, ej motorrelaterat 9k CS 92
    Av descrator i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-04-07, 09:48
  3. Kraftiga ryckningar som blev än värre. Vad hände???
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-10, 20:45
  4. Kraftiga vibrationer vid rejält gaspådrag
    Av Freddan84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 14:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •