Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Ryckning vid gaspådrag, sporadiskt

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    53

    Ryckning vid gaspådrag, sporadiskt

    Hej,


    Sitter lite i trubbel här. Tänkte ta kärran, en 9-5 -02, med 2,3L aero motor på semestern (onsdag i nästa vecka), men den beter sej inte som jag vill. Motorn rycker vid gaspådrag, inte regelbundet dessvärre, utan endast ibland när man pressar motorn, gärna på lägre varv (2500-300). Typiskt exempel, 5:ans växel, motorvägshastighet, fullgas - laddtrycket ökar till ca 0,9-1,0 men vill inte längre, utan motorn rycker till kraftigt, släpper liksom kraften abrupt.

    Jag har haft bilen inne för att byte av bränlsepump, numera sitter det en Deatschwerk 300, trodde i min enfald att detta var lösning på problemet, men ikke, snarare blev det värre.

    Som så många andra har jag bytt typ "allt" känns det som.

    Tidigare har jag även haft problem med "skenande" laddtryck, (1,7 bar innan det släpper abrupt/rycker.

    Det som är bytt:

    Vevaxelgivare
    Tändkassett
    Bränslepump
    LMM
    Stift (så klart)
    Alla slangar.
    Backventiler.
    Backventil tankarmatur

    Det som fick mej att tro att det låg på bränslesidan, var att den fortsatt skenade i laddtryck, får inte motorn soppa händer detta vad jag förstår, samt att felet endast sker vid full last.


    Nu är frågan, är det spjällhus, eller BTR, eller kan det vara nåt annat jag helt missat? Motorn går ryckigt när den är kall (höst/vinter) men bara i ca en minut (kör på E85), sen går den som vanligt, vilket får mej att tro att spjällhus kan vara bov (vad skiljer på nytt och gammalt här, vilket skall jag ha om jag skall hitta det på skroten?).

    Eller är det BTR som släpper tryck vid hög last (mycket soppa som skall in i motorn)? Jag har inte haft möjlighet att mäta bränsletryck, men det kanske är det som gäller?

    Jag är ytterst tacksam om nån månne har svar, semesterplanerna är lite rubbade som det ser ut nu, jag måste liksom titta på det som är mest troligt om jag skall rädda situationen?

    Har kollat igenom tråden nedan, men tycker inte jag får definitivt svar här.

    Det mesta lutar åt BTR, men kan likaväl vara mer än ett fel, bilen har rullat 27', men motor är ny sedan 2500 mil, med smidda kolvar och stakar, Nordic har byggt, TD04 snurra och 1,3-1,4 laddtryck, intercooler, avgas, DP, ja allt som sej bör.


    http://forum.saabturboclub.com/showt...spjällhus+9-5



    Tacksam om någon orkar ägna tid åt en smått desperat skåning.


    J

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Biopower?

    Program?

    Hur går den på BF98 annars?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    53
    Nordic programvara, vet ej mer än så


    Upplever den mindre ryckig på vanlig soppa.


    Men det kanske är väntat om det nu är trubbel med bränsletillförsel, på e85 drar den ju i sej mer.

Liknande ämnen

  1. ryckning og:9-3 Aero
    Av _WmB_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 21:55
  2. 9-5 2,0t BP 05 Rycker sporadiskt
    Av fältan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 21:05
  3. 9-5an drar sporadiskt
    Av Calan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 22:14
  4. Sporadiskt död 900ng
    Av Malmsten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 01:05
  5. Ryckning vid full-last / Laddtrycksrelaterat, 900 2.0T -94
    Av Weggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 23:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •