Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Ersätta airbag med motstånd 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230

    Ersätta airbag med motstånd 9000

    Jag har precis tagit bort min passagerarairbag (9000 CSE -95), eftersom jag vill ha bilbarnstol där och inte litar på inaktiverade sprängladdningar så mycket att jag vill ha min favoritson en decimeter från en sådan.

    Jag monterade ett motstånd på 2,2 Ohm mellan sladdpolerna som blev kvar i bilen, och det funkar alldeles utmärkt, SRS-lampan slocknar fint. Bara så ni vet. Elfa har ju inte 2,1-Ohmare, och jag såg att nån lött ihop flera motstånd för att hamna på precis 2,1 Ohm, men det funkar alzo fint med 2,2.

    För övrigt: jag har alltid använt Haynes-böcker när jag meckat med mina fordon, och de brukar vara bra, men 9000-boken är klart summarisk när det gäller hur man tar bort p-kudden. Inte många siffror rätt där. Den är dessutom uselt översatt, jag var ju korkad nog att köpa den svenska varianten. Boken rekommenderas inte.
    Saab 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09 (tidigare: 9-5 Aero -02 BioPower, 9000 CSE 2.3T -95, 900 T16-Lyx -84, 99 GL Special -76 eller något, 96 -64, 96 -64)
    BMW K 1300 S -10
    Kawasaki 750 H2 -75

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 019
    Hej !

    2.2 Ohm ligger innom tolerans.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer lulebo
    Inlägg
    2 411
    Skall det inte vara någon form av kortslutning på kablarna till kudden också? Jag tänkte för att potentialutjämna anslutningarna.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230
    Jo, kanske det. Men den sprängdes inte när när jag kopplade loss den i alla fall. Undrar om inte eventuell potentialskillnad rinner ur under de 20 minuter man väntar med frånkopplat batteri.
    Saab 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09 (tidigare: 9-5 Aero -02 BioPower, 9000 CSE 2.3T -95, 900 T16-Lyx -84, 99 GL Special -76 eller något, 96 -64, 96 -64)
    BMW K 1300 S -10
    Kawasaki 750 H2 -75

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    3 053

    Re: Ersätta airbag med 2,2 Ohm

    Citat Ursprungligen postat av linn
    Jag har precis tagit bort min passagerarairbag (9000 CSE -95), eftersom jag vill ha bilbarnstol där och inte litar på inaktiverade sprängladdningar så mycket att jag vill ha min favoritson en decimeter från en sådan.

    Jag monterade ett motstånd på 2,2 Ohm mellan sladdpolerna som blev kvar i bilen, och det funkar alldeles utmärkt, SRS-lampan slocknar fint. Bara så ni vet. Elfa har ju inte 2,1-Ohmare, och jag såg att nån lött ihop flera motstånd för att hamna på precis 2,1 Ohm, men det funkar alzo fint med 2,2.

    För övrigt: jag har alltid använt Haynes-böcker när jag meckat med mina fordon, och de brukar vara bra, men 9000-boken är klart summarisk när det gäller hur man tar bort p-kudden. Inte många siffror rätt där. Den är dessutom uselt översatt, jag var ju korkad nog att köpa den svenska varianten. Boken rekommenderas inte.
    Köpt var? Elfa? Art.nr? Måste det vara en viss effekt tålighet på motståndet?

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230

    Re: Ersätta airbag med 2,2 Ohm

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Köpt var? Elfa? Art.nr? Måste det vara en viss effekt tålighet på motståndet?
    Låg ström, låg spänning -> inga effektkrav. Helt vanligt sketmotstånd, inhandlat på Elfa, artikelnummer okänt.
    Saab 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09 (tidigare: 9-5 Aero -02 BioPower, 9000 CSE 2.3T -95, 900 T16-Lyx -84, 99 GL Special -76 eller något, 96 -64, 96 -64)
    BMW K 1300 S -10
    Kawasaki 750 H2 -75

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 759
    Kontakten i bagen är utformad så att när du plockar ut kontakten så lägger sig 2 metallbläck mot stiften.
    Man lär så länge man lever.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Man lär så länge man lever
    Man lär så länge man läser stcs-forumet.
    Saab 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09 (tidigare: 9-5 Aero -02 BioPower, 9000 CSE 2.3T -95, 900 T16-Lyx -84, 99 GL Special -76 eller något, 96 -64, 96 -64)
    BMW K 1300 S -10
    Kawasaki 750 H2 -75

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer lulebo
    Inlägg
    2 411
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Kontakten i bagen är utformad så att när du plockar ut kontakten så lägger sig 2 metallbläck mot stiften.
    Härligt, tackar så mycket.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    3 053

    Re: Ersätta airbag med 2,2 Ohm

    Citat Ursprungligen postat av linn
    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Köpt var? Elfa? Art.nr? Måste det vara en viss effekt tålighet på motståndet?
    Låg ström, låg spänning -> inga effektkrav. Helt vanligt sketmotstånd, inhandlat på Elfa, artikelnummer okänt.
    Det är en arbetskamrat som funderar att ta bort airbagen.
    När jag har haft bort handsfacket på min bil så är det ett j**la stort motstånd i kontakthuset. Man undrar ju varför?

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  11. #11

    Re: Ersätta airbag med 2,2 Ohm

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    När jag har haft bort handsfacket på min bil så är det ett j**la stort motstånd i kontakthuset. Man undrar ju varför?
    Saab tar med all säkerhet även hänsyn till hur motståndet uppför sig vid en eventuell kollision. Om man använder ett motstånd som man inte vet exakt hur det uppför sig när en krockkudde ska utlösas kan kanske störa utlösningen av andra krockkuddar. Om det brinner upp och kortsluter så kanske detta förhindrar att andra krockkuddar löser ut, om de brinner upp utan att kortsluta så kanske andra krockkuddar får mer energi och utlöser någon millisekund för tidigt. Det viktiga är att vi inte vet och ska därför inte heller försöka själva.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230
    Hmm, kanske ska byta till ett tvåkilos vid tillfälle. Å andra sidan kan man med hjälp av kabelarean förmoda att det inte rör sig om några monstereffekter.
    Saab 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09 (tidigare: 9-5 Aero -02 BioPower, 9000 CSE 2.3T -95, 900 T16-Lyx -84, 99 GL Special -76 eller något, 96 -64, 96 -64)
    BMW K 1300 S -10
    Kawasaki 750 H2 -75

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer lulebo
    Inlägg
    2 411

    Re: Ersätta airbag med 2,2 Ohm

    [quote=Mr Aero]
    Citat Ursprungligen postat av linn
    Citat Ursprungligen postat av "Mr Aero":2s7vee74
    Köpt var? Elfa? Art.nr? Måste det vara en viss effekt tålighet på motståndet?
    Låg ström, låg spänning -> inga effektkrav. Helt vanligt sketmotstånd, inhandlat på Elfa, artikelnummer okänt.
    Det är en arbetskamrat som funderar att ta bort airbagen.
    När jag har haft bort handsfacket på min bil så är det ett j**la stort motstånd i kontakthuset. Man undrar ju varför?

    Jocke[/quote:2s7vee74]

    Var försökte du ohmmäta? In i kudden eller in till styrdonet?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    3 053

    Re: Ersätta airbag med 2,2 Ohm

    [quote=J.K Nilsson][quote="Mr Aero":31fdndl1]
    Citat Ursprungligen postat av linn
    Citat Ursprungligen postat av "Mr Aero":31fdndl1
    Köpt var? Elfa? Art.nr? Måste det vara en viss effekt tålighet på motståndet?
    Låg ström, låg spänning -> inga effektkrav. Helt vanligt sketmotstånd, inhandlat på Elfa, artikelnummer okänt.
    Det är en arbetskamrat som funderar att ta bort airbagen.
    När jag har haft bort handsfacket på min bil så är det ett j**la stort motstånd i kontakthuset. Man undrar ju varför?

    Jocke[/quote:31fdndl1]

    Var försökte du ohmmäta? In i kudden eller in till styrdonet?

    J.K Nilsson[/quote:31fdndl1]

    Är det mig du frågar så har jag inte mätt någonstans. Jag bara ställer frågor.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230

    Re: Ersätta airbag med 2,2 Ohm

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson

    Var försökte du ohmmäta? In i kudden eller in till styrdonet?

    J.K Nilsson
    Mr Aero menar väl att det var stort till utseendet, inte till resistansen.

    Jag har pratat med kontakter på Autoliv och Saab, och båda tycker att det räcker med lågeffektmotstånd.

    Mät inte resistans på kudden, för då smäller den förmodligen.
    Saab 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09 (tidigare: 9-5 Aero -02 BioPower, 9000 CSE 2.3T -95, 900 T16-Lyx -84, 99 GL Special -76 eller något, 96 -64, 96 -64)
    BMW K 1300 S -10
    Kawasaki 750 H2 -75

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    3 053

    Re: Ersätta airbag med 2,2 Ohm

    Citat Ursprungligen postat av linn
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson

    Var försökte du ohmmäta? In i kudden eller in till styrdonet?

    J.K Nilsson
    Mr Aero menar väl att det var stort till utseendet, inte till resistansen.

    Jag har pratat med kontakter på Autoliv och Saab, och båda tycker att det räcker med lågeffektmotstånd.

    Mät inte resistans på kudden, för då smäller den förmodligen.
    Låter ju bra att det räcker med ett lågeffektmotstånd.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 563
    Om jag inte sett i syne på min bil så kan man köpa motstånd på saab som ersätter kuddens resistans.Passar bolt on på originalstiften.

    /M
    Akta skinnet!

  18. #18

    Re: Ersätta airbag med 2,2 Ohm

    Kan det funka med 2,0 ohm ?

    om inte följdfråga:
    1ohm seiekopplat med 1 ohm , blir 2 ohm .Med det blir inte 2,1 ohm om man löder på en 0,1 ohm också ? Motstånd menar jag då .
    //jim

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 243

    Re: Ersätta airbag med 2,2 Ohm

    Citat Ursprungligen postat av linn
    Mät inte resistans på kudden, för då smäller den förmodligen.
    Förmodligen inte men varför ta den risken. Jag har skjutit ett par airbags och det krävs en ganska ordentlig ström för att utlösa gasgeneratorn. Varken statiskt elektrisitet eller en ohm-mätare lyckas med det. Som sagt innan så kortsluter kontakten sig själv när man drar ur kontaktstycket.
    Fredrik J

  20. #20

    Re: Ersätta airbag med 2,2 Ohm

    Citat Ursprungligen postat av jim1988
    Kan det funka med 2,0 ohm ?

    om inte följdfråga:
    1ohm seiekopplat med 1 ohm , blir 2 ohm .Med det blir inte 2,1 ohm om man löder på en 0,1 ohm också ? Motstånd menar jag då .
    //jim
    Aaa, 1ohm + 1ohm + 0,1 ohm blir helt riktigt 2,1 ohm. Blir lite annat om man paralellkopplar.
    Saab 900 SE 2,0t -94 BSR steg 1
    Saab 9000 CSE 2,3t -96 [Såld]

Liknande ämnen

  1. Motstånd istället för airbag 9-5 -98
    Av Sforskarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-08-15, 10:36
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-01-21, 20:46
  3. Koppla motstånd på airbag kontakt
    Av Wangard i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-03-09, 14:06
  4. motstånd för att ta bort airbag
    Av Johannes80 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 19:50
  5. Koppla ur airbag 9-3 , motstånd ?
    Av hempa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-28, 19:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •