Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Montera dubbel-din i OG9-5 Dame Edna

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123

    Montera dubbel-din i OG9-5 Dame Edna

    Jag tänker byta ut den ur-fula standardstereon i min nya 2006ans 9-5
    Jag tänker ersätta den med en dubbel-din-mojäng. Eftersom jag har AS3 (eller, det hette väl Prestige 200, eller nått 2006) så vill jag behålla originalstärkaren.
    Jag kollar på BRL och BRC men jag kan inte riktigt lista ut _exakt_ vilka prylar jag skall ha. Det verkar finnas några konverterings-grejer som gör att man kan använda lågnivå från den nya enheten mot originalstärkaren?
    Monteringsramen verkar grymt dyr, och passar den _alla_ dubbel-din, det står Pioneer på någon av sidorna.

    Det måste väl vara några här som bytt stereo i 9-5 06- som kan ge mig lite bra tips?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-01-08 klockan 13:50. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Marknadsplatsen.

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156
    Nämen va nu då? INTE originalstereo?

    Ramen bör inte vara märkesspecifik tycker jag utan passa alla dubbeldin. Kan ju vara lite misstänkt om Pioneer har något som gör den extra "perfekt" med en Pioneerstereo möjligen men det borde funka med andra stereos det också. Dubbeldin är dubbeldin och sen är det ju passformen mot bilen då. Autoleads tror jag är den vanligaste tillverkaren för ramarna till Saab (och många andra), har för mig att det är en sån ram jag har i min bil.

    Nu är jag mer insatt i 9-3 men om jag får spekulera något så behövs ingen adapter för slutsteget på -06 eftersom det (väl) är originalstereon som antingen driver högtalarna direkt på det minsta systemet eller använder samma kontakt/kablar för att skicka signaler till ett stort slutsteg som i sin tur driver högtalarna? (åtminstone är det så på 9-3 och stereon ser ju rätt snarlik ut). Det är på -98-05 som steget drivs via en extern DIN-kontakt som det finns adaptrar till men tror inte att det gör det till -06 och framåt. Exakt hur resultatet blir med originalsteg varierar säkert lite på hur mycket uteffekt man får från eftermarknadsstereon osv.

    De adaptrar som behövs för stereobytet är dels adapter för GM-kontakten -> ISO (Duktigt av GM att ha en egen standard så klart) och dels ett märkesanpassat (både till stereon och bilen) rattstyrningsinterface för att få rattknapparna att fungera. Kontakten till stereon tror jag däremot skiljer om det är den vanliga stereon eller navi så där kan man vara lite alert om det står något om det hos butikerna.

    Någon får gärna bekräfta eftersom jag är mer van med 9-3 som sagt...
    Senast redigerat av Kongo den 2014-07-11 klockan 14:47.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Nu skall du inte vara sån! Jag har hittat något fräckt som du skall få se sen, hehe. I og9-5 så är ju inte stereon viktig på samma sätt som i ng9-3 så jag får ju inga såna där trista problem som du får
    Enligt EPC så finns det 5(!) olika stereoapparater till og9-5 från 2006. En som är för de utan förstärkare (motsvarande AS1) alltså med inbyggd förstärkare. Sen olika för om man har "Prestige" (AS2) eller "Premium" (AS3) och sen varianter på dem då med cd-växlare.
    Om det är som "förr" så skall det ju vara balanserade signaler mellan huvudenheten och förstärkaren så man kan inte direkt använda signalen från en eftermarknadsstereo till originalsteget.

    Här är något som BRL tycker skall passa för att omvandla "vanlig" linjesignal till något som passar orignalsteget:
    http://www.brl.se/sv/artiklar/autole...o-kablage.html
    Men detta verkar ju vara samma sak fast dyrare, eventuellt är detta för högnivå till balanserad lågnivå med tanke på kontakterna?:
    http://www.brl.se/sv/artiklar/iso-ko...iso-kabel.html
    Detta är monteringsramen:
    http://www.brl.se/sv/artiklar/monter...005_-2008.html
    Det står ju inget om att den är till "standard" dubbel-din.
    På BRC säger de denna, som verkar vara samma?
    http://www.brc.se/frontsatser/pionee...-9-5-06-2-din/
    Detta verkar vara samma lågnivå-adapter?
    http://www.brc.se/radiokablage/lagnivaadapter-saab-1/

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Du köpte ju förresten en backkamera, vad var det för en? Den såg väldigt bra ut!

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nu skall du inte vara sån! Jag har hittat något fräckt som du skall få se sen, hehe. I og9-5 så är ju inte stereon viktig på samma sätt som i ng9-3 så jag får ju inga såna där trista problem som du får
    Spännande. (Eller ska jag vara oroad? ) Nä, får försöka att se till att inte få batteritorsk så har jag inga problem alls heller.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Enligt EPC så finns det 5(!) olika stereoapparater till og9-5 från 2006. En som är för de utan förstärkare (motsvarande AS1) alltså med inbyggd förstärkare. Sen olika för om man har "Prestige" (AS2) eller "Premium" (AS3) och sen varianter på dem då med cd-växlare.
    Oj! Knepigt att man har så pass många olika. För det är ju ändå en GM-stereo (väl?) de gillar ju att standardisera...

    På 9-3,an så är det samma grundstereo på Premium 70, 150 och 300 (förutsatt att man inte har navi och så då) men att man med Tech-2 kan tala om vilken nivå man har och möjligen följdaktligen hur stereon fungerar. Vet inte exakt vad bilen gör med informationen, men någonstans (var det WIS tro?) läste jag något som man möjligen kunde tolka som att den faktiskt kan ställa om mellan förstärkt högnivå eller lågnivå beroende på vad man har i andra änden så att säga. Men jag vet inte om det är rätt tolkat..

    Kanske är något sådant eller också är det som du är inne på med balanserad signal men det är ju lite udda företeelse.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Här är något som BRL tycker skall passa för att omvandla "vanlig" linjesignal till något som passar orignalsteget:
    http://www.brl.se/sv/artiklar/autole...o-kablage.html
    Men detta verkar ju vara samma sak fast dyrare, eventuellt är detta för högnivå till balanserad lågnivå med tanke på kontakterna?:
    http://www.brl.se/sv/artiklar/iso-ko...iso-kabel.html
    Ja då är det bara att köra på det. Någon funktion fyller de säkert.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Detta är monteringsramen:
    http://www.brl.se/sv/artiklar/monter...005_-2008.html
    Det står ju inget om att den är till "standard" dubbel-din.
    Mjo men "DIN" är ju just en standard (eller ja, det SKA ju vara det i alla fall). Själva metallkorgen är i alla fall rätt säkert passande till olika stereos. Det som möjligen skiljer kan vara hur bra passform och färg ramen är mot Saab-hålet, och hur bra passform ramen är mot stereon så att säga.

    Till de flesta eftermarknadsstereos får man med en dubbeldin korg med tillhörande front-plastram för att täcka kanten på stereon. När man köper en "frontsats" så får man med en korg + plastram som ska vara mer anpassad för bilen den ska sitta i - men just att få in stereon i korgen osv ska vara samma/standard.

    Den ramen du länkar till på BRL och den ramen som jag köpte har t ex en egen liten täckram runt dubbeldin hålet som man ska använda istället för att använda eftermarknadsstereons täckram för att få det lite mer i samma stil som bilen t ex. Sådana detaljer kan möjligen skilja lite i utseende och kvalitet beroende på vart man köper ramen men överlag är det nog inga problem att få dit den i alla fall.

    Frontsatsen du länkar till BRC ska du inte använda eftersom det är till 98-05.

    Du kan ju kika lite på Ebay om du vill leta lite billigare alternativ till frontsatser men mer osäkert med kvalitet kanske?

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Du köpte ju förresten en backkamera, vad var det för en? Den såg väldigt bra ut!
    http://www.ebay.com/itm/181262798562...84.m1497.l2649

    dyr som fasen den...
    Senast redigerat av Kongo den 2014-07-11 klockan 23:11.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Spännande. (Eller ska jag vara oroad? ) Nä, får försöka att se till att inte få batteritorsk så har jag inga problem alls heller.

    Oj! Knepigt att man har så pass många olika. För det är ju ändå en GM-stereo (väl?) de gillar ju att standardisera...

    På 9-3,an så är det samma grundstereo på Premium 70, 150 och 300 (förutsatt att man inte har navi och så då) men att man med Tech-2 kan tala om vilken nivå man har och möjligen följdaktligen hur stereon fungerar. Vet inte exakt vad bilen gör med informationen, men någonstans (var det WIS tro?) läste jag något som man möjligen kunde tolka som att den faktiskt kan ställa om mellan förstärkt högnivå eller lågnivå beroende på vad man har i andra änden så att säga. Men jag vet inte om det är rätt tolkat..

    Kanske är något sådant eller också är det som du är inne på med balanserad signal men det är ju lite udda företeelse.
    9-5 av den äldre varianten har balanserad signal, ja det är märkligt, men så är det

    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Ja då är det bara att köra på det. Någon funktion fyller de säkert.
    Ja, nu var ju frågan vilken De ser ju olika ut. Man får kanske ta och ringa.

    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg

    Mjo men "DIN" är ju just en standard (eller ja, det SKA ju vara det i alla fall). Själva metallkorgen är i alla fall rätt säkert passande till olika stereos. Det som möjligen skiljer kan vara hur bra passform och färg ramen är mot Saab-hålet, och hur bra passform ramen är mot stereon så att säga.

    Till de flesta eftermarknadsstereos får man med en dubbeldin korg med tillhörande front-plastram för att täcka kanten på stereon. När man köper en "frontsats" så får man med en korg + plastram som ska vara mer anpassad för bilen den ska sitta i - men just att få in stereon i korgen osv ska vara samma/standard.

    Den ramen du länkar till på BRL och den ramen som jag köpte har t ex en egen liten täckram runt dubbeldin hålet som man ska använda istället för att använda eftermarknadsstereons täckram för att få det lite mer i samma stil som bilen t ex. Sådana detaljer kan möjligen skilja lite i utseende och kvalitet beroende på vart man köper ramen men överlag är det nog inga problem att få dit den i alla fall.

    Frontsatsen du länkar till BRC ska du inte använda eftersom det är till 98-05.
    Läs, det är för 08-2005 och framåt, alltså den nyare 2006-9-5an med GM-stereon
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Du kan ju kika lite på Ebay om du vill leta lite billigare alternativ till frontsatser men mer osäkert med kvalitet kanske?



    http://www.ebay.com/itm/181262798562...84.m1497.l2649

    dyr som fasen den...
    Gött. Ok, det kanske är så att man får ta och lyfta luren till BRL och fråga dem lite

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    På 9-3,an så är det samma grundstereo på Premium 70, 150 och 300 (förutsatt att man inte har navi och så då) men att man med Tech-2 kan tala om vilken nivå man har och möjligen följdaktligen hur stereon fungerar. Vet inte exakt vad bilen gör med informationen, men någonstans (var det WIS tro?) läste jag något som man möjligen kunde tolka som att den faktiskt kan ställa om mellan förstärkt högnivå eller lågnivå beroende på vad man har i andra änden så att säga. Men jag vet inte om det är rätt tolkat..
    Det är olika huvudenheter beroende på om de har enkel-CD eller 6-växlar-CD. Alla huvudenheter skickar ut högnivå, antingen kopplade direkt till högtalare (70W-systemet) eller via slutsteg (150W, 300W och 300W Bose Centerpoint). Slutstegen tar alltså högnivåsignal.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Nu talar du väl om 9-3 från 07? I 9-5 sitter inget Bose-system, däremot Harman Kardon, enligt WIS iaf. I EPC finns 5 olika nummer för huvudenheten i 9-5 06-10.

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    De hette: Premium 70, Premium 150 och Prestige 200.

  10. #10
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    http://www.ebay.com/itm/CT23SA02-SAA...item3f34ff2c9b

    Där har du en ram iaf Finns kanske ännu billigare på Ebay.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Sorry, nu ser jag att ni diskuterar ng9-3 i min og9-5-tråd

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    9-5 av den äldre varianten har balanserad signal, ja det är märkligt, men så är det
    Jo, jag vet det. Men om man ändå har bytt ut det mesta istereoväg till 2006 så låter det lite.. märkligt att man fortsätter med att klamra fast vid det något udda systemet. Man KAN använda 6 volts elsystem med positiv jord i bilar också men ingen gör det längre....

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ja, nu var ju frågan vilken De ser ju olika ut. Man får kanske ta och ringa.
    Hmm. t ex Autoleads rattstyrningsadaptrar brukar ha en bilmärkesanpassad dosa (t ex Saab) som man får kombinera ihop med ett bilstereomärkesanpassat kablage (t ex Pioneer) och de får man ibland köpa var för sig.

    Men jag tolkar inte beskrivningen du länkat till att det skulle vara liknande på det där Autoleadskablaget, att det ska till någon till dosa, utan det verkar ju samma sak. Annars hade ju det förklarat att det ser enklare ut och är så pass mycket billigare? Nog lika bra att ring och fråga som sagt.


    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg

    Läs, det är för 08-2005 och framåt, alltså den nyare 2006-9-5an med GM-stereon
    Nämen lugn nu. Tycker du själv att länken du postade med http://www.brc.se/frontsatser/pionee...-9-5-06-2-din/ ser ut att passa din bil om du tittar på bilden? Jag tror du får det luftigt runt stereon om du köper den jag.. länken till BRL (http://www.brl.se/sv/artiklar/monter...005_-2008.html) funkar däremot bättre.

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Det är olika huvudenheter beroende på om de har enkel-CD eller 6-växlar-CD.
    Ja, visst. De med CD-växlare har vi ju också ja.

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Alla huvudenheter skickar ut högnivå, antingen kopplade direkt till högtalare (70W-systemet) eller via slutsteg (150W, 300W och 300W Bose Centerpoint). Slutstegen tar alltså högnivåsignal.
    Bra att du redde ut det. Kände mig smått förvirrad när jag försökte läsa på om det förut. Är så många olika funderingar och spekulation på det där om man försöker läsa på olika forum. (antar att jag spädde på förvirringen och spekulationerna tidigare - bra att nån reder ut.)
    Senast redigerat av Kongo den 2014-07-12 klockan 00:24.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Jag försöker läsa lite WIS och jag undrar lite om man ändrat på bussarna i 06+? Är det GMLAN istället för CANBUS mellan SID och stereo, eller är GMLAN CANBUS eller vad? Jag blir inte klok på det hela.
    Det verkar finnas en Parrot UNKA GMLAN som påstås passa 9-5 06+
    I 9-5 06+ verkar man köra med samma gamla slutsteg som de tidigare, men det kan ju vara förändrat till obalanserat, det skall jag ju inte svära på.
    I vilket fall så verkar jag ha hittat ett "kit" på eBay där man får monteringsram, ISO-adapter med RCA-kontakter och en antennkonverterare för mindre pengar än vad bara ramen kostar på BRL:
    http://www.ebay.com/itm/351101890853...84.m1423.l2649

  14. #14
    GMLAN är långsam CAN på en tråd, dvs som IBUS alltid har varit i og9-5. Även i ng9-3 kallas IBUS för GMLAN på delar som kommer från GM (t.ex stereons huvudenhet) ...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Åhå, där ser man! Alltid lär man sig något Okej, då finns det ju en god chans att UNIKA GMLAN fungerar som utlovat då

  16. #16
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Jag är också nyfiken vad som kan komma fram i denna tråd. Min sambo som brukar 9-5an vill ha navigering. Dvs någon prisvärd eftermarknadslösning med dubbeldin och navi eftersökes.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Du får väl hålla ögonen öppna, fortsättning följer snart Jag skall bara få ihop bilen så den är på vägen så kommer detta som nästa steg. Jag skall nog beställa det där kittet från UK nu i veckan så jag har det, sen skall jag försöka hitta bästa pris på enheten, den är tyvärr inte så billig.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376
    Alltså MÅSTE man köpa till denna monteringsram när man byter stereo? har bestämt mig för å byta ut min navigator enhet mot en kenwood dubbel din istället.. passar inte den i ramen som sitter i redan? har en 2005a.. tidig modell.. byggd 2004.
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  19. #19
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156
    På de tidigare 9-5 (1998-2005) så är hålet runt stereon redan 2-din (ungefär i alla fall). Huruvida man MÅSTE använda en märkesspecifik monteringsram eller inte beror på hur ramen till eftermarknadsstereon ser ut. Alltså helt omöjligt att svara på om man inte testat. Det kan funka fint och det kan se fördjävligt ut. Kanske går den dit och sitter som smäck eller också så är ramen för stor så att stereon ser ut att sitta "utanpå" så att säga. Dessutom linjerar en modellspecifik ram bättre med instrumentpanelen. Kan också vara så att den går dit fint men att man ändå stör sig på att den inte smälter in i instrumentpanelen något bra. Beror på hur petig man är där.

    På nyare 9-5 och 9-3 så är hålet där stereon sitter inte 2-din (RAMEN/KORGEN till stereon är 2-din men inte hålet runt omkring så att säga) så där måste man använda en märkesspecifik ram så vida man inte vill titta in till ventilationskanaler, kablar och grejs.
    Senast redigerat av Kongo den 2014-08-27 klockan 23:53.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  20. #20
    På ng9-3 2007- är det dessutom den märkesspecifika ramen som håller fast 2DIN-korgen och har de hakar och skruvhål som håller fast ramen i instrumentpanelen. Utan ram ingen korg. Originalstereon har alltså inte 2DIN-form men hålet den lämnar efter sig rymmer en 2DIN-korg. Ramen ser till att korgen hamnar rätt och sitter fast.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Förbättra helljuset OG9-5 Dame Edna -06/-10
    Av John Eriksson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 151
    Senaste inlägg: 2023-10-14, 10:16
  2. LED H7 i helljuset på OG9-5 Dame Edna
    Av kIM0h i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-03-07, 12:05
  3. Rattknappar OG9-5 Dame Edna i en -02
    Av benilsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-12-18, 19:43
  4. Nya OG9-5 Dame Edna är riktigt ful
    Av Lamer i forum Allmänt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2005-12-24, 01:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •