Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Koppla bilkamera direkt till bilen och inte via cigarettändaruttaget -fråga

  1. #1

    Koppla bilkamera direkt till bilen och inte via cigarettändaruttaget -fråga

    Hej,
    jag har skaffat mig en dashcam eller en bilkamera på svenska och skulle vilja koppla in den i min Saab 9-3 ss 2003. Enligt videon http://www.youtube.com/watch?v=Su882DHtAus berättar killen att man ska ha ett batteriskydd och då hittade jag en på JULA http://www.jula.se/batteriskydd-12v-619157 . Bara att "kapa av" framdelen och koppla in i bilen. Det jag undrar om någon kan berätta är till vilken säkring ska man koppla det till? Finns det någon regel vilken man ska använda eller? Killen utnyttjar om jag har uppfattat det rätt säkring till cd. Är tacksam för all hjälp. Precis när jag hängde upp min fråga gick jag för att titta igen på youtube videon och då såg jag en annan video http://www.youtube.com/watch?v=N8Gow...QYrSaQJoExurIk av samma kille som säger att man INTE ska koppla på en säkring utan man ska koppla direkt till batteriet. Hur ska man göra? Stämmer det?

    Tack i förväg.

    Miro / HBG
    Senast redigerat av miroslav_s den 2014-07-10 klockan 19:40.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    79
    Tjenare!

    Demontera mittkonsolen och "koppla på dig" på cigguttagets baksida och dra strömkabeln efter fönstret ner via A-stolpen och igenom instrumentpanelen, hyggligt enkelt att komma åt genom att enkelt ta bort "taket" vid pedalstället. Några krimp-boppar från biltema och sen är du hemma!

    På såsätt styr du också tillslag av kameran via nyckeln i bilen. Vissa dashcams har inbyggt batteri för "rörelseövervakning".. Men annars brukar det inte finnas nån anledning att ha kameran i drift när man inte kör.

    Lycka till!
    Senast redigerat av tubster den 2014-07-10 klockan 19:57.
    --- 9-3x -´11 ---

  3. #3

    Menar du så här?

    Citat Ursprungligen postat av tubster Visa inlägg
    Tjenare!

    Demontera mittkonsolen och "koppla på dig" på cigguttagets baksida och dra strömkabeln efter fönstret ner via A-stolpen och igenom instrumentpanelen, hyggligt enkelt att komma åt genom att enkelt ta bort "taket" vid pedalstället. Några krimp-boppar från biltema och sen är du hemma!

    På såsätt styr du också tillslag av kameran via nyckeln i bilen. Vissa dashcams har inbyggt batteri för "rörelseövervakning".. Men annars brukar det inte finnas nån anledning att ha kameran i drift när man inte kör.

    Lycka till!
    Först o främst tack för det snabba svaret. Är det så du menar: http://prntscr.com/41b0tn , http://prntscr.com/41b1ld , http://prntscr.com/41b22h ? Ju, kameran har inbyggd batteri men hur länge håller batteriet egentligen. Kameran ska kunna filma rörelser framför bilen då bilen är avstängd och om det är rörelser hela tiden tar inte batteriet snabbt slut därför ska man koppla den till bilbatteriet eller är jag helt ute och cyklar?
    Med vänlig hälsning, Miro

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har dragit ner kablaget till mina dashcams på högersida. In bakom handskfack för att slippa trixa vid pedalställ, men det går säkert lika bra på vänster. Dock har jag mina styrda via tändningen & kopplade till cigguttagets kablage framför växelspaken.

    Rent av eget intresse. Vad har du köpt för dashcam?

  5. #5

    Hej Fredrik

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Jag har dragit ner kablaget till mina dashcams på högersida. In bakom handskfack för att slippa trixa vid pedalställ, men det går säkert lika bra på vänster. Dock har jag mina styrda via tändningen & kopplade till cigguttagets kablage framför växelspaken.

    Rent av eget intresse. Vad har du köpt för dashcam?

    Hej Fredrik, vad menar du med, ja citerar "Dock har jag mina styrda via tändningen & kopplade till cigguttagets kablage framför växelspaken..." Menar du att du kopplat till 12 v uttag som finns under armstödet mellan framsäten?. Sen vill jag också fråga om din kamera kan filma rörelse då motorn inte är igång eller om det nu skulle hända att någon kör på bilen och motorn är avstängd går kameran igång då? Med andra ord du har inte kopplat din kamera som de visar på youtube länken.
    Ang. din fråg om vilken kamera jag köpte så handlar det om denna modell som jag såg på blocket : http://www.blocket.se/stockholm/Bilk...tm?ca=23_3&w=3
    MVH Miro
    Senast redigerat av miroslav_s den 2014-07-11 klockan 01:50.

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jo, jag menar att cigguttaget är ju styrt av tändningen. Så nyckeln måste vara i & vriden för att det ska få spänning & gå igång. Men det var ju så du inte ville ha det. Mina är kopplade till cigguttagets kablage, som är i instrumentpanelen. Vet inte om det är samma kablage som går vidare till armstödet så de är under samma säkring & styrning.

    Jo den kan hantera motion detection & har även G-sensor, men det använder jag inte. Verkar som det oftast är lite meningslöst.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    79
    Tjenare Miroslav! Precis så som du ritar gjorde jag. Du kan precis som fredrik skriver också gå ner på passagerarsidan och bakom handsfacket till centrumkonsollen. Smaken är som baken
    Ett varningens finger, om du har regnsensor så sitter den precis bakom centrum-backspegeln och kablaget till den går också där så när du petar upp kablaget under innertaket var försiktig så att du inte skadar regnsensorinstallationen.

    Jag hade en dashcam med batteri i min förra bil, den rullade typ ett dygn med g-sensorn tillslagen på batteri. Hittar inte modellen jag hade nånstans, den var gammal, det finns nog sportigare saker idag

    //T
    --- 9-3x -´11 ---

  8. #8
    Hej hej,

    OK nu vet jag i alla fall hur och var jag ska dra kabeln så det blir att sätta igång. Stort tack till er båda för all rådgivning.
    Med vänlig hälsning,
    Miro

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Om man gör på det lite halvt oseriösa sättet som tjommen i filmen gör så rekommenderar jag verkligen att man också kontrollerar vilket av stiften i säkringshållaren som är strömförande och att man sätter det benet på säkringen som kabeln är lindad runt i det stift som som INTE är strömförande och märker upp detta med en lapp på kabeln eller något.

    Detta för att den kabeln man sätter dit ska omfattas av bilens säkring. Händer något med den kabeln man sätter dit som orsakar kortslutning eller liknande så brinner troligen bilens säkring av precis som den är tänkt att göra om kabeln sitter "efter" säkringen om vi säger så. Men stoppar vi i säkringen åt andra hållet i säkringshållaren så att den tjuvinkopplade kabeln ligger på det strömförande stiftet i säkringshållaren så omfattas inte kabeln av bilens säkring.

    Då gäller det att den kabeln antingen är riktigt avsäkrat själv i absolut närhet av där man kopplat in den, (eller så får man hoppas på att den kabeln man har kopplat in är mycket tunnare än bilens kabel så att det är prylen man kopplar in som brinner upp om något skulle hända och inte bilens kablar men den chansningen känns verkligen "sådär"...)
    Senast redigerat av Kongo den 2014-07-11 klockan 11:53.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    79
    Håller med Kongo, det är därför jag rekommenderar att du kopplar in dig på baksidan av cigg-proppen så slipper du säkringsproblemet så cigguttaget redan är avsäkrat. Känner du dig det minsta tveksam kring hur puls/minus, en multimeter och hur du gör bra klämkontakter så skulle jag om jag va du "prata med någon som kan"...

    Tänk att alltid koppla bort batteriet innan du mekar med elektronik i bilen. Dubbelkolla alltid att du har gjort rätt (inte vänt plus och minus fel) och sedan dubbelkolla en gång till.

    //T
    --- 9-3x -´11 ---

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det är ju flatstift på baksidan av cigguttaget, så det är enkelt att grena med t.ex. sådana här.

    http://www.clasohlson.com/se/Flatsti...ng/Pr150334010

    Se bara till att isolera runt metalldelarna med krympslang eller isoleringstejp, så de inte råkar komma emot varandra då det är lite trångt.

  12. #12
    Hej igen,
    ju eftersom jag inte är någon expert på detta så blir det nog att endast hålla i lampan medan någon som kan detta bra kopplar in det hela. Jag kan ju underlätta det lite och dra fram kabeln Tack en engång för all hjälp. Jag kommer att köra så som ni föredrar och ej som videon visar.
    Med vänlig hälsning, Miro

  13. #13
    Återigen måste jag ställa en fråga: det är så att min kamera COWON AW1 filmar inte så fort jag stänger av motorn och drar ut nyckeln. Den är kopplad till 12v cigg. uttag. Eftersom strömmen stängs av så fort nyckeln åker ut kan kameran inte filma om nu någon skulle råka köra på min bil t ex. på en parkering. Jag trodde att kameran hade någon typ av inbyggd batteri som tog över så fort strömmen från bilbatteriet ströps men så är inte fallet. Enda lösning nu är att koppla den till batteriet eller? Kan någon komma med förslag hur jag ska gå tillväga. tackar i förväg för all hjälp
    Med vänlig hälsnign,
    Miro / HBG

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Den primära tanken med dylik kamera är ju att den skall starta när man startar motorn & stänga av sig när tändningen bryts. Men vissa/många kameror har ju även andra funktioner. Sen hur bra det fungerar med krocksensor funktion eller rörelsedetektion när den är i stillastående läge, vet jag ej. Du behöver såklart koppla in den till en källa med konstant spänning.

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av miroslav_s Visa inlägg
    Enda lösning nu är att koppla den till batteriet eller?
    Många kameror har ju som sagt inbyggt batteri för den typen av övervakning. En lösning vore ju att köpa en kamera som har det. Men om du planerar att koppla den du har till batteriet så kolla om det står vad kameran drar i så fall och räkna på hur länge du kan lämna den i bilen utan att den drar ur batteriet.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det inbyggda batteriet är i de flesta fall på bara några hundra mAh. Det är primärt till för att kunna spara ner senaste filmsekvensen i en konsistent fil när man "klipper" spänningsmatningen.

  17. #17
    Hej hej och tack för all hjälp. Jag hittade på nätet lite info angående denna kamera och det verkar så att man måste koppla den till en källa med konstant spänning. Se här: http://prntscr.com/4vw0eu . Min fråga är nu var hittar jag denna källa med konstant spänning? Måste jag drar kabeln ända fram till bilbatteriet eller finns det någonstans närmare jag kan "låna ström"?
    Med vänlig hälsning och tackar en engång för all hjälp
    Miro

  18. #18
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Det finns konstantspänning uppe i taket vid kupébelysningen. Koppla in dig där så slipper du ta isär halva bilen eller dra en halv mil kabel genom kupén.

  19. #19
    Tack Roger, kommer att kika där du sa. Tack

Liknande ämnen

  1. Koppla om bypassventilen direkt till insuget?? T7
    Av mystery_o i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-31, 14:40
  2. [LÖST] "Fuse blade" blad till att koppla ström direkt på säkring.
    Av Johan477 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-22, 18:43
  3. Bilen svarar inte direkt på gasen.
    Av IsoM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 22:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •