Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Inga bromsar/stum pedal 9-3 Aero aut -09

  1. #1

    Inga bromsar/stum pedal 9-3 Aero aut -09

    Hejsan.

    Jag fick ett litet underligt fel på min 9-3 Aero -09 automat igår. När jag skulle köra till jobbet så backade jag ut från min parkeringsficka som vanligt och när jag sedan skulle köra fram till porten så höll jag på att köra rakt igenom den, bromsen tog knappt. Pedalen hade ställt sig i övre läge och det gick trycka ner den ett par cm bara. Tryckte man riktigt hårt så bromsade det väldigt lite men pedalen kändes helt stum. Jag provade att backa och köra fram och tillbaka lite i garaget och bromsade, pedalen var fortfarande stum och bromsverkan var riktigt dålig, det ville inte släppa. Jag slog av bilen och startade den igen direkt efter och då sjönk pedalen fint och bromsarna fungerade igen.

    När jag skulle hem från jobbet på eftermiddagen så var jag beredd på att något skulle vara fel så bromsade direkt efter att jag hade startat bilen på parkeringen och då hände samma sak, pedalen stod nästan helt stum i övre läge. Jag satt ett tag i bilen och funderade på om jag skulle ringa ut en kollega som skulle titta på det, hela tiden med foten hårt tryckande på pedalen. Efter kanske 30-45 sekunder så började pedalen att sjunka och efter det så fungerade bromsarna som vanligt igen. Jag gjorde kortare stopp på vägen hem men då fungerade bromsarna varje gång så det verkar som att bilen måste stå ett tag för att det skall hända.

    Denna morgon så tänkte jag lyssna lite i motorrummet efter pysljud från trasig vakuumslang eller dylikt så stod med bilen på tomgång några minuter innan jag körde mot jobbet och sen när jag satt mig och skulle åka så var det inga problem med bromsen. Ska se hur den beter sig när jag skall hem och den har stått några timmar igen utan att den får gå på tomgång innan jag kör iväg.

    Utan att veta för mycket så misstänker jag att det är något med vakuumsystemet eller bromsservot. Tar gärna emot tips på vad det kan vara och hur jag skall felsöka detta men lite enkla knep.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Om jag inte minns helt fel har automatare en pump som pumpar vakum till bromsarna. Jag har haft samma sak på min 06a någon enstaka gång och jag har för mig att någon då förklarade att det nog var pumpen som inte startat.

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Håller med bollman. Tror också att det skule kunna vara vakumpumpen som krånglar, direkt eller indirekt. Antingen att pumpen i sig är knas eller något som styr den, t.ex glapp, jordning etc.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Eftersom du säger att du hörde pysljud så tycker jag du ska kolla alla slangar innan vi dömer ut pumpen.

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Gjorde han verkligen det? Jag tyckte bara han skrev att han kulle kolla efter pysljud, men jag läste kanske för snabbt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Du har rätt vfr. Det är jag som läser för snabbt
    Kolla slangarna iallafall! Det är inte alltid det pyser. Det kan vara läckage ändå.

  7. #7
    Ja det stämmer, jag lyssnade bara efter pysljud men kunde inte höra något, men skall göra ett litet mer seriöst test.
    Vakuumpumpen låter troligt, att den inte startade eller liknande, skall kolla på det. Vissa system har vad jag förstått en typ av backventil till vakuumsystemet som skall hålla trycket när bilen är avstängd. Känner ni till detta? Kan det vara så enkelt att det är någon backventil som spökar och iom det så tar det längre tid att bygga upp tryck när bilen startar?

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Inte hört talas om någon backventil på dessa bilar, men jag har aldrig ägt en automat så vad vet jag. Systemet skiljer sig ju beroende på vilken växellåda man har. Manuella har ett bromsservo som utnyttjar undertrycket i insuget till motorn, medans automat har en pump som drivs av den ena kamaxeln.

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Naaaa, inte om man har V6an vilket jag nog tror TS har. 4:orna i 9-5/9-3 har direktdriven pump men jag tror nog att alla ng9-3 har elektrisk pump samt V6orna på og9-5. V6an på ng9-3 är jag till 90% säker på har elektrisk pump

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Naaaa, inte om man har V6an vilket jag nog tror TS har. 4:orna i 9-5/9-3 har direktdriven pump men jag tror nog att alla ng9-3 har elektrisk pump samt V6orna på og9-5. V6an på ng9-3 är jag till 90% säker på har elektrisk pump
    B207 har mekanisk pump (drivs av avgaskammen).
    B284 har elektrisk pump.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Där ser man, som B2X5 då. B308 däremot är väl också elektrisk?

  12. #12
    Jag har 2.8 V6 motorn, är det elektrisk pump på den då? Hände samma sak igen imorse efter att den stått hela natten. Pedalen var stum och efter ca 45 sekunder så fick den vakuumtryck och sjönk ner igen. Pumpen sitter strax under expansionskärlet för kylvattnet tror jag? Är lite värmesköldar och skit där, skall försöka skruva loss lite så jag kan se pumpen och starta bilen i helgen efter att det stått över natten och se om jag kan se eller höra något som är konstigt.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Driftwood Visa inlägg
    Jag har 2.8 V6 motorn, är det elektrisk pump på den då?
    Om du har samma V6:a som alla andra, dvs B284, har du det.

    Citat Ursprungligen postat av Driftwood Visa inlägg
    Pumpen sitter strax under expansionskärlet för kylvattnet tror jag? Är lite värmesköldar och skit där, skall försöka skruva loss lite så jag kan se pumpen och starta bilen i helgen efter att det stått över natten och se om jag kan se eller höra något som är konstigt.
    Den elektriska pumpen till B284 sitter i höger framskärm. Man kommer åt den genom att ta bort höger hjul och höger innerskärm. Du får skruva bort en hel del prylar om du i stället börjar vid expansionskärlet.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Stum pedal och väldigt dålig bromverkan 9-5 Aero -00 aut
    Av Brazze i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-03, 10:17
  2. Abs trubbel vibrerar i pedal bromsar in bil i fart
    Av tobbe_n i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 19:55
  3. Stum koppling pedal 9000 2,3T -95
    Av Pepsi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-25, 15:40
  4. bromsar sten hård pedal
    Av jonny1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 22:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •