Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: OG9-3 Startar ej

  1. #1

    OG9-3 Startar ej

    Hej, behöver hjälp med min SAAB 9-3 SE SPORT 5D 2.0 (1999)

    Min saab vill inte starta, lät bilen stå parkerad medans jag handlade och när jag kom ut vill inte bilen starta.
    Inget klickande från startmotorn inte ett försök till att starta. Det slutade med att vi fick putta igång bilen eftersom att startkablar inte fungerande i detta läget.
    Körde då hem bilen och ställde batteriet på laddning bara för att det var min första tanke.
    Dagen efter fungerade bilen, startade på första försöket så då körde jag ner och tankade bilen 8Stängde av motorn vred på igen utan några problem). Jag åkte och handlade vred av och (startade bilen igen utan några problem) när jag skulle åka hem från sjön då återupprepades samma problem som gårdagen, det vill säga att det bara var att putta igång bilen och köra hem igen.

    Kan det vara glapp i startmotorn eftersom att den funkade felfritt ett par gånger under dagen?

    Vill tillägga att all el i bilen fungerar i övriga bilen, AC, lysen, tuta, stolinställningar, larm , blinkers etc

    Efter stått och försökt igen med fulladdat batteri och startkablar så funkar det fortfarande inte.
    Men när man väl har puttat igång bilen är det inga som helst problem och den går som en klocka och inga missljud

    Det jag har försökt är:
    Ladda batteriet och bytt till annat
    Starta med startkablar
    Leta felkoder uppstod felkod (P0507)
    Generatorn laddar som den ska

  2. #2
    Kolla kabelanslutningen på startmotorn.
    Signaturlös

  3. #3
    Startmotor tickar inte alls och varvräknaren står i botten

    - - - Uppdaterad - - -

    Ska titta det imorgon tack!

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Kabelanslutningarna på startmotorn som sagt. På min generator hade muttrarna på polskruvarna lossat lite lite grann vilken gav ett spänningsfall på ca 0,7 V. Motsvarande borde kunna hända på startmotorn och där blir i så fall spänningsfallet mycket större p g a den höga strömmen. 5-56 och åtdragning löste mitt problem. Beroende på temperatur och materialens utvidgning kan kontaktresistansen variera.

  5. #5
    Efter endel skruvanade och rengörande visade det sig att det var tändplattan de var fel på. Dvs att den inte får kontakt som den ska. Men problemet löser sig med att trycka ner nyxkeln hårt. Men får sedan koppla en "startknapp"

    Tack för all hjälp!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Larmet startar när kupévärmaren startar NG9-3
    Av Steel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 10:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •