Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: saab 9-5 går ner på för låga varv i fart

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    saab 9-5 går ner på för låga varv i fart

    hej.


    har haft inne min bil på byte av topplock. men fick inte tillbaka bilen så den fungerar helt ok och verkstan har stängt för semester

    när jag kör bilen när den blivit varm, så i fart när jag trycker ner kopplingen så går varvtalet ner till typ 500varv och ibland dör bilen men går att starta i farten igen med nyckeln. tänkte för mig själv att det är tomgången som kanske behövs justeras, så åkte hem o parkerade. men när jag står stilla på parkeringen så är tomgången ok. kanske aningen svajig men ok.

    tips nån?

    /Mattias

    saab 9-5 -07 2,0t

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Tomgången är ej justerbar. Den är elektroniskt reglerad.

    Är det en Biopower du har?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Japp är en biopower.

    Konstig verkstad jag har då. För han förklarade hur man höjde tomgången på en spak som skulle dras ut och hade olika hack för höjning av tomgång. Men jag hittade inte den spaken

    Nån som har nåt förslag på åtgärd?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av mattiask Visa inlägg

    Konstig verkstad jag har då. För han förklarade hur man höjde tomgången på en spak som skulle dras ut och hade olika hack för höjning av tomgång. Men jag hittade inte den spaken

    Nån som har nåt förslag på åtgärd?
    Mulle Meck?

    Går den bra för övrigt?
    Kan ju vara så jävligt att en kam står en kugge fel.
    Eller så är det så enkelt som att nån slang inte sitter rätt.
    Signaturlös

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Haha.
    Den mekanikern ska du inte lita på. Det han pratade om är justeringen av slacket i gasvajern, och den ska absolut inte användas för att höja tomgången.

    Jag tror jag vet vad problemet är. Jag har haft liknande problem själv, och har sett det på andra likadana bilar.
    Eftersom det är en Biopower så försöker den övervaka etanolhalten i bränslet och justera driftsparametrar beroende på etanolhalten. För att bilen ska gå bra måste uträkningen stämma överens med det som faktiskt finns i tanken. Tyvärr räknar den fel under vissa omständigheter, t.ex. om man motorbromsar. Detta beror på något som jag tycker är en bugg i mjukvaran. Jag har lyckats fixa det på min bil genom att ändra några parametrar i motorstyrdonet så den slutar ändra etanolhalten under dessa förutsättningarna, alltså den låser värdet till det som redan är lagrat i minnet. Tyvärr är det inte något som Saab själva har fixat, och du kommer därför inte kunna få det fixat på en verkstad.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Dum fråga: Finns det nån möjlighet att det fixar sig själv om det nu är elektronisk tomgång?
    Verkstan prata lite om det. Men jag vågar inte riktigt köra den som det är nu.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av mattiask Visa inlägg
    Dum fråga: Finns det nån möjlighet att det fixar sig själv om det nu är elektronisk tomgång?
    Verkstan prata lite om det. Men jag vågar inte riktigt köra den som det är nu.
    Vågar inte?
    Bara att köra.
    /Lufto

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag ser ingen fara med att köra bilen. Nej, det kommer inte fixa sig självt.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    En trasig vakumslang kan ge samma fel också, när en slang hoppat av på min förra 9-5 fick jag mltorstopp vid rödljus o likn

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Va ute o kollade lite slangar. Hittade en som inte satt fast i ena änden. Men hitta inte var den skulle sitta.
    Finns det schema nånstans?

  11. #11
    Ta en bild och lägg upp, så är det alltid nån som vet var den ska sitta.
    Signaturlös

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Jag hade kollat upp så att inte kamaxlarna står en kugg fel ka bli ett sånt fenomen då

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Har haft lite semester från bilen.
    Men var nere o jämförde slangarna med en kompis bil och det visade sig att den slangen som var lös i ena änden skulle in vid spjällhuset, men där satt redan en slang. Som då satt fel och skulle till dumpventilen. Så ut med den o flytta runt så det blev rätt. Körde 5 mil med den nu och det verkar ha löst sig

    Tack för hjälpen!!

Liknande ämnen

  1. 9-3 går dåligt på låga varv
    Av RobbanH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 19:25
  2. Bilen dör vi låga varv, saab 9000 -93
    Av KingDingeLing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 19:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •