Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Extra 12V uttag i bagageutrymmet, mjukvarustyrt? NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    79

    Extra 12V uttag i bagageutrymmet, mjukvarustyrt? NG9-3

    Hejsan bästa STCS!

    Jag blev med en 9-3x, supernöjd på alla sätt och vis, det enda som jag undrar över är huruvida man kan programmera om det extra 12V uttaget i bagageutrymmet så att det inte går på Tändning. Jag har en kompressorkyl som drar värdigt lite ström med inbyggd spänningsvakt som jag vill ska gå även när bilen inte är igång.
    Har fått för mig om att vissa parametrar i CAMBUSen går att ändra, jag är osäker på om detta är en av dom. Någon som vet?

    Jag planerar annars att dra en ny kabel hela vägen från batteriet och sätta nya uttag (som matas hela tiden), det är dock ett hästjobb speciellt eftersom det är så förbaskat trångt i motorutrymmet och jag vill ogärna gå från vänstersidan över till högersidan inne i motorutrymmet med kabeln. För jag antar att det inte finns 12V av grövre kaliber i skuffen (typ 2.5" kabel, minst) som som inte går på nyckeln som jag kan "knycka av"?

    Alla glada tillrop är välkomna!

    Go sommar på er och funderar ni på att investera i en riiiiktigt bra kylbox så rekommenderar jag Waecos kompressorboxar, Coolfreeze CDF-18 har jag själv! Alltid kalla drycker (så länge som den har 12V dvs ....)
    --- 9-3x -´11 ---

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Har ingen aning gällande uttaget & om det går att "programmera om". Men om du skulle dra ny matning, finns det inte en färdig kabelhärva till dragets el, som har konstant plus som du kan använda?

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Bra med tips på en box som inte suger ur hela batteriet.
    Jag har en som var nära att få mig stående i stugbyn i Vimmerby/Astrid Lindgrens Värld för 5-7år sen

    Och jag säger som Fredrik, ta matning från t.ex. draget i stället om nu din box har inbyggd spänningsvakt så borde det inte vara något problem.
    Men en bra idé är att prova hemma och låta den gå tills den stannar för att kolla att du kan starta bilen efter det.
    Och om boxen dessutom drar väldigt lite ström behöver du förmodligen inte någon 2,5mm2 kabel. Grovleken på själva boxens kablar lär vara max vad du behöver, förmodligen mindre, mät hur mycket ström den drar, posta det gärna här.

    Edit> Den drar visst 35W och då borde 0,75mm2 räcka 35W/12=2,9A men shit va dyr ~3600:- det kan man köpa många färdigkylda läsk för.
    http://webshop.waeco.se/article/20800
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=497768
    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-07-10 klockan 00:42.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Varför skulle du behöva 2,5m2 kabel till en mackapär som drar 35w? Det är ju knappa 3A. Med 3A & 4m kabel så klarar du dig med 0,75m2 i area. 4m kabel & 2,5m2 kan lastas med 10A. Så, såklart om du vill kunna använda matningen till annat så är ju 2,5m2 rätt tänkt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    79
    Hejsan alla!

    Idag blev det av, jag har dragit kablage från batteriet till skuffen! Jag drog 8m2-kabel och Fredrik, tack för omtanken men jag vill ha kapacitet till ca 200W ytterligare (framtida planer) för bland annat radioutrustning och en växelriktare. Jag är väl medveten om kabelarea och spänningsfall.
    Det är korrekt. Min Waeco-box har spänningsvakt så jag är helt safe att kunna starta bilen i alla lägen.

    Installationsutmaningar, jag var bara van med min 9-5a och 9-3an är lite annolunda. Vid infästningen för kopplingspedalen, där stora kabelstammen går igenom torpedväggen finns en liten gummi-dutt, stor som en bröstvårta, man klipper av toppen på den och sedan drar kabeln igenom hålet, förslagsvis med hjälp av ett buntband utan huvud som man har tejpat fast kabeln vid. Resten är hyggligt straight forward. Hämtade chassie-jord (-) i skuffen.

    @Herman, buy quality, cry once! En av mina absolut bästa investeringar! Så nöjd att kunna ha färskvaror vid road-trips för att laga egen mat samt för drycker så klart. Den är alltid på under sommaren och står permanent i bilen.

    //T
    --- 9-3x -´11 ---

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    79
    Självklart monterade jag också ett galvaniskt filter för att undvika att introducera störningar på 12 V-systemet från kompression i kylboxen.

    //T
    --- 9-3x -´11 ---

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    8m2, ja jäklar Ja har du så pass koll så tillförde inte mitt något. Jag gillar också att överdimensionera. Bättre safe than sorry. Ja den Waecon är en fin maskin. Har kollat på en men aldrig kommit till skott då jag inte har riktigt så stor daglig användning för en.

    Galvaniskt filter. Vad för något?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    79
    Tjenare Fredrik!

    Ja, typ ett sånt här: http://www.brl.se/sv/artiklar/storni...ln-40-amp.html jag köpte mitt för många år sedan på utförsäljning hos netonnet men det är i princip samma.
    Tack för dina glada tillrop

    //T
    --- 9-3x -´11 ---

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Är det inte bara en konding och/eller drossel? För är det galvaniskt avskilt så brukar det väl vara helt frånskilda/separerade kretsar. Använt endel galvaniska isolatorer i marina sammanhang. Men de var lite kralligare & för AC till landströmsinstallationer.

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Precis som Fredrik skriver så är det där iaf inte galvaniskt skilt. Ett filter är det säkert i någon form, men inte galvaniskt skilt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    79
    Ni har rätt gubbs, det är en koding och drossel (spole) troligen i kapslingen och spolen sitter i serie så nej, det är ingen galvanisk skiljning.

    Tack för tillrättavisningen! Jag har installerat ett FILTER inget annat

    //T
    --- 9-3x -´11 ---

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Det var inte menat som en tillrättavisning, jag blev bara intresserad av om det verkligen var en galvanisk isolator & då i den prisklassen. Så därav antog jag att det var något annat. Men gott mos. Njut nu av din kalla soda pop.

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Bra med tips på en box som inte suger ur hela batteriet... men shit va dyr ~3600:- det kan man köpa många färdigkylda läsk för.
    Vill man inte tömma hela semesterkassan men ändå köpa en hygglig kylbox så finns MobiCool. Deras U26 & U15 ska vara ganska bra & kostar under 500-ingen & ibland bara hälften av en sådan. Peltierelementförsedda & sänker ca 17-18 grader från omgivningstemperaturen. Har för mig de drar ca 3A.

    Men Waecon är såklart i en klass för sig med kompressor & R134a, vilket kostar därefter. Dock säger ju den tekniskadatan att den drar 4A +-0,5A. Så man får kanske räkna med att den kan ta lite mer än 35W. Men det kanske är i Freeze läge? Intressant att de skriver "Anslut kylboxen, om möjligt, direkt till polen på batteriet eller till en säkrad kontakt med åtminstone 15 A (12 V)"
    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2014-07-13 klockan 17:44.

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Tack Fredrik för tipset

    Kollade min box av fabrikat "Igloo" och den drar 4.3A ~ 50W och den är av peltiertyp, funkar bra när man skall ha med mat till stugan och dylikt under färd men inte för att lämna på i bilen om man vill kunna starta igen.

    Men bra info i tråden så folk kan välja A eller B beroende på behov
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Igloo är vad jag vet av mycket bra kvalitet. Du får skaffa kralligare batteri

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jodå, den kyler. Gäller bara att veta att den mumsar batteri om den får chansen och det gäller nog alla av den typen.
    Nu slutar vi trådkapnigen och tubster löste sin frågeställning så det borde vara case closed!


    Njut nu av din kalla läsk!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Extra 12V-uttag i bagageutrymmet på OG9-5 SC
    Av morganm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2022-07-05, 12:55
  2. Extra odb uttag på bilen?
    Av zodiak06 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-03-29, 09:31
  3. Extra AUX-uttag, NG9-3 08-12
    Av Lndv i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-11-14, 21:24
  4. OBD II uttag på bil utan OBD II uttag? 9000 -95
    Av Chrima i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 16:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •