Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Turbobyte, från GT17 till TD04 på en Saab 2,3 -04 185 ha.

  1. #1

    Turbobyte, från GT17 till TD04 på en Saab 2,3 -04 185 ha.

    Hej. En liten fråga angående turbobytet som jag är på väg att göra efter ett turboras:-( Har införskaffat det väsentliga som turbo TD04, packningar, nya vattenrör in o ut samt oljerör, filter (olja o luft ) osv. Min undran avser ny mappning/chip/programvara, då turbon byts, vad skall man gå efter? Jag tänker på om man chipar en 2,3t med org.turbo kontra samma bil fast med annan turbo, som det nu blir i mitt fall?! Tacksam för svar

  2. #2
    Glömde, det gäller en Saab 9-5 2,3t -04 och 185 hk... Förbaskade autokorrigering

  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Har du monterat en td04hl-15t på en 2,3 l 9-5 så ska du välja mjukvara till/från en 9-5 Aero. Eller programvara anpassat till den setupen.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Har du monterat en td04hl-15t på en 2,3 l 9-5 så ska du välja mjukvara till/från en 9-5 Aero. Eller programvara anpassat till den setupen.
    Hur stark är kopplingen på en 9-5 2.3t ? Klarar den Aerons moment? Initialt kanske det isf är bättre att lägga in programvaran från en B235L (lätttrycksversionen på B235R)?

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Raven Visa inlägg
    Hur stark är kopplingen på en 9-5 2.3t ? Klarar den Aerons moment? Initialt kanske det isf är bättre att lägga in programvaran från en B235L (lätttrycksversionen på B235R)?
    Ja det är nåt man behöver tänka på med, hade jag varit i TS sits hade jag försökt få i 220 hk / 310 Nm mjukvaran. Det är i min mening en väl avvägd kompromiss samt då håller kopplingen. Aero har en kraftigare koppling än 185 hk 9-5.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Ja det är nåt man behöver tänka på med, hade jag varit i TS sits hade jag försökt få i 220 hk / 310 Nm mjukvaran. Det är i min mening en väl avvägd kompromiss samt då håller kopplingen. Aero har en kraftigare koppling än 185 hk 9-5.
    Det skall kollas upp, låter helt ok i mina öron då jag ej är ute efter en alltför stor effektökning för stunden.

    En lite bifråga ang detta, tar man kontakt med en "saab" verkstad eller kollar man med en "tuning" firma typ. Maptun etc?

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Det med annan mjukvara är ju inget en SAAB verkstad fixar officiellt. Så det blir att antingen ordna en T7 ECU från en B235x bil som en verkstad med Tech2 kan gifta in, eller ta kontakt med 3:e-parts leverantör som kan tillhandahålla mjukvara efter eget önskemål.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Det med annan mjukvara är ju inget en SAAB verkstad fixar officiellt. Så det blir att antingen ordna en T7 ECU från en B235x bil som en verkstad med Tech2 kan gifta in, eller ta kontakt med 3:e-parts leverantör som kan tillhandahålla mjukvara efter eget önskemål.
    Typ Maptun då? Har mailat dom iaf, så får se om man får ngt svar.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654
    Citat Ursprungligen postat av DruttenII Visa inlägg
    Typ Maptun då? Har mailat dom iaf, så får se om man får ngt svar.
    Maptun bör kunna ordna det, sedan finns det ju några på forumet som är duktiga på det där som säkert också kan hjälpa dig. Tips är väl att skriva vart du bor I din profil.

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Läs runt lite i forumet finns flera som är duktiga på att anpassa mjukvara efter din setup. Ett sk steg ett är lagom el kring 220 hk 310 Nm.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Läs runt lite i forumet finns flera som är duktiga på att anpassa mjukvara efter din setup. Ett sk steg ett är lagom el kring 220 hk 310 Nm.
    Skall göra det. Tack iaf med svaren

  12. #12
    Detta var svaret jag fick av Maptun, inväntar även svar från Nordic samt Trollspeed.

    Hej Johan,

    *

    I och med att du har en automat så behöver du inte oroa dig för vridmomentet på samma sätt som om du hade haft en manuell. Till din bil skulle jag rekommendera att Steg 1 TD04 som ger 265 hk och 420 Nm – Samma som Steg 1 till 9-5 Aero.


    *
    Hör av dig om du har fler frågor!

    *
    Med vänlig hälsning

    Fredrik Åberg

    Logistics and customer support

    Maptun Performance AB
    Verkstadsgatan 2, 702 27 Örebro, Sweden

  13. #13
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    Har du automat så stämmer det att du inte behöver bekymra dig för vridmomentet, samma spec på växellåda och motor som en aero!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Kan man inte köra 9-5 Aero 04-05 steg1+ på den då?

    Vete tusan om inte det ligger någon 250hk box för 9-5 Aero 04-05 här någonstans.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Byte från gt17 till td04.
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 23:56
  2. Byte från GT17 på T7 150hkr till TD04 15T
    Av Saabpalleman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 10:30
  3. Ang konvertering från GT17 till TD04...
    Av Zed82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-07, 01:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •