Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: SAAB 9-3 akut överhettning

  1. #1

    Unhappy SAAB 9-3 akut överhettning

    Hej!
    Igår efter jag körde något snabbt på motorvägen (130-140km/h) så körde jag i en mindre ort, och efter ca 20 min märkte jag att tempmätaren börjar stiga över mitten, något oroväckande. Parkerade bilen, och jobbade.

    Kör sedan hem från jobbet - och det fortsätter.
    Denna gång piper den till och varnar att "Kylarvätska för varm. Stanna motorn snarast. Tomgångskör."

    Ack.

    Det är en 2005'a som har gått ca 25" mil. Glykolen är precis under maximum, och den kokar vid denna överhettning. Oljan var något lite, men fyllde på och problem kvarstår. Inget synligt läckage vid parkering / i motorn.

    Det fungerar att köra med full AC på värme - då går det att köra utan att den stiger över medel, men när ACn sätts på kall/av så går den upp efter ca 2-3 minuter.

    Motorfläkten går - men vet ej om på full effekt som förut (lite nojig efter detta, så är väl paranoia).
    Det blåser tydligt ur luft under styrservon dock, detta både hör och känner man - kall luft - kan detta vara något?

    Närmaste verkstad har ledig tid den 25:e juli, men jag behöver bilen nu...

    Bor i Stockholm föresten.

    Kan någon här bidra med klokhet? Tack!

  2. #2

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av SirMacke Visa inlägg
    Termostat som hängt sig?
    Kan det vara såpass enkelt för detta fel? Då är det väl bara köpa en för en hundring på biltema och rulla vidare, om detta nu är felet?

  4. #4
    Köp originaltermostat.
    Signaturlös

  5. #5
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Var med om precis samma för några år sedan. Då var det termostaten som hängt sig. Lätt att byta och köp original!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    12
    Medlem#
    10524
    Var med om detta på min 9-5 för någon vecka sedan. Först gick tempen inte upp med den gamla termostaten som suttit där sedan 1973 typ. Bytte till ny termostat av tveksam kvalitet, den höll ca 10mil sedan fick jag exakt samma symptom. Då hade den hängt sig i stängt läge. Körde och köpte ytterligare en ny termostat, bytte, och kör fortfarande ca 50 mil senare med en komfortabelt tempererad motor. Summa summarum: köp bra grejer från början, bespara dig trippla jobbet.
    Saab 9-3 SC 1.9TiD -06 "Rocinante"

  7. #7
    Det var termostaten! Fungerade som en klocka tills nästa fel dykte upp.
    Tack!

Liknande ämnen

  1. Akut köpte Saab 9-5
    Av Morrison i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 21:44
  2. [LÖST] Passar AC kompressor från diesel i bensinare? OG9-3 -02
    Av cleon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 16:46
  3. AKUT köpråd ang Saab
    Av _Strongman_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-09-06, 19:37
  4. *AKUT* Tändningslås problem 9-5 *AKUT*
    Av CrystalMethod i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 21:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •