Har precis köpt en OBD-II felkodsläsare med Bluetooth. Vilken app (Iphone 5) är att rekommendera till detta verktyg?
Någon som provat denna, erfarenheter? (kör en 9-5 Aero från 2003).
Har precis köpt en OBD-II felkodsläsare med Bluetooth. Vilken app (Iphone 5) är att rekommendera till detta verktyg?
Någon som provat denna, erfarenheter? (kör en 9-5 Aero från 2003).
Bluetooth funkar inte på ajfånar, om det nu inte lösts på senaste modeller.
Signaturlös
Precis som frippe64 säger, iPhones bluetooth-gänssnitt är (eller har varit) begränsat och spärrat för annat än t.ex. headset. Därför brukar OBD-läsare till iPhone gå via WiFi. Huruvida detta fungerar idag vet jag faktiskt inte men så har det varit tidigare. Men, om du nu får igång det så har jag provat Torque Pro som fungerar bra. Provat några andra, bland annat OBD doctor. Det slog av antisladd och antispinn vid uppstart. Tvungen att starta om bilen för att få igång systemen igen. Men Torque Pro fungerar ganska bra.
Ok, det var synd, har nu en ODB II med bluetooth och inte Wifi..
Fick med en cd skiva dock så får låna min brors laptop och testa.
Om du jailbreakar din iphone och lägger in roqybt7 och roqyobd7 från cydia så ska det gå att använda bt-obd2 till iphone. Kan inte lova att det fungerar, har inte testat själv.
Senast redigerat av Natrep den 2014-07-09 klockan 12:20.
Jag har en obd bluetoothpryl till min iphone5 som funkar kanon. Till den andvänder jag appen iOBD2. Då går det även läsa ut livevärden och lite annat smått och gott.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Hej!
Jag har precis testat att komma åt min SAAB 9000 -98 ECU med en EML327 mini blåtandsadapter.
Jag har använt appen Torque Lite men den verkar inte hitta ett protokoll som passar, den scannar bara runt.
Jag förutsätter att bilen är utrustad med Trionic 5.5 ECU.
Har nå´n här fått till en konfiguration som funkar? Tips på annan app kanske?
/Mats
Har bilen larm? Isf behöver den vara avlarmad för att kommunikationen ska fungera.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Jag har fått det o funka på flera Trionic 5.5:or. Tror den äldsta var en 95:a. Det är såsom föregående skriver, larmet måste avaktiveras. Kika även på så du inte "backat" ur stiften i kontakten på bilen, det problemet hade jag ena gång trots att jag larmat av.
SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue
Startspärren som slår till efter nåra minuter måste också kopplas ur. Din "kombo" funkar bra på min -98!
Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998
Tiden är ställbar med Tech2 mellan 30 sek och 3 min (om jag minns rätt) från låsöppning, standard är 30 sek.
Men tiden används bara om man inte slår på tändningen, gör man det räcker det med att man sedan inte tar ut nyckeln (så länge man inte har det felet på låset att den hoppar ut redan när man vrider tillbaka nyckeln, innan man tar ut den - relativt vanligt problem).
Det problemet att man inte kan nå larmet gäller bilar med VSS - det sitter ett relä i VSS-larmet som inte kopplar in Trionics diagnos-anslutning förrän startspärren är inaktiverad.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Den har larm men det är avlarmat om det är det ni menar.....? Genom att trycka på knappen på nyckeln...
Har nu konstaterat att min ELM327 mini blåtandsadapter är version 1.5 (via appen ELM327 indentifier) när det på orderbekräftelsen stod att det skulle vara 2.1 på min ordebekräftelse ifrån Runns, om nu det kan spela in....
Jag ska testa i morgon igen och dubbelkolla att den verkligen är avlarmad och startar.. Ska kolla att alla stiften finns på plats också.
Tack för alla tips!
Jag återrapporterar.... :-)
Avlarmad räcker inte, startspärren måste vara öppnad också (vilket den typiskt bara gör 30 sekunder efter öppning om du inte slår på tändningen).
Både 1.5 och 2.1 är versionsnummer som saknar någon egentlig mening, det du använder ett chip som bygger på ELMs originalversion 1.0: https://en.wikipedia.org/wiki/ELM327
Jag har kört en som ser likadan ut i min -96:a med VSS.
De där adaptrarna byggs från kit av många olika tillverkare i Kina, alla är inte lika duktiga och och alla innehåller inte exakt samma sak, så det kan ju vara så att din är trasig (dock inte så vanligt). Tyvärr kan du inte dra några slusatser från märkning eller dokumentation.
Får du inte igång den, prova i en annan bil. Det ska i princip fungera med Torque i alla bilar efter 2001, men alla använder inte samma pinnar så man kan undantagsvis råka ut för halvtrasiga exemplar som t.ex. funkar i en VW men inte i en Saab.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Ibland om man lägger in i profilen vart man bor så kanske det finns någon med fungerande Elm eller annat att få prova eller hjälp med.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Din profil -> Om mig -> Plats
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Har nu försäkrat mig om att den är avlarmad och utan aktiverad startspärr, alla stift i ODB2 uttaget finns på plats.......samma resultat.
Appen "Torque lite" får efter en liten stund kontakt med min ELM327 via blåtand och börjar automatiskt söka igen efter passande protokoll, men där står den och scannar utan att hitta något som passar.
Ska nu testa på min gamla 9000 -96:a när jag kommer ut till landet nästa gång....
9000 CSE 2.3T/170-96 61.500 mil, rostig men funkar!
9000 CSE 2.3 Turbo -98 20.000 mil, min "nya"
Fast du har väl någon kompis bil som du kan prova ELM327:an på?
För säkerhets skull, bilen har ett VSS-larm och inte ett tredje-parts? För om den är ombyggd till tredje-partslarm från VSS (standard -98 på alla 2.3 Turbo, option på övriga) så finns en trolig förklaring till problemet.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96