Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Byte vacumslangar mm. 9-5 Aero oo

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Motala
    Inlägg
    61

    Byte vacumslangar mm. 9-5 Aero oo

    Hej, har sett att en del slangar är dåliga. En som kommer från spjälhuset ( den minsta i diameter ) slutar efter (luftflödelsmätaren). Är det bara att byta rakt av ? Det finns flera med dålig kvalité dessa bör nog bytas med.
    Är det specialslangar ?

    Tacksam för lite info.

    Hasse.

  2. #2
    Japp byt alla. Det finns totalt fyra tunna slangar, spjällhus - magnetventil, avlastningsventil - magnetventil, magnetventil - insugningsrör och insugningsrör - bränsletrycksregulator. Då är det alltså den lilla magnetventilen för AV som sitter på torpedväggen som avses.

    Ska vara 4 mm vakuumslang, funkar med vanlig från mekonomen, eller silikonslang från nån tuningfirma, men då bör man använda någon slags slangklämmor, tex små buntband, eftersom silikonslangen är rätt hal och riskerar att fjuppa loss när det kommer laddtryck.

    Övriga slangar kring motorn är oftast inte dåliga, däremot finns det ju ett antal backventiler av olika slag som brukar läcka och ställa till med problem..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Inga konstigheter att byta slangarna, lite trångt beroende på hur fingerfärdig man är men i stora drag super enkelt.

    Bytte själv här om dagen till silikonslangar ifrån Speedparts.

    Till SPEEDPARTS


  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Motala
    Inlägg
    61
    Tack för den utförliga infon. Ska åka och köpa idag samt byta slangar..

    Hasse

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Japp byt alla. Det finns totalt fyra tunna slangar, spjällhus - magnetventil, avlastningsventil - magnetventil, magnetventil - insugningsrör och insugningsrör - bränsletrycksregulator. Då är det alltså den lilla magnetventilen för AV som sitter på torpedväggen som avses.
    Det där var väl en sanning med modifikation.
    På slangen magnetventil - insugsrör sitter ett t-kors, från det går en slang till backventil - magnetventil - vattenavstängningsventilen.
    Signaturlös

  6. #6
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 965
    Medlem#
    6220
    Tips; Byt en slang i taget så du vet vart dom ska sitta.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Motala
    Inlägg
    61
    Hej igen, jag har bytt två slangar men blev osäker på t-kors.... nu fick jag den förklaringen. Med en slang till t-kors, två stycken från t-kors till komponenterna eller hur. Är inte bra på vad sakerna heter mm.

    Hasse

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    54
    Jag lånar tråden lite granna och hoppas det e ok, om man ska byta dessa slangar hur lång slang ska man köpa? finns dessutom 2 version av 4mm hos speedparts. Guidning i detta vimmel tack.

    Jonas

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924
    Det fungerar med nästan vadsomhelst. För bästa hållbarhet är väl silikonslang att rekommendera. Köp några meter och kapa till lämpliga längder. Det är inte speciellt vimmligt när du väl kommer igång. Ingen raketvetenskap om man säger så.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    12
    Medlem#
    10524
    Tips, när ni väl bytt slangarna så dra gärna små buntband runt ändarna. Såg att det skrevs längre upp men vill understryka detta för allas trevnad. Hade problem framförallt med de jag köpte på Mekonomen att de hoppade av efter första bästa fullgas... Har kämpat med min P1110-felkod i en dryg månad nu och bytt det mesta... När väl såväl slangar, MV som dump var bytta fick jag tillbaks felkoden igen plötsligt, då hade TVÅ slangar hoppat av... Har säkrat med buntband nu och pendlat till och från jobb några dagar utan felkod och kärran går som f*n

    PS: 3,5m vacuumslang gick åt för min del, då bytte jag exakt alla, inklusive de som går från T-korsningen via backventil med mera. Ska nog ge mig på att byta de grövre 6.3mm slangarna också en dag, mest för att det ska se fräschare ut...
    Saab 9-3 SC 1.9TiD -06 "Rocinante"

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    54
    Tack för detaljerad info, slang beställd och hoppas det löser en del av mina problem!

Liknande ämnen

  1. Vacumslangar till 9-5 Aero ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-27, 23:12
  2. vacumslangar
    Av freddyn75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 16:49
  3. Vacumslangar 9000 aero -93 med TCS
    Av Jorpa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 18:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •