Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Spikningar och lågt laddtryck OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    17

    Spikningar och lågt laddtryck OG9-5

    Hej.
    Jag har ett problem med min 9-5 som jag behöver lite hjälp med. Det är som så att när det är varmt ute och bilen har blivit varm så får jag spikningar (ser det i open sid) och med det så sänks laddtrycket.
    Bilen är inte riktigt orginal längre. Den är lite påställd med 19T snurra och 630cc spridare samt t5 kolvar och bort kopplade balansaxlar samt att den nu har en större alu intercooler som sitter på orginal plats.

    Problemet som jag har kommer när jag kört bilen i ca 2 mil nu när det är lite varmare ute. När jag kollar insugs luftens temp så är den bra. Även motor temp. Saker som jag testat att byta är:
    tändkassett
    tändstift
    dumpventil
    Lmm
    kollat och bytta vacumslangar, har även bytt vevaxelgivaren.
    Jag har en walbro 255 pump i bilen. Den är inte mer än ett år gammal.
    När den börjar att spika så tycker jag att lambda värdet är mer åt - hållet i siden. Bilen gick bra förra sommaren så det måste vara något som har gått sönder och inte tål den höga tempen som blir i motorutrymmet nu när det är varmt ute. Jag har testat att plugga R-slangen men det gjorde ingen skillnad

    Vad mer än det jag redan har åtgärdat kan det vara?
    Främre Lambda sonden?
    Kan det vara soppa pumpen som inte orkar när den är varm? Jag har ingen möjlighet att kolla soppa trycket. Är det någon som har utrustning för det och villig att hjälpa till och kolla det i sthlms området, så får ni gärna säga till.

    Det kommer ingen felkod på bilen.

    Snälla ge mig tips och idéer. Innan jag står med rasad motor. Jag är inne på att prova byta lambda sonden och soppapumpen. Vad tycker ni att jag ska börja med? Det är ju liksom inte gratis.

    mvh
    Senast redigerat av 2fast den 2014-07-08 klockan 09:47.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Vad är det för typ av bränsle i tanken?
    Vad ligger "amul" i opensid på?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    17
    Just nu har jag ca 25% etanol i tanken. Resten 98 oktan. Kollar Amul på vägen hem idag. Det här problemet har varit länge och kommit och gått. Typ som solen här i Sthlm. Dvs att jag ser ett samband med hög ute temp. Det som är sjukt är att när jag typ åker till affären så går den bra dit (kall) sen på vägen hem när den är varm går den bra första biten (ca 2km) sen så helt plötsligt när man ligger i 80km/h så börjar den gå dåligt. Sen efter en stund kan det försvinna och gå bra igen. Oavsett om jag stått stilla vid ett rödljus.

    Jag blir helt jä.... Galen på detta. Men ja man får väl skylla sig själv som inte åker orginal längre.

    Men som sagt va. Jag återkommer ang Amul i eftermiddag. Vad betyder Amul? Vad bör det vara? Vad kan orsak ifall det är fel?

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Amul står för multiplikativ bränsleadaption. Eftersom du har delvis etanol antar jag att du har ett Biopower-program? Stämmer etanolhalten i SID med det som du har i tanken?

    Anledningen att jag frågar allt detta är att jag misstänker att den kanske går magert. Det kan bero på en dålig syresensor. I ditt första inlägg såg det ju ut som att du hade kollat det mesta förutom syresensorn. Mager bränsleblandning ger spikningar.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    17
    Ja jag har ett biopower program i den.
    Jag tror att det kan vara ganska rätt % men lite osäker eftersom jag hade ca 1/4 tank etanol när jag tankade sist och då tankade jag fullt med 98 besin. Jag har bara för några dagar sen bytt bränslefilter. Glömde skriva det i första inlägget. Jag har också fått känslan av att den går för magert när det inträffar. Så vi är ju iallafall två som misstänker syresensorn. Jag har nu beställt en ny. Men det blir lite lev tid då jag beställde fr Tyskland. (Billigare)

    Jag har mina misstankar även på bränslepumpen. Jag tror att jag har en annan ligger hemma. Också den är en walbro 255 pump. Så det lutar mot att jag testar att byta den när nivån i tanken sjunker lite. Men kan en pump strula på detta vis? Vad mina erfarenheter pekar på är att en pump fungerar eller inte. Inte att den ska fungera bra men när det är varmt inte hålla upp trycket. Sen så spikar bilen även vid låg last och ca 1500 i varv. Så är det pumpen borde den spika mer på höga varv och inte lika mycket oavsett varv och gasspjällsläge. Eller är jag ute och cyklar?

    Felet på bilen är samma oavsett om jag har etanol lr bensin i tanken.

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag håller med om det du skriver om bränslepumpen. Oftast fungerar den, eller så fungerar den inte, men visst kan en sliten pump ge för lågt flöde, men isåfall märks det på höga varv först, precis som du säger. Multiplicera varvtalet med två, så dubblar du också bränsleförbrukningen. Säg att du utnyttjar 60% av pumpens kapacitet vid full gas och 6000rpm. Vid 3000rpm och full gas ligger den då under 30%. Vid 1500rpm ligger den långt under 15%. Det är inte troligt att pumpen är så sliten och fortfarande fungerar. Den lägger av helt innan den blir så dålig.

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Vill tipsa om de två jordpunkterna som sitter på insug under spjällhus samt på termostathus dessa hör ihop med tändkassett trionic mm o har en viktig funktion. Rengör dessa punkter även om det inte löser detta problem. Kolla att du har rätt stift samt de är hela i porslinet.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    17
    Så nu har jag kört hem med bilen och höll lite koll på Amul. Innan jag åkte från jobbet gjorde jag en om abdatering av styrsystemet. Eftersom jag har hållt på å greja med div saker så tyckte jag att det kunde vara klokt. När jag började min färde hemåt så va Amul 114. Men när bilen började gå illa så hade Amul ökat till 602 efter om abdateringen så säger deb 19,3% etanol i tanken. Vilket låter rimligt.

    Jord punkterna som du Mr_SunBear pratar om, har jag läst en del om i div trådar som jag läst. Men uteslöt dem eftersom att motorn är ju ombyggd för ca 1 årsen. Skulle dem vara dåliga så skulle ju var ända Saab ha det problemet 1-2 år efter de lämnat fabriken. Men det är nog dags för mig att sluta vara bångstyrig, så när bilen svalnat ikväll ska jag kolla dem och rengöra. Tack för tipset!

    Stiften är rätt stift för pgr varan (BCPR7ES-11) och de är fina i porslinet. Kollade den senast igår. De är ca 1mån gamla och har allså byts under felsöknings processen. Som jag hållt på med ett bra tag.

    Brisse: vad säger du ang Mitt Amul värde?
    Senast redigerat av 2fast den 2014-07-08 klockan 17:20.

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ditt amul ser inte ut som någon katastrof, men är inte perfekt heller. Tyvärr berättar det inget om var felet ligger.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    17
    :-( det var ju tråkigt. Men testar att rengöra jord punkterna.

  11. #11
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Med E20 i tanken o amul 600 T7 fetar på med 6% bränsle vilket kan bero på tjuvluft/luftläcka nånstans.


    Lite OT Hade du kört E85 o haft amul 600 hade jag inte bryt mig spec mkt på. Där kan min bil ibland ligga beroende på körstil årstid temperatur. Amul ändrar sig under körning och lite oftare på E85 än bensin.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    17
    Jag hittade nu något som verkligen ser trasigt ut. På torpenden under den svarta kåpan så sitter det en ventil med två vaccumslangar på. Där ena går till dumpen. Under den sitter ytligare en ventil med två slangar. På ena av dem så ca 10 cm ifrån så sitter det som en vit grej. Som ser ut att ha gått sönder. Den ser ut som den backventil som sitter på lilla slangen uppe vid ventil kåpan. Men denna är bara halv. Så det ser ut som att ena änden av den släppt. Hittade inte dem andra änden. Men skall leta vidare i motorutrymmet. Men vart ska den gå? Brisse? Har du koll på det?

  13. #13
    Den första ventilen på torpedväggen ska ha tre slangar till sig, en till spjällhuset (höger), en till AV (rakt fram), och en till ett t-kors (vänster). Från t-korset går det också en slang till trädet på insuget, och en till backventilen du nämner.
    Signaturlös

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    17
    Ok Frippe. Jag hittade änden till backventilen. Tack och lov verkar den fungera. Bara huset som har delat sig. Har nu limmat ihop den och ska precis ut på prov tur. Men har stora förhoppningar. :-)

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    17
    Så nu har jag varit ute på provtur och det verkar nu fungera som det ska!! :-) äntligen går bilen som den ska, även nu när det är varmt. Så med andra ord så felet var den där backventilen som hade delat sig. Har ju letat vaccumläckage massor med gånger. Även kört med smoke grej på verkstad men då hittades inget. Så frågan är ju om det har varit det hela tiden eller om den delade på sig i samma veva som intercoolern sprak. Men felet har jag ju innan också. Hmm. Sen kan jag tycka att det är väldigt konstigt hur den kunde gå bra när det var kallare ute och inte när det är varmt ute. Det borde ju inte ett vaccumläckage vara beroende av. Men vad vet jag. Det känns iallafall helt jä... Toppen nu att det funkar. Hoppas att det forsätter så nu. Får se hur den beter sig när jag åker till jobbet imorgon. Det visar sig.

    Jag vill tacka er alla som har varit delaktiga i denna tråd för tips och råd. Det var när jag med ficklampa letade efter de där jordpunkterna som mr_sunbear pratade om. Som jag hittade den här röd/vita backventilen. Jag gjorde inget åt jordpunkterna utan skippade det när jag hittade den trasiga backventilen. Ifall felet återkommer så kommer jag gå på dem. Men vill göra en sak i taget. :-) åter igen. Tack till er alla!!!

    Jag återkommer och ger status på bilen när det gått några dagar lr så. Men. Nu blir det att beställa hem ny ventil. Är det samma som sitter uppe vid ventilkåpan? Trots att den är röd/vit och inte hel vit?

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    17
    Tråkiga nyheter. Felet kvarstår! :-( F A N. Jag hade hoppas på att det berodde på den trasiga ventilen. Men icke. Suck.

  17. #17
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Är det kanske samma problem som jag hade i min tråd?

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ght=9-5+spikar
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    17
    Hej turbo_Danne. Ja jag har läst din tråd tidigare. Men våra problem verkar inte ha varit riktigt samma. Min bil går ju bättre vid låg ute temp. Men det är när det är varmt ute som den börjar spöka. Men visst kvar står problemet så är det dags att kolla jordpunkter samt generator.

    Men. Igår bär jag var på jobbet så kollade jag den där backventilen som hade sprukigt. Om den fortfarande fungerade och var tät. Eftersom problemet återkom på vägen till jobbet igår. Den svängen på ca 3 mil så hade jag ca 35-45 spikningar/ cyl. När jag kollade den och det var fel fri. Så upptäckte jag att den hårda slangen som går till vakuumpumpen som sitter på toppen, satt väldigt löst. Man kunde dra ut den helt utan motstånd och det kändes som att den glappade lite i anslutningen. Så jag gjorde pundar lösning och lindade lite eltejp på slangen men förhoppning om att den skulle täta lite bättre i anslutningen. Men på vägen hem så hade jag spikningar igen. Ca 20-25/cyl. Så jaha få var det inte det problemet heller. Nu imorse på väg till jobbet med 18 grader ute så hade jag väldigt lite spikningar. 7 på 1:an 2 på 2:an 8 på 3:an och 3 på 4:ans cyl. De kom vid fullast på högvarv. Så jag tycker att det känns ganska normalt med tanke på att jag nu har tankat (i tisdagskväll) och har nästan 100% BF 98 i tanken. Så med andra ord så gick den bra på vägen till jobbet och det är ju precis samma appdaktion som tidigare, samma körsätt, samma ute temp. Så jag håller nu tummarna på att det kan ändå varit den där vacuumslangen/röret som strulat. Men vill inte roppa hej ännu. Får se hur den beter sig på vägen hem idag. Men man blir lite smått galen av sånt här.
    Senast redigerat av 2fast den 2014-07-10 klockan 07:37.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Det sitter även en jordpunkt på innerskämen på förarsidan/vä.sida, som orsakat skumma laddtrycksproblem på 2 st.9-5 Aero för mej.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    17
    Sitter den i motorrummet? Lr ute i hjulhuset? Tack för tipset. :-kr

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lågt laddtryck OG9-5 2.0t
    Av pinch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-08-25, 18:45
  2. [LÖST] För lågt laddtryck OG9-5
    Av little_e i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-06-09, 01:39
  3. För lågt laddtryck?
    Av vikkew i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-08-02, 19:37
  4. 9-3ss med lågt laddtryck
    Av Gravis9-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 00:59
  5. Problem med tomgång, spikningar vid 0,8bar laddtryck mm
    Av Tomassjolin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-08, 18:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •