Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ingen kyla från AC'n OG9-5

  1. #1

    Ingen kyla från AC'n OG9-5

    Kompressorn får inte ström, därför kyler inte AC'n. Tror jag.

    Alla läckage lagade, kylmedie påfyllt, trycket är ok. Samtliga säkringar kollade och relä bytta (i motorrummet och som har med kompressorn att göra). Även kollat de på 60 amp i Twice/Dice då det stod att stöldlarm/AC gick på samma.
    Men 12 v kommer inte fram till kompressorn, hur som helst.

    Frågor:
    Hur exakt kopplar jag direktström till kompressorn för att se om magneten nyper till då? Kan någon beskriva stegvis?
    Om magneten nyper till med direktström, vad är felet då?
    Termogivare trasig?
    Kabelbrott?
    Kabel till tryckvakten?

    Säg att det är ett kabelbrott - hur exakt kollar jag det? Alltså var och hur går kablarna? Går det att beskriva ?

    Jag är inget mekar-snille men har pga dålig ekonomi tvingats fixa mycket själv med lite nätverkande. Och det brukar ju gå!

    Tacksam för hjälp!

    Saab 9-5 SE 2,0 t från '99

  2. #2
    Det här verkade visst för invecklat eller för dåligt formulerat.
    Om jag tar en sak i taget kanske..
    - hur gör jag steg för steg för att koppla direktström från batteriet till kompressorn för att se om magnetkopplingen slår till då?
    Någon som kan och vet?

  3. #3
    Ja jag har inte fått några svar men jag postar ändå hur långt jag har kommit hittills och hoppas på någon som vill ge mig lite feedback

    Jag har en riktig jäkla jobbig felsökningssituation där varken bilfirmor eller AirCon-center lyckas hjälpa mig.
    Eftersom jag gjort så mycket felsökning själv nu (min kompressor får inte 12 volt) så känns det onödigt att låta firmorna göra timmar av samma jobb igen. Har inte råd helt enkelt.
    Jag vill att de kollar min DICE och programvara direkt med tech 2 för att se varför min AC inte funkar men ingen är intresserad av att göra bara det. Alla vill börja om med hela felsökningen och den gång jag gick med på det slutade det ändå bara med: "ja, du har något elfel för 12 volt kommer inte fram till kompressorn".
    Vilket var anledningen till att jag lämnade in den från början!!

    Jag har en 9-5 från 1999 (2,0t) och jag har kollat följande:

    - fyllt kylmedium. Ok
    - tätt och utan läckage. Ok.
    - rätt tryck. Ok.
    - byglat givaren till kompressorn som går igång och magnetkopplingen slår till när den får direktström från batteriet (kyler bra då).
    - bytt tryckvakt
    - testat med andra lånade temperaturgivare (inne och ute-tempgivarna)
    - mätt motstånd från givare till kompressor.
    - kollat alla säkringar i kupén. Ok
    - kollat alla relä i motorrum. Ok.
    - testat med en väns panel.
    - gjort kalibrering av ACC (Auto + Off) med noll fel.

    Det som jag tycker återstår är antingen ett osannolikt kabelbrott långt in i bilen.. Eller att DICE pajjat. Eller att det är något fel på programvaran.
    Det som gör att jag tror det är bla att jag försökte läsa ev felkoder med ett diagnostikverktyg OBD, kopplat till bilens uttag, men det hittade inte bilen (!) eller meddelade kommunikationsfel. Men verktyget kom in i två andra bilar utan problem.
    Jag tänker mig att kanske en Tech 2 kan visa mig om så är fallet??
    Men jag vet inte, för jag är verkligen inget proffs.

    Någon med Tech 2 som vill hjälpa mig? Andra tips och idéer?

    Ps.
    Kan allt annat kan fungera förutom just AC om det är fel i DICE eller bör ett sånt fel märkas på andra sätt?
    Är det svårt att byta DICE alternativt ladda ner rätt och fräsch mjukvara?

    Med vänlig hälsning, Joakim i Stockholm
    Senast redigerat av farbrorJoakim den 2014-07-29 klockan 03:29.

  4. #4
    En 9-5 från 1999 har inte OBD2 (endast US-bilar från fabrik, övriga kan få OBD2 i samband med trimning), så att diagnostikverktyget misslyckades är inte konstigt.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    ett kopplingsschema är ju en bra början iallafall för det låter ju onekligen som att det mesta fungerar, strömmen kommer bara inte fram så det kan ju handla om kabelbrott nånstans eller nåt annat. Ska man leta sånt så är ju ett schema ett måste.

  6. #6
    Tack!
    Ja jag hörde att det kunde vara ett gränsfall om OBD-verktyget skulle funka så nu letar jag med ljus och lykta efter en Tech 2. Har läst att DICE faktiskt kan tappa programeringen och agera som om någon AC (Acc) inte finns. Och att man kan aktivera on den i så fall. Har fått ett jobb gjort i vintras med att gifta in ett nyckelpar och vem vet, någon kanske till och med avaktiverat oavsiktligt..(?).
    Eller så tänker jag mig att Tech 2 kan ge felkoder om det nu är så att dice håller på att ge upp.
    Känns billigare att fortsätta där än söka kabelbrott. Jag har mätt upp motstånd mellan kompressor och tryckgivare (den kylde ju oxå med direktström från batteriet..
    Så ett kabelbrott långt in i härvan är väl vad som annars kan tänkas... Det reder jag nog inte ut själv tyvärr.
    Kanske någon kan ge tips om var det brukar kunna bli brott?
    Eller har erfarenhet av DICE-relarerade AC-problem?
    Om ACC ger felkoden NOLL vid kalibrering så borde väl liksom DICE ändå veta att det finns ett ACC-system (AC). Eller?

    Tack så länge och för era kommentarer.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    33
    Med Tech 2 ser du om alla villkor är uppfyllda, och villkoren verkar uppfyllas enligt din beskrivning som i huvudsak är ett minimitryck i AC systemet och temperaturer ute och inne är inom vissa intervaller. Buss signal skickas till trionic/ECU som ska jorda stift 4 för att dra AC relä och därmed också magnetkoppling.
    Mitt tips är att försöka verifiera att denna jordning.
    Med bilen avslagen men med tändning till, kan du via Tech 2 styra AC relä/magnetkoppling, brutalt enkel och snabb manöver som skulle säga dig mycket.
    Lycka till och ge inte upp.
    (Saablivet är bra mycket lättare med en Tech 2.)

  8. #8
    LÖST!!!
    Tack kära medlemmarna TRIXA och tack AGEHALL och tack RISIG9000 )

    Med Tech2 som jag fick låna kunde vi testa atr tvinga relä och magnetkoppling och såg att där var inget brott.
    LÖSNINGEN var som jag läst om på ett antal andra trådar, var att programmeringen i DICE som styr AC hade (av obegriplig anledning) inaktiverats!
    Detta kan uppenbarligen hända och har hänt fler än mig.
    På Mekonomen Johanneshov blev jag nekad att testa denna manöver utan fullständig felsökning (frågade vid flera tillfällen) och likadant på flera andra bilfirmor säger man att TECH2 inte kan läsa fel som har med AC att göra.
    Men.. Man går alltså in med tech2 under DICE, väljer Justering, ACC system konfig: där stod det "NEJ/NO".
    Med ett klick till "JA/YES" så drog AC äntligen igång!!
    Kanske dags att BÖRJA felsökningen med detta på äldre bilar då DICE verkar bli senil med åren så slipper man allt jox med givare, kablar, tryckvakter och tempmätare...
    Tack för den här gången!
    Joakim

Liknande ämnen

  1. AC-tryck, men ingen kyla NG9-3
    Av SirMacke i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2021-07-01, 15:21
  2. [LÖST] AC ger ingen kyla NG9-3
    Av Fredrik / 1941 i forum Allmänt
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2019-07-18, 17:48
  3. [LÖST] Ingen ac kyla alls OG9-5
    Av Ice. i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 23:06
  4. [LÖST] Ingen kyla från ACC OG9-5
    Av w_e_s_s_e i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 18:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •