Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Motorhaveri på motorväg saab 9-5

  1. #1

    Unhappy Motorhaveri på motorväg saab 9-5

    Hustrun körde vår bil på E6:an och plötsligt tappar hon all motorkraft och precis när hon svänger in på en ficka vid vägen så ser hon ett vitt moln i backspegeln, eller enbart vit rök bakom bilen. Mycket trevlig start på semestern. Jag byter olja rätt ofta, tog en liten chansning med denna bilen då förra ägaren misskött oljebyte, men jag fick ner priset 20tkr.

    Nu blir man ju lite besvärad, hustrun säger att hon försökte starta direkt efter och då startade den men gick orent, direkt när hon ringde mig sa jag att hon inte skulle försöka starta den mer utan jag fixade bärgare. Lite bökigt då jag nu är 130 mil bort på resa. Jag han få henne att kolla motortempen, helt normal och inga missljud, den dog bara enligt uppgift.

    Fråga: sitter och misstänker turboras eller toppen/topppackning men lutar nog mer mot turbon? Så jag undrar bara om lite råd och dåd, ska man byta till lilla turbon igen eller gå på aeron's turbo? Går den att sätta dit utan modifieringar?
    Vad är ett bra pris på jobbet när jag lämnar in på verkstad, vad är högt pris?
    Vad bör jag tänka på?

    Bilen: Saab 9-5 biopower 2.0 årsmodell 2008 och har gått 15.000mil ca. En ventillyftare har tickat lite, drar inte särskilt mycket olja har haft täta oljebyten mellan 12.000 mil och 15.000 mil, men som sagt har fått lite kärlek mellan 9.000 mil och 12.000 mil har fått olja, men osäkert med om det skett ett oljebyte där. Smutsig olja och låg oljenivå när jag köpte den, inte under lägstamarkeringen dock. Mjukvaran bytt i motorstyrningen för något högre effekt och effektivare styrning på vår typ av bränsle.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Låter som ett turboras. Toppackningen på dessa bilar är mycket hållbar och ger sällan problem.

    Enklast för dig blir det om du byter till en likadan turbo.

    En "Aeroturbo" kräver andra vatten/oljerör och att motorstyrdonet programmeras om. Det sistnämnda är inte så viktigt på en 150hk ltt men eftersom din tydligen är trimmad så riskerar du få dålig laddtrycksreglering om du byter till en annan turbo utan att ändra mjukvaran.

    Att det inte är gjort något oljebyte mellan 9000 och 12000 mil är inte hela världen om den har gått mest på bensin och haft olja av rätt kvalitet. På bensinversionen är det ju 3000mil-intervall.

  3. #3
    Tack! Känner sig rätt rådvill när man är så långt bort. Hade ett vinande ljud innan jag for upp till norrland, så jag skulle inte förvånas om det var turbon sim skorrande inför sin stundande död. Hoppas det "bara" är turbon. Strax under 10.000 landar det väl på?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Saab är jävligt billig på reservedelar är det bara turbon så köp en beg aero snurra i bra skick med instalation går det under 5000kr garanterat)

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av läppglans Visa inlägg
    Saab är jävligt billig på reservedelar är det bara turbon så köp en beg aero snurra i bra skick med instalation går det under 5000kr garanterat)
    Om jobbet görs svart ja.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Precis. Jag får nog räkna med helt vanliga priser. Särskilt som jag blev tvingad be dem dumpa bilen vid grinden från bägaren. Men jag kan ändå inte byta den själv då jag har fått artros i lederna. Men jag tippar runt 3tim arbete. Kanske mer.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Begär att få ett pris i förväg bara, så att du inte blir blåst. Bara turbon lär gå på minst 6000:- om den är ny och är en äkta Garret.
    Sen några timmars jobb, olja, filter, kylarvätska, några pinnskruvar som jävlas osv...
    Det drar lätt iväg.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  8. #8
    Tack för all hjälp, men det är nog värre än så. Toppen verkar har rasat, så jag säljer vraket där det står. Nya däck (350 mil ca) så jag får väl vara glad om jag får 15tkr. Någon som är intresserad får väl pm'a...
    Gick igenom med rent papper för några månader sedan.

    *suck*

Liknande ämnen

  1. Motorhaveri saab 9-3 2.0.t
    Av idiot200 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-07-03, 17:32
  2. [LÖST] Ryckte till på motorväg, vägrade sen starta OG9-5 B2x5
    Av Delerium i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 15:09
  3. Saab 9.5 Turbo -03 motorhaveri?
    Av Speedbooster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 18:15
  4. Saab 9-5 bara dog under körning på motorväg LÖST!!!
    Av Fidde_141 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-17, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •