Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Majonäs på oljesticka samt i oljefällan på OG9-5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Majonäs på oljesticka samt i oljefällan på OG9-5

    Tjena!

    Kan börja med att berätta vad det gäller för bil. 9-5 -03 med T5-botten och T7-topp med vevhusvent ver. 6.

    Kör inte särskilt mycket korta sträckor, bilen går varannan natt 2,5 mil till jobbet enkel väg men pga att en synkring till 5an gått nu så har det blivit några få korta sträckor på 3km så oljan har ju inte blivit riktigt varm. Oljan är f.ö bytt för ca 150-200 mil sedan och då var det inget konstigt med den förra oljan.

    Nu i fredags så fick jag hem en ny vevhusslang från SP då den gamla slangen mellan ventilkåpa och oljefälla sett lite halvtaskig ut. Så jag bytte den men såg då att det var majonäs vid oljefällan och även i slangen. Lyfte då på oljestickan och såg att det var pyttelite majonäs på ena sidan av klumpen längst ner på själva stickan. Idag tog jag mig en liten extra titt genom att lossa slangen mellan röret till turbon och oljepåfyllningsröret, det kom ut en del vatten från nippeln och slangen som är på oljepåfyllningsröret. F.ö var det nästan som att slangen hade tryck i sig då det pös till väldigt lågt när jag väl fick loss den från nippeln. Även backventilen i slangen hade majonäs i sig.

    Vad kan detta bero på? Har läst allt ifrån att det är topplockspackningen till att det är otätt någonstans. Men jag tror inte på topplockspackningen då den dels är bytt alldeles nyligen och toppen är också planad samt att det inte försvinner någon kylvätska vad jag kan se. Kan det vara så enkelt att vevhusventilationen behöver bytas igen? Eller kan det vara själva oljestickan som inte är tät längst upp? Var borta och pratade med en kille på lokala saabverkstaden och han tyckte bara att jag skulle försöka rengöra vevhusventilationen och byta oljan och sen köra bilen varm och se om det dyker upp någon ny majonäs efter ett tag men det är ju lite surt om det inte hjälper och jag måste byta olja igen.
    Senast redigerat av daekol den 2014-07-06 klockan 03:40.

  2. #2
    Låter ju som kondens pga kortkörningar, men det är mer vanligt på vintern. Blev sådär vitt på oljelocket på min audi ibland när jag körde till jobbet
    3 km vintertid, men sen tog man bara en långtur och det försvann utav sig själv

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Dorian Visa inlägg
    Låter ju som kondens pga kortkörningar, men det är mer vanligt på vintern. Blev sådär vitt på oljelocket på min audi ibland när jag körde till jobbet
    3 km vintertid, men sen tog man bara en långtur och det försvann utav sig själv
    Jo fast det jag inte förstår är hur kondensen kommer in i motorn? Det måste ju finnas nåt läckage nånstans isf där vatten tar sig in till oljan, eller? Jag har testat att varmköra bilen men kondensen är ju redan inne i motorn och försvinner nog först efter ett oljebyte. Tänkte också köpa en ny uppdateringssats till vv för säkerhets skull. Men jag får nog börja där. Oljebyte -> ny uppdateringssats till vv -> längre körsträcka så motorn blir varm. Förhoppningsvis försvinner detta. Har funderat lite på om jag kanske måste lyfta ventilkåpan också?

  4. #4
    Kondensen kommer ju utav temperatur skillnader väl? Kallt utanför och varmt inuti, eller tvärtom. Behöver inte vara så att det läcker in nånstans.
    Men som sagt de vanligt på vintern och mycket korta körningar.

    Gör så, testa med nytt vevhusvent. Gör rent ventilkåpan också. Dom där smala rören inuti kåpan.
    Senast redigerat av Dorian den 2014-07-07 klockan 17:48.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Dorian Visa inlägg
    Kondensen kommer ju utav temperatur skillnader väl? Kallt utanför och varmt inuti, eller tvärtom. Behöver inte vara så att det läcker in nånstans.
    Men som sagt de vanligt på vintern och mycket korta körningar.

    Gör så, testa med nytt vevhusvent. Gör rent ventilkåpan också. Dom där smala rören inuti kåpan.
    Lite surt bara att hela motorn är renoverad för ca 200-300 mil sedan. Även ventilkåpan är rengjord och rören har rengjorts invändigt så gott det går samt blåst med tryckluft igenom rören utan problem. :/

    Märkligt det där med kondens nu på sommaren.

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Kondens blir det alltid då det finns luft i motorn, men att det ska bli "majonäs" efter någon enstaka kort körning låter lite oroväckande.
    Har det försvunnit någon vatten?
    Kan vara bra att efter dra toppen.
    Kör så att motorn blir genomvarm och kolla om "majonäsen" försvunnit.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Kondens blir det alltid då det finns luft i motorn, men att det ska bli "majonäs" efter någon enstaka kort körning låter lite oroväckande.
    Har det försvunnit någon vatten?
    Kan vara bra att efter dra toppen.
    Kör så att motorn blir genomvarm och kolla om "majonäsen" försvunnit.

    Mvh
    Jo jag körde dom 2,5 milen jag har till jobbet och kollade om det försvunnit men det hade det inte. Sen när jag kört hem igen så tog jag loss slangen mellan oljefällan och tråget och där syntes ingen gegga iaf. Men nu är en uppdateringssats beställd och ett oljebyte skall göras också. Efterdra toppen är nog inte fel att göra nej. Men jag har inte sett att det försvunnit något vatten direkt. Möjligtvis lite kanske, minns inte hur mycket jag fyllde upp sist så jag kan inte svära på att det fattas något. Men jag får fylla kylarvätskan till max-markeringen och sen invänta lite och se om det försvinner något.

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Ja fyll på vatten och markera med en penna lr något så ser du enklare.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Det kanske försvinner så lite att det inte syns på behållaren.
    Tänk på att nivån i behållaren stiger lite när motorn blir varm och sjunker igen när motorn blivit kall, bra att tänka på om du ska göra ett märke som någon sa.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Dorian Visa inlägg
    Det kanske försvinner så lite att det inte syns på behållaren.
    Tänk på att nivån i behållaren stiger lite när motorn blir varm och sjunker igen när motorn blivit kall, bra att tänka på om du ska göra ett märke som någon sa.
    Jo det vet jag. Nivån stiger inte bara lite heller, tycker den stiger jävligt mycket när motorn är varm!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Kan komma med en liten uppdatering. Problemet blir tyvärr värre och värre. Varje morgon efter att jag kört bilen varm så är det majonäs i vv-slangar och backventiler som jag får blåsa ur och torka torrt med papper. Så fukt kommer helt klart in i motorn trots att bilen inte går korta sträckor, dock ofta nattetid när det är fuktigt ute.

    Hittade en spricka i slangen till den vita backventilen. Slangen hade nästan spruckit av helt vid nippeln till ventilkåpan. Klippte av slangen där och tryckte på den på nippeln igen. Nu på eftermiddagen skulle jag visa en gammal saabmek (tidigt 80-tal) hur bra bilen går efter att jag bytt motorn och trimmat den, efter provturen tänkte jag också passa på att visa honom majonäsen och då såg vi att slangen spruckit på nytt på samma ställe. Slangen är från förra året och är gjord i silikon och det är alltså inte att den torrspricker. Vita backventilen är bytt i samband med slangbytet förra året och jag provblåste den nu och den verkar fungera. Dock funkar det inte att blåsa igenom den om man blåser stenhårt, då stoppar den men det kanske är normalt?

    Hur som helst, kan det vara så att fukten tar sig in via den slangen om den spricker hela tiden? Kylvätskenivån ändrar sig inte då jag nu har markerat med penna på behållaren.

  12. #12
    Du ska kunna blåsa genom backventilen i pilens riktning (bort från ventilkåpan) utan ansträngning.
    Du ska inte kunna blåsa genom backventilen mot pilens riktning (från spjällhus mot ventilkåpa) hur hårt du än försöker (ska kunna stå emot fullt laddande turbo).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Du ska kunna blåsa genom backventilen i pilens riktning (bort från ventilkåpan) utan ansträngning.
    Du ska inte kunna blåsa genom backventilen mot pilens riktning (från spjällhus mot ventilkåpa) hur hårt du än försöker (ska kunna stå emot fullt laddande turbo).
    Nä från spjällhuset mot ventilkåpan är det tätt precis som det skall vara. Men om jag blåser mot spjällhuset skall jag alltså kunna blåsa så hårt jag kan utan att det skall ta stopp? För blåser jag lätt mot spjällhuset funkar det men om jag tar i ordentligt så tar det stopp.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Måste passa på att fråga dock. Den vita backventilens funktion är väl att just ventilera ut kondens ur motorn va? För vid t.ex kallt klimat så bildas väl kondens i påfyllningsröret då det är kallt utanpå men varmt inuti pga vevhusets heta gaser som stiger upp? Om det nu är såhär det är så borde väl det vara ett tecken på att någonting är fel på den vita backventilen och/eller flera andra backventiler som hör till vv. Än så länge så verkar slangen mellan nippeln och vita backventilen hålla men jag har inte pressat bilen någonting. Tog loss lite vv-slangar imorse igen för att inspektera igen efter att jag kört bilen varm och visst fanns det majonäs kvar men jag inbillade mig att det var mindre majonäs nu och det får mig på dessa tankar att vita backventilen suger ur kondens ur motorn?

    Stickan hade en vit prick på sig nu istället för gul/brun prick som den haft innan. Just nu väntar jag på att motorn skall svalna så jag kan kolla kylarvätskenivån igen. Minns dock inte när jag fyllde på kylarvätskan nu men jag antar att det var i onsdags eller torsdags. Jag borde väl kunna se om nivån ändrat sig nu tycker jag. Just det, vid kallstart så ryker bilen ingenting och det borde väl vara ett gott tecken. Vet att när jag bytt toppackning en annan gång utan att plana toppen så rök det vitt som bara den när jag startade men så fort bilen blev varm försvann det. Konstigt dock att jag inte hade majonäs i oljan då?!

    Just nu bollar jag fram och tillbaka med idén om jag skall montera min nya uppdateringssats och byta olja och filter. Vill ju dock veta lite mer om den vita backventilens funktion. Känns ju dom att göra denna operationen annars och att det visar sig att den vita backventilen inte fungerar korrekt och jag sitter där med kondens/majonäs i allting igen. Denna gången är det dessutom inte GM olja som åker i utan dyr mobil1 olja så jag vill ju helst kunna ha den oljan iaf upp till 1000 mil. GM oljan har jag bara kört i kanske 150-200 mil men den kostade o andra sidan bara 160kr också.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Måste komma med follow-up. Nu fungerar det som det skall. Efterdrog toppen. Dock läcker ventilkåpspackningen nu för jag var lite osmart och inte bytte den. Hittade iaf olja på tändstiftens gängor och såg även lite oljigt ut under tändkassetten. Men men, nu har jag iaf inget vatten i oljan.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  16. #16
    Så enkelt men ändå så jobbigt att hitta.
    Hur löst satt de? Hur många och hur länge sen du byggde ihop motorn?

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Hur löst det satt vet jag inte. Var några hundra mil sedan motorn byggdes ihop. Men jag lossade bult 1 och drog den 40nm, sen 60nm och sist 90 grader. Sen gick jag till bult 2 och gjorde samma sak. Sen dess har det inte försvunnit någon kylvätska och nu har jag kört några hundra mil till.
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. Kan man byta backventilen till oljefällan själv? 9-5 -07
    Av saittam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 11:07
  2. Saab 9-3 2.0t -00 Drar olja samt majonäs på stickan!!
    Av munken92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 21:56
  3. Byta oljefällan. Og93
    Av Flebbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 18:45
  4. när kom nya oljefällan på 9-5?
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 23:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •