Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: SID Displayer kraftigt prissänkta hos Orio (Saab Parts)

Hybridvisning

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    SID Displayer kraftigt prissänkta hos Orio (Saab Parts)


  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521
    Titta närmre, det är sid 1...
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Och? Finns många som har trasiga SID1 or :?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521
    Really? De flesta 9-3 och 9-5 är paketutrustade, och då har man ju sid 2..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    72
    Medlem#
    -
    Vad är skillnaden? Har en minst sagt avpixlad SID 2 i min 9-3 Aero-01 och var sugen på en av dessa.. Skulle den inte funka att få till i min bil, eller är det bara vissa funktioner som saknas?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521
    SID 1

    Outside temp
    Average fuel consumption
    DTE (distance to enmpty)
    Average speed

    SID 2 adds:
    Distance to destination
    Arrival time
    Alarm clock!(works with ignition off too!)
    Speed Warning
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    72
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av murmurer Visa inlägg
    SID 1

    Outside temp
    Average fuel consumption
    DTE (distance to enmpty)
    Average speed

    SID 2 adds:
    Distance to destination
    Arrival time
    Alarm clock!(works with ignition off too!)
    Speed Warning
    Då skulle en SID 1 funka utmärkt för mig.. De funktioner som tillkommer i SID 2 har jag aldrig använt, och känner inte att jag kommer att göra det heller. Temperatur, genomsnittsförbrukning och DTE räcker gott!

    Hur dyrt är det att få en ny SID att funka i bilen? Vad jag förstått måste det "giftas in" och att det bara görs på verkstad.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Citat Ursprungligen postat av BPM Visa inlägg
    Hur dyrt är det att få en ny SID att funka i bilen? Vad jag förstått måste det "giftas in" och att det bara görs på verkstad.
    Såg inte svaret när jag svarade...

    Många på forumet har Tech2, så kanske finns nån in närheten som gör det gratis eller för nån hundring, alternativt att du kommer med en kaffelängd till fikat så kanske den lilla saabverkstan hjälper dig om de har tid (beror ju på vad de är för några), ska man betala ordinarie pris är de nog inte speciellt dyrt men iallafall i storstad kostar en verkstadstimme ca 1000kr, så hälften av detta måste de nog ta för en halvtimmes jobb, lägg sen på kostnaden för frakten på SIDen, så blir det endel...
    Sen vet jag inte, kanske funkar SID tillräckligt bra utan att konfigureras, det får nån annan svara på... SID1 har ju nästan inget som ska konfas.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Det är väl bara mindre funktionalitet i SID1... Inte för att man använder funktionerna i den speciellt frekvent, så för mig skulle det kvittat... Men en ny SID måste vad jag förstår konfigureras med TECH2 för att funka korrekt... Sen är frågan hur länge en original SID håller innan den tappar pixlarna igen, men kanske har de förbättrats som reservdel över åren. I min gamla 9-3 byttes SID 1 gång på goodwill (delvis, tror de tog betalt för bytet men inte HW) när bilen var ~3 år, sen gick den sönder igen när bilen kanske var 6-7år gammal, så lagade jag den själv med "tryckmetoden" och då höll den till 99% tills jag sålde bilen i våras...

    För samma pengar får du väl din nuvarande lagad, och slipper en tech2 programmering. Har du nån med tech2 nära som "gifter in" den gratis, och inte har lätt att skicka gamla enheten för reparation är väl detta en ok lösning, annars bättre laga din nuvarande?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    72
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Det är väl bara mindre funktionalitet i SID1... Inte för att man använder funktionerna i den speciellt frekvent, så för mig skulle det kvittat... Men en ny SID måste vad jag förstår konfigureras med TECH2 för att funka korrekt... Sen är frågan hur länge en original SID håller innan den tappar pixlarna igen, men kanske har de förbättrats som reservdel över åren. I min gamla 9-3 byttes SID 1 gång på goodwill (delvis, tror de tog betalt för bytet men inte HW) när bilen var ~3 år, sen gick den sönder igen när bilen kanske var 6-7år gammal, så lagade jag den själv med "tryckmetoden" och då höll den till 99% tills jag sålde bilen i våras...

    För samma pengar får du väl din nuvarande lagad, och slipper en tech2 programmering. Har du nån med tech2 nära som "gifter in" den gratis, och inte har lätt att skicka gamla enheten för reparation är väl detta en ok lösning, annars bättre laga din nuvarande?
    Känner tyvärr inte till någon som reparerar SID..och har för länge sedan sett annonser men det var ett tag sedan nu. Jag vet att man kan hitta kablar att byta med men jag vågar inte ge mig på det jobbet själv. Vidare har jag öppnat och någon har redan varit inne i min SID och lekt.. Ovanpå flatkabelns anslutning i kortet har det tejpats självhäftande filt, förmodligen för att få tryck på kabeln, men limmet är så starkt så försöker jag ta bort filten så följer kabeln med.
    Men tips på någon som kan fixa den befintliga emottages med tacksamhet

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    fast när jag läste hela tråden så verkar det ju som om man KAN få problem, i det fallet var det en automatare som fått en SID från manuell bil... du får väl helt enkelt prova, men ska kanske räkna med att programmera SIDen så fort du kan...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    72
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    fast när jag läste hela tråden så verkar det ju som om man KAN få problem, i det fallet var det en automatare som fått en SID från manuell bil... du får väl helt enkelt prova, men ska kanske räkna med att programmera SIDen så fort du kan...

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220
    Citat Ursprungligen postat av BPM Visa inlägg
    Känner tyvärr inte till någon som reparerar SID..och har för länge sedan sett annonser men det var ett tag sedan nu. Jag vet att man kan hitta kablar att byta med men jag vågar inte ge mig på det jobbet själv. Vidare har jag öppnat och någon har redan varit inne i min SID och lekt.. Ovanpå flatkabelns anslutning i kortet har det tejpats självhäftande filt, förmodligen för att få tryck på kabeln, men limmet är så starkt så försöker jag ta bort filten så följer kabeln med.
    Men tips på någon som kan fixa den befintliga emottages med tacksamhet
    http://www.saabdisplayrepairs.co.uk/

    /M
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  14. #14
    Angående "programmering" av SID i 9-5 kommer en helt ny SID inte att fungera utan "reservdelsprogrammering" (jag tror den bara visar UNPROG eller något liknande meddelande) och en begagnad SID kan orsaka problem för bilen. Anledningen är att det är i SID som information om bilen lagras, dvs typ av motor, automat/manuell, hjulstorlek mm.

    Jag vet ej, men misstänker, att samma gäller för og9-3.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    72
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av mattias claesson Visa inlägg
    Tack, men skicka mina displayer till England känns tyvärr inte som ett alternativ...

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av BPM Visa inlägg
    Tack, men skicka mina displayer till England känns tyvärr inte som ett alternativ...
    Jag tror Mattias även kan ha menat: byt flatkabelsatsen själv. Väldigt enkelt, men kräver givetvis noggrannhet.
    Att däremot byta motsvarande i ACC-displayen är inte riktigt lätt att få till. (Särskilt att anordna ett tryck på kontaktytorna).

    Googla snabbt på "saab sid repair" eller liknande. Kan fås för en eller några hundringar.

    Mvh
    Lufto

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    Citat Ursprungligen postat av BPM Visa inlägg
    Tack, men skicka mina displayer till England känns tyvärr inte som ett alternativ...
    Jag gjorde detta med myckt bra resultat, visst enheterna var borta en vecka, och det var inte så dyrt med frakten heller då de väger lite.
    Det är även garanti på jobbet har jag för mig.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    OK, då är det nog svårt att få nån att försöka laga... Finns ju kompletta displayer med kabel också, men jag förstår att du hellre kör på ett säkert kort...

    Läs nedan tråd, jag tror du kan, om du mest vill se radio och felmeddelanden, kan skippa programmeringen, åtminstone tills du hittar nån som gör det billigt...

    http://forum.saabturboclub.com/showt...i-Saab-9-5-9-3

    Fanns även bra tabeller vad som är skillnaderna mellan olika artikelnr.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    72
    Medlem#
    -
    Tack för hjälpen!
    Verkar ju som att en SID 1 skulle funka direkt i min bil, men eventuellt inte ge 100% korrekta mätvärden.
    Känns som att det blir ett köp! Funkar den inte som den ska kan man ju alltid åka till Saab senare och fixa till det, och s.a.s sprida ut kostnaden över en längre tid.
    Tack igen!

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    72
    Medlem#
    -
    Funkar bilen som vanligt om man tar bort SID och ACC-panel (man kan ju alltid stänga av fläkt/AC innan man plockar ur panelen)? D.v.s kan man köra bilen, använda den, utan dessa enheter eller behöver de vara på plats för att den ska starta och gå? Har tyvärr ingen möjlighet att vara utan bil så länge som en vecka (bor på landet)..

Liknande ämnen

  1. Help getting parts for GM45614 (Saab 900 S Gearbox)
    Av goldeneye04 i forum International SAAB related talk
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 15:29
  2. Angående displayer i saab
    Av Pette i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-04-18, 10:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •