Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Pronlem med rattknappar, saab 9-3 aero från 02. Jordfel?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Orust
    Inlägg
    3

    Pronlem med rattknappar, saab 9-3 aero från 02. Jordfel?

    Hej jag har en saab 9-3 aero från 02 den har gått ca 17000mil och är cippad med maptunes steg 1.jag har fått problem med min multiratt när jag hade köpt bilen märkte jag att tutan inte funkade eller rättare sakt kablarna va avklippta till den så jag kopplade ihop den igen men tutan funkade bara ibland så nu har det börjat hända annat konstigt till exempel när jag sänker volymen på ratten så höjs volymen istället och när jag ska höja med ratten så byter jag mellan cd och radio och när jag trycker på tutan så sänker jag volymen, någon som har något bra förslag va detta kan bero på?

    Mvh Christian


    Tänk på att skriva en tydlig rubrik. "jordfel" är inte en tydlig rubrik. /Moderator
    Senast redigerat av Vfr den 2014-11-22 klockan 20:44.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av stranacrille89 Visa inlägg
    Hej jag har en saab 9-3 aero från 02 den har gått ca 17000mil och är cippad med maptunes steg 1.jag har fått problem med min multiratt när jag hade köpt bilen märkte jag att tutan inte funkade eller rättare sakt kablarna va avklippta till den så jag kopplade ihop den igen men tutan funkade bara ibland så nu har det börjat hända annat konstigt till exempel när jag sänker volymen på ratten så höjs volymen istället och när jag ska höja med ratten så byter jag mellan cd och radio och när jag trycker på tutan så sänker jag volymen, någon som har något bra förslag va detta kan bero på?

    Mvh Christian
    Rattknapparna fungerar så att ena tråden är jord, och med olika motstånd för de olika knapparna sänker man spänningen från kontrollenheten (SID) olika mycket för de olika knapparna. Signalhornet ska sänka spänningen till 0 volt, nästa knapp (som mycket riktigt är volym upp) runt 0,8 volt osv. Det låter att vad som hänt är att spänningen inte ramlar ner som den ska, dvs. någon dålig förbindelse någonstans på vägen mellan jord, via rattknapparna, till SIDen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    33
    Tja,

    Fick du ordning på ditt fel? jag bytte sid igår och fick samma fel efter det. Har ni några tips vad man kan kolla.

    Mvh
    Fredda

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Twim Visa inlägg
    Fick du ordning på ditt fel? jag bytte sid igår och fick samma fel efter det. Har ni några tips vad man kan kolla.
    Jag antar att det för sig om samma 9-5 2003 du pratat om i andra trådar?

    Du har nog ett helt annat problem, nämligen fel SID. Knapparna (och spolarnivågivaren) har andra signalnivåer på 2003, så får jag gissa att SIDen kom från än äldre bil? En 2003 bör bara använda en 2003 SID, är det en automatare så kommer den att få felkoder annars, en manuell skulle man kanske kunna byta rattknappar och bygga om spolarbehållarearrangemanget på, men kostar nog mer än det smakar, speciellt som det verkar finns andra osynliga skillnader i programvara mellan årsmodellerna, finns många gamla trådar om SID här.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag antar att det för sig om samma 9-5 2003 du pratat om i andra trådar?

    Du har nog ett helt annat problem, nämligen fel SID. Knapparna (och spolarnivågivaren) har andra signalnivåer på 2003, så får jag gissa att SIDen kom från än äldre bil? En 2003 bör bara använda en 2003 SID, är det en automatare så kommer den att få felkoder annars, en manuell skulle man kanske kunna byta rattknappar och bygga om spolarbehållarearrangemanget på, men kostar nog mer än det smakar, speciellt som det verkar finns andra osynliga skillnader i programvara mellan årsmodellerna, finns många gamla trådar om SID här.
    Det stämmer 9-5 03a, pratade med han jag köpte den av. Siden jag bytte till är från en 01. Han sa att man kunde använda tech2 och programmera om den? Är det möjligt och isåfall hur går man tillväga?

  6. #6
    Du kan _ikke_ programmere feil modell til å passe!
    Du _må_ ha rett årsmodell!

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Twim Visa inlägg
    Det stämmer 9-5 03a, pratade med han jag köpte den av. Siden jag bytte till är från en 01. Han sa att man kunde använda tech2 och programmera om den? Är det möjligt och isåfall hur går man tillväga?
    Han har tyvärr helt fel. Om du inte vill bygga om andra delar av bilen måste du ha en -03 SID.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. felkoder o jordfel 9-5 aero
    Av Robert E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 21:23
  2. Hjälp, jordfel från slutsteget
    Av Fimpen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 22:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •