Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Turboras GT17

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74

    Turboras GT17

    Hej igen STCS-forumet!
    Efter 7 år i en quattro blev jag förra veckan ägare till en 9-3 M02 som gått 17800 mil.

    Glad i hågen åkte jag och tjejen 28 mil på den första långturen, körde ganska lungt, cirka fem normala omkörningar de sista fem milen, därefter uppför en 2 km brantare backe till en skidanläggning, lät bilen stå på tomgång en minut, stängde av och återkom efter fyra timmar.
    Fram tills dess har bilen gått bra och känts mycket pigg för en 150 hk-motor (B205E vad jag förstår).

    Startade och körde nerför backen (typ 2 km), och ser ett rökmoln bakom bilen, kör vidare en km till en parkering, får rökpuffar efter varje uppväxling, även med ganska litet gaspådrag.

    Kollade därefter på slangen från ventilkåpan till vevhusventilationen, plastfästet in i ventilkåpan gick av så fort jag tog i den, övre delen av slangen var av konsistens tuggummi.

    Lagade fästet temporärt dagen efter, liten rökpuff vid start, något i området runt turbon skrammlade som f-n i typ 20 sekunder, sen började motorn låta normalt. körde med mycket försiktigt gaspådrag de 28 milen hem, då bilen bara hostade och en gång bara stannade vid motorbroms och blårökte över typ 2200 rpm. höll mig mellan 1600 och 2300 hela vägen förutom ett par stopp för att fylla på olja (cirka en liter gick åt). Inga motorlampor har lyst.

    Så.. vad tror ni jag har att göra med här? Igensatt vevhusventilation som resulterat i turboras? något annat? Är tacksam för länkar eller tips.

    // TWi
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-20 klockan 11:47.
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    Uppdatering:

    Hämtade bilen på saabverkstaden igår... "turbohaveri" som det heter i rapporten.

    Hade väl tänkt göra jobbet själv, har ju inte råd med verkstad när man studerar!

    Så nu är frågan; är det någon mening med att köpa en begagnad turbo på en skrot, eller är det bättre att köpa en på typ GIK
    http://www.gikturbo.se/bytesturbo/by...16v-150hk.html

    eller kanske en "ECON"- turbo på speedparts?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...t/9590113.html

    Är det värt pengarna att hosta upp 3000 extra för en originalturbo?
    Har någon erfarenhet av dessa aggregat, bra/dåligt? Eller kanske ett bättre tips?
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  3. #3
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Lite beroende på hur du tänk bruka bilen, men ska du inte trimma och bara ha den som fraktpulka så kan du lika gärna köpa piratdel. Visst det är inte samma hållbarhet som originalsnurrorna, men om man studerar så brukar ju inte plånboken vara alltför välfylld (iaf inte min när jag pluggade).

    Maptun har ett klockrent turbo-kit med aggregat, packningar, olja, filter och glykol för så lite som 3495 kr, kan vara värt att fundera på!

    http://www.maptunparts.se/turbosyste...od-glykol.html

    http://www.maptunparts.se/turbosyste...la-glykol.html
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-20 klockan 11:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    Tack för tipset Echonator, det där är absolut värt att överväga tror jag!
    Någon här som provat detta kit?

    Tanken har ju slagit mig att det kanske är lika bra att passa på att trimma, d.v.s. byta upp sig till en TD04 när jag ändå håller på. Men vad behöver man byta förutom styrsystem vid en sådan operation?
    Bilen kommer nog mest vara fraktpulka i 1-2år till, kör inte såmycket till vardags under pluggterminerna.
    Då antagandet om min plånboks tjocklek stämmer, så är det nog det mest ekonomiska alternativet jag är ute efter.
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Är du rädd om ekonomin och bara planerar att ha bilen 1 eller 2 år så tycker jag du ska hålla dig borta från TD04. För ett sånt byte krävs andra vatten- och olje-rör och som sagt byte av mjukvara i motorstyrdonet. I slutändan kommer det kosta flera tusenlappar mer än att bara peta dit en likadan som du redan har.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    Ok, det låter som att TD04-operationen får vänta. Tack för info Brisse!

    Då riktar jag nog in mig Maptun´s kit, om ingen här har allt för mycket onda ord om det? Trimning får bli någon annan gång.
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    Fick förresten tips om att i samband med turbobytet ta loss tråget och "rengöra vid oljesilen"...
    Behöver jag byta silen eller räcker det med att ta ner tråget och göra rent det?
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  8. #8
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Detta skall man göra vid varje turbohaveri på T7motorer.

    Silen skall du inte behöva byta ut. Utan det du måste byta är o-ringen till oljesilen. Bara att plocka ner tråget och rengöra.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-20 klockan 11:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    Ok, tackar för hjälpen!
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    fick turboras på min 9-5 -02 2,3t,den skramlade inget,kom bara den vita rökpuffen vid växling om jag lät turbon börja jobba,eftersom jag är inför ett motorbygge i höst så köpte jag en beg orginal turbo,fick tag i en för 500:- som gått ca 4k,det där med att ta ner tråget o rengöra oljesil mm så sa en mek på saab att det gör dom aldrig om inte turbon totalhavererat med lösa delar osv,han sa att dom sköljer motorn först med ny olja,tappa ur gamla oljan,i med ny,varmkör tills termostaten öppnat,tappa ur olja o kylvätskan,byt turbo rengör alla rör nytt oljefilter o ny olja o kylvätska,klart,jag gjorde så som dom sa på saab,har funkat bra för mig alla fall
    Ps: detta är inget råd/tips hur "du" ska göra,bara skrev vad jag gjorde och vart rådd till av saab har nu kört ca 100 mil efter bytet,peppar peppar men än så länge verkar allt helt ok,min oljeförbrukning har upphört,den tog ca 1 lit på 100-150 mil förut
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    Bra deal du verkat fått på en beg. turbo, hoppas, den håller!
    Ska precis åka och hämta mitt paket från maptun nu, hoppas det inte är en allt för kass ekonomidel jag köpt. Håller den nåt år eller två får man väl vara nöjd.

    Apropå att ta ner tråget var det vår lokala saabverkstad som tyckte det skulle göras, fick jag som tips efter att jag beslutat att göra jobbet själv. De nämnde dock inga detaljer, men jag antar att det kanske är bäst att göra det då den skramlar rätt duktigt de första 45 sekunderna nu...

    Oljeförbrukningen hoppas jag ju verkligen försvinner nu. Återkommer med uppdatering senare!
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    ja,fick ett bra pris på turbon,men det var en liten annan deal med brodern som hade turbon,så det påverkade nog ,ja om din skramlar o lever om så är det kanske ide att göra som du säger,min lät inget o gick bra förutom att den tog ca 1 lit olja på 100-150 mil,när min turbo gjort sitt så kom bara den välkända vitröken o la sig som en dimm bank bakom bilen när man växlade o turbon jobbade,men körde jag väldigt försiktigt så rök den inget alls,använde bilen några dagar till o från jobbet efter raset ca 2 km enkel väg,den var väldigt glapp när jag hade rivit bilen så får vara glad att jag klarade mig skapligt ändå,när jag startar bilen kall så börjar jag aldrig gasa direkt utan väntar alltid tills motorn är varm,likaså innan jag stänger av den så får den alltid gå lungt sista biten (ca 4-5 min) innan jag slår igen,har alltid gjort så,även med lastbilar som jag kört,lycka till med bytet
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Twilight
    Jag bytte min turbo när den gått +32' mil. Absolut inget glapp i den utan bytet var i förebyggande syfte. Köpte Maptun's renoverade. Brydde mig inte om att riva tråget, men kollade alla djävla vakumslangar.
    Har kört ca tusen mil sedan dess.
    Helt nöjd med resultatet.
    Iof har jag en relativt hög oljeförbrukning, ca 1 l/ 300 mil, utom då jag har långa snabba körningar, ca 110/snitt under 80-100 mil, då den vill ha ca 1 l/100 mil.
    Ev laddar jag för att köra en WD40-behandling i vinter, eftersom jag bestämt mig för att SAABen ska klar minst 50' mil.
    (Min Mazda 626 (förlåt fula ord) tar ingen olja alls efter 47' mil) (Komfort, väghållning mm ???????)

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    Tackar för alla svar!

    Håller på med oljetråget för tillfället... Någon som vet hur man får bort det på en 9-3 ?? Har lossat det helt, men det nyper fast mellan svänghjulet och en rambalk, är jag tvungen att lyfta hela motorn en decimeter, eller hur f-n gör man?
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  15. #15
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Yes du är tvungen att lyfta högersidan några cm (lossa motorfästet och lufta lite snyggt), men bör funka lika bra att sänka ner subframe lite
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-20 klockan 11:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    Lossade och sänkter ner hela ramen typ 3-4 cm, lossade bakre motorfästet och hissade en cm, så kom tråget ner. Ingen direkt sludge, men 1-2 mm stora metallflisor låg därnere och simmade, typ ett 50-tal. rengjort silen nu.

    Antar att det är resterna av turbon som låg därnere?

    Har inte fått bort turbon än, en av banjoskruvarna till kylvattnet sitter som berget, den in mot motorn till, vet fanimig inte hur jag ska få den den, det är ju lite trångt! Är det någon som har ett tips på det?
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    Vill bara ge en update till tråden. För 1½ år sedan hade jag ett turboras. Efter senaste uppdateringen i tråden har allt fungerat bra. Jag har kört cirka 2000 mil på 1½ år med den nya turbon jag installerade (nämndes tidigare i tråden) och Kalaset gick igenom SBP men fullkomligt normala (bra) avgasvärden efter ett drygt år och 1000 mil. Det känns som att det var värt att köpa en turbokopia i detta fallet. Har bara kört normal svenssonkörning, med tungt (B-kort) släp i upp-och nerför backar i Värmland ett tjugotal mil, i godkända hastigheter och inte mycket mer. Jag tycker att turbokopian jag köpte var en prisvärd produkt som svenssonkörare.
    (turbon var alltså ett paket för en kopia på GT17 jag köpte från Maptun)
    Oljeförbrukningen är nu cirka 6-7 dl / 1000 mil. Motorn Är en B205E, har gått precis under 20000 mil. Jag gasar väl på duktigt ett par tre gånger i månaden, men inte mer.
    Senast redigerat av Twilight den 2016-02-20 klockan 04:26.
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  18. #18
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    203
    Medlem#
    10368
    Kan bara hålla med, installerade maptuns "ekonomi" turbo kit för 3 år sen i en 02as 9-5 2,3t och vad jag sett så rullar bilen på än med den snurran. Helt klart prisvärt, vid svåra stunder.

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Trevligt med feedback för de som söker och läser äldre trådar och då får veta hur problemen löstes


    Förtydligar rubriken för bättre vägledning vid sökning samt att vi nu vet mer än när rubriken skrevs.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Ny saabägare! WOW!
    Av merl i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2018-09-20, 18:57
  2. Ny Saabägare som har en fråga...
    Av PHell i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 15:12
  3. Ny saabägare...
    Av PaleRider i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 00:45
  4. Ny Saabägare!!
    Av Stenberg i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 02:21
  5. Nygammal fråga hel eller delsyntet motorolja ?
    Av aventura i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-29, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •