Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Udda beteende på 9-5 automat

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    1

    Question Udda beteende på 9-5 automat

    Hej på er!
    Har ett litet märkligt beteende på min automatväxellåda. Bilen ifråga är en SAAB 9-5 aero -01 automat.

    Ganska ofta när jag jag har startat bilen och kör en liten bit så hoppar växelvisaren på instrumentpanelen over till N istället för D. Bilen går som vanligt förutom på första växeln. Det är som om den inte vill lägga I utan slirar när man gasar från stillastående så rör den sig sakta framåt sedan lägger den I tvåan(tror jag ) och då är den som vanligt. Den kan visa N länge när man kör för att sedan helt plötsligt hamna på D igen. Någon som har haft liknande problem? Jag har googlat lite och funderar på om det kan ha något att göra med NSS Neutral Safety Switch, någon slags elektronik-del som sitter vid batteriet. Jag har kollat oljan och bytt den för ett tag sedan.
    Motorlampan lyser inte och Inga felkoder enligt en verkstad vid för ett halvår sedan.

    Tacksam för svar
    Andreas

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Har de verkligen läst felkoder i automatlådans styrenhet?

    Växellägesgivaren sitter på växellådan och det har varit lite strul med dessa på 4växlade automatbilar så jag ser den som misstänkt. Inte svårt att byta men ganska dyr ny.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Har de verkligen läst felkoder i automatlådans styrenhet?

    Växellägesgivaren sitter på växellådan och det har varit lite strul med dessa på 4växlade automatbilar så jag ser den som misstänkt. Inte svårt att byta men ganska dyr ny.
    Jo, jag skulle gissa på växellägeskontakten (5256060 http://www.neobrothers.co.uk/neutral...ed-p-3595.html), den har jag bytt en gång på min bil. Det är släpkontakter i den som smutsas ner och slits ut med tiden. Den äldre versionen för 98-99 (4926937) är med lite vilja öppningsbar och går att använda istället om man vill, dvs. kontakten kan tas från alla 9-5 med automat 98-01.

    Den kan också vara feljusterad, det finns en speciell monteringsprocedur för nya kontakter, annars kan lägena hamna fel. Har man tur så går det att justera en liten aning (den hålls av två bultar och kontakten har ovala hål, se länken ovan, för att tillåta en viss justering), men det mest sannolika är nog att kontakten håller på att ge upp.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    2
    Hej!

    Har också problem med växellägeskontakten och försökte följa länken ovan till Neobrothers, men det funkar inte (Permission Denied).

    Det är inte så att Långmilare har dokumentet liggande i sin dator? Eller minns proceduren?
    Senast redigerat av C-H den 2015-09-04 klockan 08:57.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av C-H Visa inlägg
    Hej!

    Har också problem med växellägeskontakten och försökte följa länken ovan till Neobrothers, men det funkar inte (Permission Denied).

    Det är inte så att Långmilare har dokumentet liggande i sin dator? Eller minns proceduren?
    Det var en produktsida inte någon justeringsprocedur, här är en annan med samma del: http://www.eeuroparts.com/Parts/8231...witch-5256060/

    Justering får nog göras på frihand och på egen risk, det är inte meningen att man ska behöva efterjustera den, och långt ifrån säkert att det fungerar, eftersom problemet med största sannolikhet beror på att något hänt inne i växellägesgivaren, de slits ju helt enkelt ut med tiden.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    C-H>> Du har PM.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    2
    OK, tack för länken. Jag har funnit en leverantör till, med lite lägre pris, och dessutom baserad i UK, vilket ju förenklar och förbilligar det hela.
    http://www.partsforsaabs.com/product...5a432bcfa3ad14

    För drygt ett år sedan monterade jag ur givaren, borrade ut nitarna, snyggade till inuti och skruvade ihop och återmonterade den, utan en tanke på eventuellt justeringsbehov. Fungerade bra, de intermittenta problemen med att startmotorn inte gick runt minskade från ett par tillfällen i veckan till 3-4 gånger sedan dess. Men häromdagen så fick jag samma symptom som OP, med tillägg av diverse varningslampor. Så nu är det nog dags att betala sig fri (förhoppningsvis) från problemet. Och jag har tröttnat på att ha en vattenflaska stationerad i bilen för att vid behov hälla över växellägesgivaren, problemen är nämligen värmerelaterade.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Finns det inte ganska många såna här givare på skrotarna nu för tiden?
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Fel i beteende på APC i OG900 S
    Av herrsiba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 22:32
  2. Konstigt Beteende vid omkörningar
    Av tannen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 20:43
  3. Konstigt beteende av AC och tempmätaren.
    Av 170KJ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 19:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •