Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: OG9-5 får inget bränsletryck trots pumpbyte

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    OG9-5 får inget bränsletryck trots pumpbyte

    Jag har problem med min SAAB 9-5 Aero som inte startar. Lokaliserade felet till att jag inte får något bränsletryck i railen. Trycker man på ventilen där kommer bara en lite fjuttig skvätt bränsle ut, knappt något alls. Men pumpen går. Bytte trots detta pumpen, men det hjälpte inte. Noterade vid bytet att pumpen sitter lite konstigt. Innan satt där en Henko-pump. Denna hängde liksom "löst" i filterkoppen i armaturen, utan något som höll fast den där. Skall det vara så? Vad skall hålla pumpen på plats?

    Kan något annat orsaka att jag inte får tryck i railen trots att pumpen går? Bränslefiltret är nybytt.
    Senast redigerat av Eindpeng den 2014-07-21 klockan 11:02.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Att pumpen inte sitter 100% i armaturen beror säkert på att den som moddat armaturen slipat upp den lite väl mycket för att få dit den. De passar ju inte riktigt bolt-on. Gör säkert ingen skillnad.

    Hur såg slangarna i armaturen ut? Var de hårda plastslangarna ersatta med gummislang? Isf måste de vara av dränkbar typ för att inte ruttna upp utifrån, fast det borde du ju ha sett när du hade isär det.

    Jag hade kontrollerat om det kom bränsle vid anslutningarna till armaturen, fast då vill man gärna ha en lös nippel + lite slang för att leda ut bränslet ur kupén. Då får man reda på om problemet ligger i armaturen eller om det är bränslesystemet framåt som bråkar.

    Finns det mycket bränsle i tanken förresten? Är armaturen helt torr och det är lite bränsle kvar i tanken så är det svårt för pumpen att fylla upp armaturen via ejektorpumpen. Du kan ju såklart fylla på armaturen lite grann genom att slå i en liter eller så via returhålet i armaturen. Borde ju även vara tillräckligt för att den ska kunna starta och gå en liten stund även om övriga tanken är typ tom.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496
    Det är inte strömmatningen till pumpen som gett sig? Jag har eldat kablar till min pump tidigare, det resulterade i att den stannade...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Brukar ju sitta en gummiplupp på inloppet till pumpen, inte så att du glömt ta bort den? ;D
    Det har hänt förut.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Hyvens: Bra tips, skall kolla om det pumpas bränsle ur anslutningarna till armaturen.

    Det är mjuk slang, men den är inte söndervittrad.

    Det är nästan full tank.

    Manick: Då borde väl inte pumpen surra?

    kIM0h: Nope, dom är borttagna!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Gör som han skrev så hittar du felet.
    @ Hyvens- Jag hade kontrollerat om det kom bränsle vid anslutningarna till armaturen, fast då vill man gärna ha en lös nippel + lite slang för att leda ut bränslet ur kupén. Då får man reda på om problemet ligger i armaturen eller om det är bränslesystemet framåt som bråkar.

    PS! Om du bodde i Linköping hittar jag dit fel på 30 sec vilken betyder inte att kan man åtgärda på samma tid.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Har provat koppla på en slang på nippel och crankat. Kommer rikligt med bränsle ur armaturen. Kopplade även av slangen efter bränslefiltret (dvs mellan filter och motor) och även där kommer rikligt med bränsle. Felet borde alltså ligga framme vid railen? Hur går jag vidare med min felsökning?

    Bilen startar kort med startgas bör tilläggas.

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Så det kommer fram bränsle till bränsleskenan, men det blir inget tryck?

  9. #9
    Tror det var här jag läste om nån som hade fått stopp i bränsleledningen efter filtret. Bara en tanke.
    Signaturlös

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Har tyvärr ingen bränsletrycksmätare. Nu står det en bra stråle ur ventilen på railen om man trycker med mejsel, det gjorde det inte innan. Blir inte klok på detta. Startar fortf inte.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Plockade ur styrboxen och monterade ur kretskortet för att notera att den bruna transistorn har läckt kraftigt. Vad fyller den för funktion och kan den vara boven i dramat?

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Den bruna komponenten är en elektrolytkondensator, inte en transistor. Hursomhelst så bör du nog byta ut den styrboxen.
    Om du är händig med elektronik så kanske du kan laga den genom att byta kondensatorn.
    Senast redigerat av Brisse den 2014-07-10 klockan 13:25.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Där var jag lite väl ivrig, det var visst lim.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Det har inte blivit någon knick på slangen vid filter bytet ? Och det är tätt vid banjokopplingarna vid filtret (nya brickor mm.)

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Nu tror jag mig ha hittat felet.

    Upptäckte en rätt bra spricka på slangen från pumpens trycksida till t-korset i armaturen. Slangen där var rätt lång så klippte den innan sprickan och monterade. Då hoppade bilen igång direkt, bara för att ganska snart börja varva konstigt och dö vid gas. Startar igen och samma sak. Försöker starta igen och då är den död. Tar ut armaturen igen och inspekterar slangen. Ny spricka! Så den slangtypen som använts där tål inte tryck öht. Blir en ny dränkbar bränsleslang på måndag så borde problemet vara avhjälpt!

    Tack för hjälpen!

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det är inte trycket som är problemet. Det är att slangen bara är konstruerad för kemisk påverkan på dess insida. Tänk på det nästa gång du monterar slang i en bränsletank, att den måste vara dränkbar.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng Visa inlägg
    Nu tror jag mig ha hittat felet.

    Upptäckte en rätt bra spricka på slangen från pumpens trycksida till t-korset i armaturen. Slangen där var rätt lång så klippte den innan sprickan och monterade. Då hoppade bilen igång direkt, bara för att ganska snart börja varva konstigt och dö vid gas. Startar igen och samma sak. Försöker starta igen och då är den död. Tar ut armaturen igen och inspekterar slangen. Ny spricka! Så den slangtypen som använts där tål inte tryck öht. Blir en ny dränkbar bränsleslang på måndag så borde problemet vara avhjälpt!

    Tack för hjälpen!
    Behöver inte nödvändigtvis vara just trycket som dödat slangen, inte alla slangar som man kan doppa i bensin/E85.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Aha!
    Vet inte vad det är för slang då det inte är jag som monterat den. Skall leta efter en dränkbar variant, verkar inte vara helt lätt att få tag på..

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496
    Rätt vanligt misstag, oftast brukar man få med en lagom snutt slang till pumparna som är doppbar, rulla in på närmsta mekonomen med den slangen du har nu och säg att du vill ha en i samma diameter men att den ska monteras i tank så fixar dom fram en åt dig
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Mekonomen hade inte, inte heller Hydroscand.

    Köpte en komplett armatur istället, är en bruksbil och vill ha nåt jag vet fungerar. Nu går den iaf som en klocka igen! Tack för all hjälp.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Få bort bränslelukt efter pumpbyte, NG900
    Av RSC i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-12-29, 16:53
  2. Saab 9-5 2.2 tid, bli av med luft efter pumpbyte.
    Av Lundin018 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-20, 00:50
  3. Byta servoolja? NU: Pumpbyte
    Av Pumba i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 23:14
  4. Högt grundbränsletryck efter pumpbyte?
    Av Magnus 2074 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 20:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •