Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 55

Ämne: Rostigt bromsrör OG9-5

  1. #21
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    En fråga om rören som går under golvet från torpeden & bakåt. Är det så logiskt att höger rör (det yttersta) går till höger sidans broms & vänster rör (det innre) till vänstersidans rör?

  2. #22
    Grundladd N.Juvakkas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    119
    Medlem#
    8315
    Kommer inte ihåg det faktiskt, men det borde vara dagens minsta delmoment att ta reda på
    The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
    Kör 9-5 aero -02 och 900 T16 -91

  3. #23
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Jag har nu dragit i rör till båda sidorna. Ja det är pilligt. Lät det gamla röret sitta kvar över tanken, klippte ändarna, för att ha till att bunta fast det nya röret i. Sen blir det kona ändarna vid bärarmarna & fästa upp rören så bra det går för att sedan skarva in framme vid torpeden. Hoppas Biltema skarven fungerar.

    Anledningen till frågan om vilket rör som är hö. & vä. är att jag i all hast missade kolla det innan jag klippte rören under golvet. Å visst, det går ju att finna ut om man t.ex. släpper en nippel vid ESP enheten så vätskan rinner ut i röret under bilen. Men om någon vet så vore det tacksamt.

  4. #24
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Den tid och energi du lagt ner så hade det väl varit billigare att lämna in och fått det fixat?

    Visserligen hade du inte lärt dig något men du kunde kanske jobbat extra dom timmarna och då hade det blivit win/win.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Ähh, nu ska vi inte va såna. Självklart ska vi meka själva.

  6. #26
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Grejen är primärt inte pengarna. Utan att få fixa själv. Det är för mig avkopplande & omfokuserande mot den stressiga vardagen. Samt lärorikt. Sen att en märkesverkstad ville ha ca 5000-5500kr + eventuella oförutsedda saker som också kunde behöva bytas + hyrbil (vilket jag behöver då jag både bor & jobbar illa till i.f.h. till verkstaden. Ja det är såklart en motiverande faktor. Hade kanske kunnat komma billigare undan med någon mindre verkstad. Så även om jag lagt ner tid & energi på förberedelser samt även på att fixa/meka, så känns det bra att ha ordnat det på egen hand. Ja även om kroppen värker lite här & där Pallbockar is da shit.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Hmm, med dom pengarna kan jag förstå att du gjorde det själv.

    Är du klar alltså och det blev bra?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #28
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    härligt det är skönt att visa för sig själv att jag kan klara det!

  9. #29
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Vädret var inte med mig idag, kan man säga. Regn om vart annat. Det var därför endel pauser. Så jag fokuserade på att byta bromsrören från torpedvägg bak till första bakre bromsslangarna vid bärarmarna (det är 2st bromsslangar på varje sida i bakvagnen på 9-5 med flytande bakre OK). Detta då det var det var ett av dessa långa bromsrören som var rostskadat ovanför bränslefiltret. Så långt är det klart. Skarvade ihop med Biltemas skarvnippel i främre delen & luftade. Så långt verkar det okej. Får stum bromspedal & ser inget läckage i kopplingarna när man pressar på bromspedalen. Får hoppas det håller sig så. Bilen står fortfarande på pallbockar p.g.a. väderleken. Så jag har inte kunnat provköra. Får ta & byta bromsslangar & de korta bromsrören på bärarmarna vid ett senare tillfälle. Kom även på att jag behöver införskaffa nya clips till bromsslangarna då de som sitter där nu inte lär gå att få loss hela då de rostat.

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Grenna
    Inlägg
    3
    Medlem#
    13890
    Hej!

    Jag bytte allt från torpedväggen och hela vägen bak på 9-5 2005 igår också... det tog sin modiga tid och då hade jag ändå bilen på en pelarlyft! Besvärligast för mig var nipplarna uppe vid torpedväggen, väldigt trångt att komma åt med vanliga fasta nycklar. Efteråt luftade jag med tryckluft mot behållaren och i ordningen VF - HB, HF - VB. hade jämnt flöde i alla m nipplar utan bubblor men tycker att bromspedalen är lite svampig. Jag körde bilen hem efter igår och tänkte lufta igen idag o se om det blir bättre... Vad tror ni?

  11. #31
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Jag luftade med en tryckluftsdriven undertrycks-bromsluftar-sug vid nipplarna på OKen. Men avslutade med en klassisk bromspedals luftning. För då får man bättre skjuts på vätskan. Då kom det ut ytterligare mer "skräp" & luft.

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Citat Ursprungligen postat av Ther Visa inlägg
    Hej!

    Jag bytte allt från torpedväggen och hela vägen bak på 9-5 2005 igår också... det tog sin modiga tid och då hade jag ändå bilen på en pelarlyft! Besvärligast för mig var nipplarna uppe vid torpedväggen, väldigt trångt att komma åt med vanliga fasta nycklar. Efteråt luftade jag med tryckluft mot behållaren och i ordningen VF - HB, HF - VB. hade jämnt flöde i alla m nipplar utan bubblor men tycker att bromspedalen är lite svampig. Jag körde bilen hem efter igår och tänkte lufta igen idag o se om det blir bättre... Vad tror ni?
    Bytte ut till kopparnickel från torpedväggen förra veckan jag också. Kopplingen som satt lite lägre ner paja så fick kapa och kona om stålröret trång som satan men det gick. Provade med tryckluft gick inget bra. Som redan sagt lufta på klassiska sättet så har bromsarna blivit som förr igen.
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  13. #33
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Hissade först idag ner bilen från pallbockar & körde en försiktig runda. Det verkar fungera. Vågade mig dock inte på någon panik-inbromsning i kväll, så ABS gick in.


    Funderade på en sak. Baserat på min frågeställning ovan om vilket rör som går vart. Om man skulle koppla fel mellan hö. bak & vä. bak. Hur yttrar det sig då & när upptäcker man det? Ser SBP det vid bromstesten på rullarna, eller är det först när ABS eller ESP träder in som det blir tuppjuck i systemet?

  14. #34
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Rätt kopplad är som på bilden avser din 2003 modell o lite till.
    På sb kan inte tänka mig ger fel utslag om inte någon ce lampa lysser.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  15. #35
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Tack för bilden! Hade varit intressant med numren även efter 30 om så skulle vara möjligt.

    Såg att Biltema även har skarvnippel för stålrör 66-451
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...or-2000035536/

  16. #36
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447


    De är klar kan du få. Min skärmdump klipper så de blev inte hela sida, men jag dribblar bort den lätt så blir bra i fortsättningen.

    PS! om det här ämne finns inte fler sidor men det finns liknande i fall du är intresserad kan jag fixa om du hojtar.

    Den från biltema verkar mkt bra.
    Senast redigerat av George den 2015-05-13 klockan 14:38.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  17. #37
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Då har man varit hos SBP med 9-5:an & den rullade igenom med blankt papper. Precis som vanligt. Inte en kommentar om bromsrören eller skarvarna, förutom att jag sade att de bytts pga rostangrepp ovanför bränslefiltret. Gott så.

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    41
    Medlem#
    -
    Mycket bra tråd! Ska ge mig på att byta vänster bromsrör bak (hela röret) då jag fick nedslag hos besiktningen. Har läst i flera trådar att det går att göra utan att ta ned tanken och har kollat lite hur det ser ut och satan vad trångt det är strax bakom bränslefiltret ovanför tanken. Ni som har gjort detta hur lyckades ni få igenom röret där och fästa det på ett bra sätt? Finns det något magiskt tips eller handlar det bara om vilja och tålamod? Om orginaldragningen inte går att följa, vilken alternativ dragning hade ni gjort då?
    Har också läst en del om svåra nipplar men jag tänker varför inte bara kapa röret vid nippeln och trä på en hylsa, lär ju fungera bättre än med en nyckel?

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Tips - byt båda. Skillnaden i skick mellan dem brukar vara marginell, och det är än mer illa om det andra håller på och ge sig och bilprovningen inte sett det. På min 2000 såg jag problemet med läckage i närheten av bränslefiltret innan bilprovningen upptäckte det, och då blir det mycket akut...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #40
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Ett bra tips. När man ändå är igång och har gjort en sida brukar det gå betydligt snabbare med andra sidan, så det är knappast dubbla jobbet. Och man har antagligen bromsrör över...
    Men om man skall passa på att byta grejer som inte är trasiga får man avgöra från fall till fall.
    Det är svårt att generellt säga vilket som är bäst/smartast.
    Citat Ursprungligen postat av victorimba Visa inlägg
    Finns det något magiskt tips eller handlar det bara om vilja och tålamod? Om orginaldragningen inte går att följa, vilken alternativ dragning hade ni gjort då?
    Har också läst en del om svåra nipplar men jag tänker varför inte bara kapa röret vid nippeln och trä på en hylsa, lär ju fungera bättre än med en nyckel?
    Verkar vettigt!
    Ang alternativ dragning får man väl kolla på nätet efter bilder/video. Eller tänka själv.
    Det är svårt att generellt säga vilket som är bäst/smartast. Tjatigt, men sant...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-04-19, 11:10
  2. [LÖST] Rostigt kylvätskerör NG9-3 1,9TiD Z19DTH
    Av Sportcombin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-12-13, 10:33
  3. Rostigt bakre hjulhus OG9-5
    Av Anders1984 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-05-19, 09:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •