Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55

Ämne: Rostigt bromsrör OG9-5

  1. #1

    Rostigt bromsrör OG9-5

    Var på besiktning idag med resultatet 2:a på "bakre tvärgående bromsrör, rostskadat". Precis innan röret når vänsterbakbroms. Jaja, inte hela världen men vad kan det landa på i runda slängar på ex. mekonomen? Ska ringa imornn men tänkte kolla av här först hur mycket jobb det handlar om. Behöver tanken plockas ner eller går det ändå? Materialet lär väl inte vara speciellt dyrt utan det mesta blir väl arbetskostnad? Så vad tror ni verkstaden vill ha? 1000? 5700?
    SAAB 9-5 SC 2,3t -05

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    Jag bytte vänster längsgående bak. Var rost i de regionerna runt, bakom, under tanken. Detta gjordes på gustaf e bil och jag fick betala runt 2500 har jag för mig. Tyckte det var lite dyrt då de bara skarvade istället för att byta hela röret.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  3. #3
    Snackade med en mekonomenverkstad idag, runt 3000 i arbetskostnad! Tanken måste ner enligt dom men vad jag läst mig till i andra trådar verkar det som det ska gå ändå? Nån med erfarenhet som gjort detta utan att behöva plocka ner tank och avgassystem? Borde ju gå att pilla fram ett nytt rör ovanför tanken men det kanske är en ren omöjlighet? Anslutningarna på bromsslangarna så ju inget vidare ut heller så kanske lika bra att byta dom också när dom ändå håller på. Funkar biltemas?
    SAAB 9-5 SC 2,3t -05

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Råkade ut för samma sak längsgående.... jag gjorde det själv med skarv längst fram vid torpedväggen... observera att rören måste inte gå på samma sätt som dom gör nu så upp bakom tank gjorde inte jag bara smög upp det i mellan rummet så den låg lagom skyddat ... gick på 150:- och 3 timmar.... klart ... riva det gamla tog längst tid...
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Jag bytte det bromsröret på farsans bil förra året. Jag drog igenom kopparbromsrör som jag sedan konade själv. Röret går mer vid sidan av tanken än över den men lite trångt är det.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Ska man vara seriös kan man ju ta ner tanken själv ... inte så svårt .... men byt då alla rör på engång för orginal rören är usla jämfört med kopparrör
    då blir det inga mer nedslag ... gör du det på firma blir priset inte så jäkla mycket mer heller då tanken är nere är det inte så blodigt mycket pill....... om dom kan sin sak....
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Går att vara seriös utan att ta ner tanken. Jag drog röret med exakt samma dragning som original. Sen om det är lättare eller svårare ska jag låta vara osagt eftersom jag bara har gjort det på ett av sätten.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Svårt att få till det snyggt om man ska byta alla rör om man inte får fast dom i clipsen... har inte gjort så själv men en polare tog sig tid och det blev riktigt bra..... själv skulle jag aldrig pilla ner tanken utan göra alternativ dragning.... man väljer själv..... och jag håller med blommas eftersom jag gjorde ungerfär som han beskrev ovan med den lilla ändringen att vid tank kröken gick jag lite annorlunda men det syns inte...

    Men summan av det hela är ändå ... gör det själv ....inte als svårt .. ännu lättare om du har tillgång till pelarlyft eller smörjgrop..

    go 4 it...
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    jag bytte båda rören på min 9-5 till kopparrör,la skarven mitt under golvet där det är plant o fint,drog dom o satt fast dom i orginal clipsen hela vägen,drog nytt till båda hjulen ända bak till båda bromsoken,lite pill,men du behöver inte ta ner tanken,funkar o göra det ändå.
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941
    Jag behöver byta bromsrören på min 9-5 från 2003. Åtminståne i första hand de till bakre bromsarna.


    Alternativen är ju lämna in på verkstad med original-stålrör eller kopparnickel, alternativt göra det själv. SAAB Original stålrör & SAAB-verkstadspris ligger på ca 5000kr. Kopparnickel eventuellt något billigare. Har inte kollat med någon oberoende verkstad. Kopparnickel känns bästa att satsa på p.g.a. att de väl inte ska rosta & således har bättre livslängd. Några andra nackdelar?


    Behöver väl antagligen även nya bromsslangar då nipplarna kanske kan sitta allt för bra.


    Vilken dimension har original rören? Hur många meter behövs för en 9-5 om man köper kopparnickel på "rulle"? Vad behöver man för nipplar till 9-5 om man skall byta allt själv?


    Brukar ni dra ända från ABS/ESP enheten? De bakre rören verkar gå in i bakre gaveln mot torpedväggen på min ESP enhet. Hur "trångt & djävligt" är det att få igenom rören mellan ESP-enheten & golvet? Eller är det skarvning vid torpeden som gäller? Vad för skarvhylsa isf.?


    Vad för flänsningsverktyg samt bockningsverktyg är att rekommendera?


    Något annat man behöver? Fästen, clips eller liknande?


    Finns det någon schematisk WIS/EPC bild på hur rören går så man har en "bild" på hur det är draget?

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag beställde detta till min 9-3. Det innehåller allt man behöver och dimensionerna på rör och kopplingar är rätt. Lär vara samma på 9-5 också. Hade jag köpt samma prylar på Biltema hade det blivit dubbla priset.
    http://www.ebay.com/itm/316-CUPRO-NI...-/360849132837

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Jag bytte från främre (torpedväggen) till vä bak och hö bak... där sitter skarvar i båda ändar... det finns 2 alternativ antingen så skaffar du koningsverktyg eller så köper du hylsa som inte behöver koning båda är godkända av bilprovning.
    Koningsverktygg finns i fler prisklasser, bromsrören är 3/16" om jag inte minns fel... bockningsverktyg behövs inte till koppar ...så mjuk att du med varsamma händer bockar till dom mot tummen...
    tänk på att bromsrören inte måste gå på exakt samma ställe som dom gör orginal.. upp över tank mm.

    tyckte mesta pillet var att få bort de gamla rören..... köp heller mer rör än det går åt i fall du dabbar dig .. och har rören börjat rosta kommer snart fler ställen som behöver nytt....

    lycka till!!!
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Alternativen är ju lämna in på verkstad med original-stålrör eller kopparnickel, alternativt göra det själv. SAAB Original stålrör & SAAB-verkstadspris ligger på ca 5000kr. Kopparnickel eventuellt något billigare. Har inte kollat med någon oberoende verkstad. Kopparnickel känns bästa att satsa på p.g.a. att de väl inte ska rosta & således har bättre livslängd. Några andra nackdelar?
    Det finns ytterligare en fördel med kopparrör, de är mer böjbara än stålrör och därför lättare att få till vid tanken, och en tank som inte vill flytta på sig blir därmed inte ett stoppande hinder.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Jag beställde detta till min 9-3. Det innehåller allt man behöver och dimensionerna på rör och kopplingar är rätt. Lär vara samma på 9-5 också. Hade jag köpt samma prylar på Biltema hade det blivit dubbla priset.
    http://www.ebay.com/itm/316-CUPRO-NI...-/360849132837
    Jag beställde på vinst & förlust en sådant kitt med koppar-nickel rör, vilket anlände nu i veckan.

    Jag köpte även hem ett komplett kitt med 6st nya stålomspunna bromsslangar.

    Då kommer frågan hur man ska göra med bytet av de bakre rören (som blir med bilen på pallbockar). Ska jag skarva vid torpedväggen? Eller dra hela vägen (vilket såklart känns bäst)? För det verkar ju attans trångt att ta sig upp till ABS/ESP-enheten. Eller är det inga större problem att få upp rören mellan torpedvägg & motor? Om man skulle skarva original stålrör med koppar-nickel, vad för skarvdon ska man då använda? Tacksam för länkning till lämplig produkt. För det går inte att dubbelkona stålrören med det flare-toolet som var med i kittet ovan.


    Är det annars dubbelkonade anslutningar på alla ställen?

    Någon som har en bild på hur 9-5 original bromsrören ser & är dragna ut i sitt "råa" utförande?

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Om du tar i ordentligt då går bra att dubbelkona stålrören. Finns även smidigare sätt som jag senare använd och då kapar man rör och skickar i skarvdon.

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...or-2000022799/

    Har även blandat koppar/stål på en bil i samma skarvdon,inga problem.

    @
    Brisse bra o billiga grejer som du köpte.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    För det går inte att dubbelkona stålrören med det flare-toolet som var med i kittet ovan.
    Har du testat? Jag är nästan säker på att jag skarvade bromsrören under passagerarens fötter med biltemas billiga verktyg och nipplar.

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941
    Det flaring kitt jag fick levererat är ett Sealey AK505. Det står på det:
    "Suitable for producing singel or double flares on copper, brass or thin-walled aluminum pipe"
    "Not suitable for steel pipe".

    Men visst det kan ju fungera för en eller ett par stål koningar ändå. Det är dock troligen inte dimensionerat för det ändamålet.

    Kan man skarva med Hane - Hona flare koppling av den typen som ingår i de kittet ovan? Men man kan väl inte köra dubbel koning då mot varandra?

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Kan man skarva med Hane - Hona flare koppling av den typen som ingår i de kittet ovan? Men man kan väl inte köra dubbel koning då mot varandra?
    Det gjorde jag.

    Nu ett år senare har jag ersatt sista biten längs torpedväggen med kopparrör också. Passar bra att ha en skarv innan torpedväggen tycker jag, blir lättare så.

  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941
    Jag har införskaffat två skarvnippel 66450 från Biltema. Så det blir en skarv under golvet bakom torpedväggen vid subframe, enligt era rekommendationer.

    Har nu pallat upp bilen inför morgondagen. Kikade lite snabbt & det kommer bli jobbigt att utföra liggandes på marken. Tajt, trångt & mörkt... Bränsletanken kommer jag inte röra, så det får väl bli delvis alternativ dragning. Hittade tillslut rostskadan på ena röret, ovanför framför bränslefiltret ser det otrevligt ut.

    Tacksam för alla tips på hur man lämpligen drar rören förbi olika "hinder". Bränslefilter, tank & annat "mög" som är i vägen. Om man ska börja framme ifrån eller bakifrån? m.m.

  20. #20
    Grundladd N.Juvakkas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    119
    Medlem#
    8315
    Jag fick byta båda mina bak på 9-5an, pilligt värre men det går ju uppenbarligen. Köpte en liten röravskärare typ denna http://www.ssbilbehor.se/kamasa-tool...741-c-317.aspx och skar av bromsröret ett par cm ovanför nippeln på oket och skarvade med skarvnipplar typ dem som är länkade längre upp i tråden. Blev dock rekommenderad att inte använda biltemas, tydligen lätt att dra av dem innan man får det tätt i ändan med stålrören, utan att använda autoexpertens motsvarighet: https://www.autoexperten.se/reservde...ppel-27092750/ . Enklast är att trä i de nya rören framifrån och bakåt men kul är det inte, speciellt inte på pallbockar. Bränslefiltret kan du bara lossa och låta hänga i slangarna förresten, du lär inte trassla dig förbi det annars

    Jag klippte dem sen en meter eller så framför tanken under golvet och skarvade likadant där, mest för att jag inte hade köpt tillräckligt med rör för att ta mig till ända till torpeden... Jag lät även det ena av de gamla bromsrören sitta kvar, det var fortfarande fräscht bakom tanken, för att ha nånting att fästa de nya bromsrören i så de inte skulle skava runt på allt möjligt. Alla mina plastclips var så gamla och torra så de gick åt skogen.

    Allt som allt tog det ca 2 timmar.
    Senast redigerat av N.Juvakka den 2015-05-09 klockan 10:47.
    The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
    Kör 9-5 aero -02 och 900 T16 -91

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-04-19, 11:10
  2. [LÖST] Rostigt kylvätskerör NG9-3 1,9TiD Z19DTH
    Av Sportcombin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-12-13, 10:33
  3. Rostigt bakre hjulhus OG9-5
    Av Anders1984 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-05-19, 09:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •