Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: SAAB 9-3 SC 1.8 t BioPower -07 - Startproblem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84

    SAAB 9-3 SC 1.8 t BioPower -07 - Startproblem

    Hej alla Saabare!

    Jag köpte mig en SAAB till ett förmånligt pris för 2 månader sedan! Ett mycket bra val! Den har rullat 9600 mil och är fullservad på auktoriserad verkstad.

    Jag har dock ett lite irriterande bekymmer.

    Varm startar bilen ganska så omgående men tvekar upp i varv. En gång dog den men startade felfritt direkt efter.

    Kall så nöter bilen på startmotor i cirka 5 sekunder, ibland behövs en liten knuff på gaspedalen för att den ska gå igång.

    Bilen tvekar ibland vid gaspådrag efter en uppväxling, oftast från tvåan till trean. Det tar cirka 2 sekunder innan bilen reagerar på gaspådraget.


    Jag har läst av felkoder med en vanlig OBD2-läsare och hittar inga felkoder i ECU

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    13
    Hade samma problem med min. Den hade bara gått på etanol. Jag bytte spridarna sedan var problemet löst.

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Just på denna modellen är det vanligt att E85 ger problem med spridarna, men å andra sidan är de ganska billiga. En annan orsak kan vara att det är högre etanolhalt än 85%. Det finns en tråd om detta på forumet. Verkar vara ett problem som har dykt upp i år. Några forummedlemmar har analyserat bränslet och ibland har det varit en bra bit över 90% och då blir bilarna svårstartade.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Tack för två bra svar! Jag skulle tro att bilen endast gått på etanol och dessutom har den stått i cirka 2 månader innan jag köpte den då ägaren flyttat till Norge.

    Men då kan man alltså säga att det med största sannolikhet är spridarna?

    Jag hittar spridare för 250 kr på speedparts men de är slut :/ maptuns kostar dubbelt så mycket. Någon som vet om fler ställen man kan hitta dem till ett bra pris?

    Eller, kan det fungera med en STP Injection Cleaner? Eller kanske en complete fuel cleaner?

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 287
    Hej

    Börja med att köra en eller två tankar BF95. Om problem kvarstår kan det vara läge att se över spridare och tändstift.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 970
    Medlem#
    Dolt
    Tråden med etanol-% finns här:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-start-problem!
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873 Visa inlägg
    Hej

    Börja med att köra en eller två tankar BF95. Om problem kvarstår kan det vara läge att se över spridare och tändstift.

    //Jesper #1873
    Jag provade med en tank bensin. Och bilen blev märkbart sämre tyckte jag. Det va med bensin som den dog precis vid uppstart men jag ska prova med bensin igen och köra injection cleaner och kolla vad som händer.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Okej jag har nu varit inne och läst i tråden. Verkar som att många som fått problemet på grund av "dålig" E85 har lyckats lösa det genom att tanka bensin. Tyvärr hjälpte det inte i detta fallet men då kanske det är så att spridarna behöver ses över. Men jag kommer först prova med en Complete Fuel System Cleaner och en Injector Cleaner.

    Återkommer med resultat.

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av alexas Visa inlägg
    Jag provade med en tank bensin. Och bilen blev märkbart sämre tyckte jag. Det va med bensin som den dog precis vid uppstart men jag ska prova med bensin igen och köra injection cleaner och kolla vad som händer.
    Det kan vara så att bensinen löst upp en del klegg men som i sin tur gjort att den går dåligt. När jag hade liknande problem, fast i mindre omfattning, så körde jag på bensin i ett par månader för att vara säker på att det sköljt bort all skit. Sedan gick bilen bra igen. Så försök köra en lite längre tid på bensin innan du förkastar den varianten.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Update:

    Jag gjorde som jag skrev att jag skulle göra och köpte mig en flaska STP Injector Cleaner. Hällde i den tillsammans med bensin. Körde en liten runda på 5 mil utan någon skillnad. Efter att ha kört bilen hem (13 mil) och låtit den stå över natten så var det en väldigt märkbar skillnad på kallstarten på morgonen. Tidigare tvekade bilen upp i varv. Nu nästan helt felfritt. En annan skillnad var också att jag slapp bensinlukten in i kupén som annars kom in precis vid starten. Om 30 minuter är det dags för test av varmstart som tidigare krävde mycket av startmotorn och gaspådrag. Återkommer med resultatet.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Update 2:

    Problemet vid varmstarter har förbättrats något. Från att behöva nöta 5-6 sekunder + gaspådrag så räckte det med kanske 3 sekunder utan gaspådrag.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Då problemet inte avhjälptes på ett bra sätt med cleanern så kommer jag beställa reservdelar.

    Vad tror ni är bra att börja med? Ska jag köra nya tändstift först -> nya spridare och sist nytt spjällhus om inget av de andra har hjälpt?

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Helt klarta testa nya stift först. Billigaste och enklaste åtgärden. Sedan tror jag, precis som du, att spridarna är enklast.

    Edit: Stavning
    Senast redigerat av Vfr den 2014-07-11 klockan 10:48.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Helt klarta testa nya stift först. Billigaste och enklaste åtgärden. Sedan tror jag, precis som du, att sprdarna är enklast.
    Precis! Stiften går på 200 kr, spridarna 2000 kr och spjällhuset 1600 kr. Runt 4000 kr för alla reservdelar om jag nu behöver byta ut allt det (vilket jag inte tror för jag tippar på att det är spridarna).

    Återkommer med resultat allteftersom reparationerna pågår.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Sådär, nu är stiften bytta.

    Har provat starta bilen varm, något mindre nötande på startmotorn. Precis på gränsen till acceptabelt. Får se hur det utvecklas under helgen. Får bli nya spridare på måndag om det inte blir bra.

    Här finns en länk på de gamla stiften för den som är intresserad:

    http://imgur.com/YYHshpa

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Update:

    Har idag beställt spridare från maptun, 495 kr/st. Vågar man montera själv eller ska man få dem bytta av mekaniker? Har lånat hem haynes för tändstiftsbytet men vet inte riktigt om jag vågar mig på spridarbytet.

    Bonus: För er som är intresserade så är det såhär bilen startar kallstart.

    http://sv.tinypic.com/r/vn2giu/8

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    För alla som tittar in och är intresserade av att rengöra spridarna finns här en fin beskrivning med bilder av rengöring på just 9-3 07- spridare.

    http://classicautorestore.se/meka-re...engoering.html

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Sådär! Spridarna bytta och bilen känns som ny. Startar fint, går fint och bättre gasrespons.

    Kommer med en ny update imorgon med kall/varm-start.

    Såhär såg spridarna ut: http://imgur.com/ndLNgBO

    De två i mitten helt ok. De två som satt längst ut.... Well, kolla på bilden.

  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Härligt attt du löst problemet (mest sannolikt iaf).
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Okej..

    Bilen varmstartsegenskaper är avsevärt bättre. Inget nötande på startmotorn vilket är bra, det va det som störde mig mest.

    MEN, kallstarterna där bilen svajar upp i normal tomgång finns kvar... hmm. Spontant verkar det då som att två saker behöver åtgärdas. Rengöring av spjällhuset kanske?

    Ni kan se videon som jag lagt upp tidigare hur bilen beter sig vid kallstart. Det är alltså bara vid själva uppstarten den svajar upp, för att sedan efter 2-3 sek stabilisera sig kring sin normala gång.

    Någon som har en kvalificerad gissning på vad det kan vara?

    Edit: Eller det kanske är helt normalt för en BioPower? Vad säger ni som har samma motor?

Liknande ämnen

  1. Startproblem saab 9-5 2,0t M01
    Av millennium_john i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-29, 19:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •