Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Motorhaveri saab 9-3 2.0.t

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Motorhaveri saab 9-3 2.0.t

    Hej alla glada Saabfantaster! Det är såhär att jag körde skiten ur min fina Saab 9-3 och helt plötsligt så dör motorn i ca 200 knyck. Det rök mer än polenfärjan och det rasslar som fan när jag startar den efteråt. Försökte bara starta en gång men efter jag hörde att det rasslade så in i helvete så la jag av med mina tappra försök. Kan det vara så att toppen har gått samt turbon? Har aldrig meckat Saab innan så är helt ny på ämnet. Vore väldigt tacksam för svar. Mvh Ted

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Troligtvis har du rasat en kolv,inte ovanligt om årsmodellen är fram till -02. Att köra skiten ur en bil är sällan hälsosamt,köra hårt är ok om man sköter om sin bil i övrigt.

    rekomenderar ett topplyft för att inspektera felet,ett motorbyte kan vara aktuellt om skadan skedde i 200 km/h,det snurrar ju några varv på motorn så trasiga delar snurrar gärna runt i motorn och gör mer skada.

    /M
    Akta skinnet!

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Börja med att berätta om det är en og9-3 eller ng9-3. Som lillen säger så är det inte helt ovanligt på den lite äldre og9-3. Väldigt ovanligt däremot på ng9-3.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Börja med att berätta om det är en og9-3 eller ng9-3. Som lillen säger så är det inte helt ovanligt på den lite äldre og9-3. Väldigt ovanligt däremot på ng9-3.
    Hur vet jag om det är og9-3 eller ng9-3? Men en 02a är det.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Troligtvis har du rasat en kolv,inte ovanligt om årsmodellen är fram till -02. Att köra skiten ur en bil är sällan hälsosamt,köra hårt är ok om man sköter om sin bil i övrigt.

    rekomenderar ett topplyft för att inspektera felet,ett motorbyte kan vara aktuellt om skadan skedde i 200 km/h,det snurrar ju några varv på motorn så trasiga delar snurrar gärna runt i motorn och gör mer skada.

    /M
    Lyfte av ventilkåpan igår men där ser allt fint ut.
    När jag kollade så var oljan helt slut, inte en droppe kvar. Detta måste hänt samtidigt som bilen stannade då det innan dess var olja i den.
    Det är inga oljeläckage såvitt jag kan se, dock inte provat att slå på ny olja för att se vart den tar vägen.
    Bilen går fortfarande igång men det rasslar väldigt mycket och ryker extremt mycket.

  5. #5
    Du startar bilen utan olja, du gör verkligen allt du kan för att sabba motorn fullständigt.
    Troligen kolvhaveri, ta ur tändstiften och kolla om du ser alla kolvar.
    Signaturlös

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Du startar bilen utan olja, du gör verkligen allt du kan för att sabba motorn fullständigt.
    Troligen kolvhaveri, ta ur tändstiften och kolla om du ser alla kolvar.
    Självklart fyllde jag på olja! motorn startar och rasslar inte längre dock ryker den fortfarande.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Kolla om du hittar oljan i intercoolern.

    Låter ju som ett turbohaveri som sugit ur all olja ner i insuget. Torr motor i 200 borde inte vara möjligt utan skador på vevlager...

    Rent generellt:
    Skulle det inte vara en fördel att ha en separat oljekrets till turbon? Om turbon havererar och suger ur oljan så skulle man ju inte kunna tömma motorn på olja.
    Fredrik J

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Jag skulle tippa på att turbon havererat och att den matar ut olja i avgassystemet via turbinen. Motorn kan mycket väl ha lagerskador. Det är ju rätt sannolikt m.a.p felbeskrivningen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Rent generellt:
    Skulle det inte vara en fördel att ha en separat oljekrets till turbon? Om turbon havererar och suger ur oljan så skulle man ju inte kunna tömma motorn på olja.
    Den skulle isåfall behöva en egen oljetank, oljepump, tryckgivare, oljefilter och oljekylare. Klart det går, men det blir nog lite för komplicerat för att det ska vara värt det.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av idiot200 Visa inlägg
    Det är inga oljeläckage såvitt jag kan se, dock inte provat att slå på ny olja för att se vart den tar vägen.
    Bilen går fortfarande igång men det rasslar väldigt mycket och ryker extremt mycket.
    Citat Ursprungligen postat av idiot200 Visa inlägg
    Självklart fyllde jag på olja! motorn startar och rasslar inte längre dock ryker den fortfarande.
    Fyllt olja eller inte fyllt olja, det är frågan. Men ok, det är väl bara jag som inte fattar vad du skriver då.
    Signaturlös

  11. #11
    Kan det vara så här: turbon pajar, oljan tar slut, motorn rasslar, du fyller olja, motorn rasslar inte längre, men turbon är förstås fortfarande paj?
    Signaturlös

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Den skulle isåfall behöva en egen oljetank, oljepump, tryckgivare, oljefilter och oljekylare. Klart det går, men det blir nog lite för komplicerat för att det ska vara värt det.
    Man skulle behöva ett system som stänger oljetillförseln till turbon om flödet tillbaka från den försvinner. Man skulle ju då eventuellt offra turbon tidigare men kanske rädda motorn. Det går ju förbluffande fort att pumpa ut all olja i intercoolern och svensson kör till närmsta p-ficka...
    Fredrik J

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Intressant idé. Ett sånt system behöver inte vara så komplicerat. Blir jobbigt om det råkar stänga oljetillförseln på en frisk turbo dock

Liknande ämnen

  1. Saab 9.5 Turbo -03 motorhaveri?
    Av Speedbooster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 18:15
  2. Köpa saab 9-3 (äldre modeller), motorhaveri?
    Av drolug i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 00:17
  3. Motorhaveri ??
    Av jober i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 00:07
  4. [LÖST] Motorhaveri OG9-3 Aero B205R
    Av Aero_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 18:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •