Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Guide – Montera Aero diffuser på 9-3 MY08-11

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Medlem#
    9600

    Guide – Montera Aero diffuser på 9-3 MY08-11

    På grund av stort intresse på en guide på hur man monterar en Aero diffuser på den faceliftade SAAB 9-3 Linear eller Vector mellan åren 2008 – 2011 med bakparitet som visas nedan. Så har jag fixat en lösning till er! Modifikationen är gjord på farsans 9-3a 2,0t TX Vector från 2011 i kombi form(SC). Denna mod funkar på sedan (SS) varianten med.

    När Aero diffusen är monterad från fabrik så görs samma procedur fast i en stans maskin!

    OBS: Detta är en guide med hänvisningar, jag tar inget ansvar för vad ni gör på era bilar.

    Det som behövs för denna mod är:

    - En diffuser i form av en Aero eller Hirsch. Aero varianten finns hos speedparts eller ANA. Hirsch får ni googla efter men skall finnas kopior på ebay också. Passform okänd från dem på ebay.
    - Popnitar ask med popnitar och en sån ”klämmare” (hjärnsläpp) åt dom. Fick tag på de på Biltema.
    - En maskin och kapa med exempelvis dremel eller sticksåg. Maskinen jag använde syns nedan.
    - Ett glatt humör samt ett par extra händer skadar ej!
    - Lite universal verktyg osv.

    Hur gör man då:

    Jodå! Det finns 2 tillvägagångssätt sätt, antingen lämnar man kofångaren på plats och kapar eller så tar man och tar av den och kapar. Jag och min farsa tog av den men det är en del som låter den sitta kvar vid kapning. Du som gör modiftiaktionen får bestäma hur du vill gå till väga. Jag personligen hade låtit den sitta kvar och kapat om jag hade gjort modden nu.


    Hur tar man av kofångaren om man ville de, behövs ej:

    Släpp först dessa på plastmuttrar:




    Sedan tar vi och släpper dessa 3 skruvar i hjulhuset på varje sida:



    För bilar med backvarnare så skall man dra ur denna sladden som gömmer sig under ett lock till vänster om man står och tittar in i bagaget. Kanske ser lite annorlunda ut på en sedan (SS). Sladden med siffran 6 skall ryckas ut. Blir inga felkoder av detta.



    Ta nu tag som på bilden visar och dra ur kofångaren kanske en 10cm utåt som bilden påstår. Bänd försiktigt men ändå bestämt. Görs på bägge sidorna.



    Detta kan vara lite klurigt, ta nu en platt skruvmejsel och bänd upp den lilla flärpen försiktigt som håller kofångaren samtidigt som du drar lite försiktigt i kofångaren som du bände upp i förra steget. När en sida är gjord så gör du lika dant med den andra sidan.



    Sista steget för att ta av kofångaren samt det klurigaste



    Nu är kofångaren av. Nu börjar det roliga, modda! Glöm inte ta av reflexerna!



    Tog först och gjorde en liten mall genom att lägga den mot diffusern



    Måla lite (däck penna) med hjälp av mallen så man får ett litet hum:



    Ungefär så här skall det kapas. Notera där jag har satt pilar, där skall det sågas ut små jack var noga att dessa hamnar rätt.



    Elmaskinen samt bladen som användes:



    Tyvärr fick jag ingen bild på hur det såg ut efter kapningen men det skall se ut på ett ungefär såhär Notera jacken (!!) : lite finare kapat skadar ej.



    Bilden lånad, ägare kan höra utav sig i du inte gillar att den ligger postad här.

    Viktigt: Kapa hellre lite i taget och mät ut allt innan ni kapar. Kan sluta dyrt om det blir fel. Mesure twice cut once!

    Dessa plastbitar fick vi över:



    Nu är det dags att montera ihop allt igen!

    Se till att låsflikarna (B i bilden) från diffusen hamnar i jacken ni gjord tidigare.



    Fast sättningen görs med popnitar. Storlek får ni ta reda på själva. Dessa skall sitta såhär (markerat med A):



    Liter bilder på riktigt





    Montera tillbaka kofångaren i omvänd ordning sedan lär ni få något som ser ut så här som resultat:



    Sedan kan ni ta och fylla ut lite med en Simons halvsats från Maptun likt detta:



    Klart!!

    Har ni frågor eller synpunkter så är det fritt fram!

    Det är jag, Andreas AKA Lipomannen eller Saab_2takt på garaget.org som har gjort guiden. Hoppas ingen kopierar och tar allt cred!
    http://www.garaget.org/Saab_2takt
    Senast redigerat av LiPoMannen den 2014-07-03 klockan 19:23.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Bra jobb o fler som du behövs.. Men är det inte överkurs med och ta av kofångaren ? Det går och kapa på plats med lite försiktighet om man är rädd om skummet..

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Medlem#
    9600
    Tackar!
    Jodå de kanske är lite överkurs men de var så där jag och farsan gick till väga i varje fall. Blir la bara lite svårare att få till dom där jacken bara med den på.
    Senast redigerat av LiPoMannen den 2014-07-03 klockan 19:03.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    2 synpunkter.

    1. Guiden gäller 08-
    2. Jag har heller inte demonterat stötfångaren vid montering av Aero diffusor. Känns lite överkurs.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Tack för den här jätte bra info. Sitter nu aero diffuser på min med

  6. #6
    Sugmotor Lillejohns avatar
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Medlem#
    10038
    Tack för en lysande guide! Har fotat flera olika modifieringar jag gjort ( skall bara skriva en pedagogisk text - efter det kommer några roliga guider att läggas upp! (Gäller en saab 9-3)

    En kort fråga:
    Passar Twinpipe-Diffusorn från 2007 och tidigare dvs. modellen innan faceliftet av framlyktorna - till den nyare modellen 2008+?
    Såld: 9-3 SC 2007 - Manuell - Vector - MapTun Steg 1+ 220hk/345Nm
    Såld: 9-3 SC 2008 - Automat - Linear BioPower - Maptuner X Steg 1+ TD04 270Hk/390Nm

    Nuvarande: 9-3X SC 2011 - Manuell 6vxl - Vector -Biopower XWD -Maptuner X Original (Ännu) -210hk/XXX

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Nej. Det finns ingen separat diffusor på MY03-07. Man byter hela den nedre delen av bakspoilern mot en med twinpipe-uttag på dom gamla modellerna.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Sugmotor Lillejohns avatar
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Medlem#
    10038
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Nej. Det finns ingen separat diffusor på MY03-07. Man byter hela den nedre delen av bakspoilern mot en med twinpipe-uttag på dom gamla modellerna.
    Tack! Då vet jag!
    Såld: 9-3 SC 2007 - Manuell - Vector - MapTun Steg 1+ 220hk/345Nm
    Såld: 9-3 SC 2008 - Automat - Linear BioPower - Maptuner X Steg 1+ TD04 270Hk/390Nm

    Nuvarande: 9-3X SC 2011 - Manuell 6vxl - Vector -Biopower XWD -Maptuner X Original (Ännu) -210hk/XXX

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Någon som gjort detta på en 9-3:a med dragkrok?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Ja, det är inga problem. Man får skära ut för draget bara.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Grundladd Martin_Fs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Skara
    Inlägg
    169
    Medlem#
    10566
    Bra guide, använde den som stöd när jag monterade min diffusor.
    Kändes dock lite klent att bara ha plast som mothåll på insidan när jag drog i popnitarna så jag kompletterade med en mindre bricka bara för att få mer yta som poppen kunde hålla mot.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Montera Hirsch 4-delad grill Saab 9-3 Aero my08.
    Av Folden i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-04-29, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •