Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Byte bromsok bak 9-3 SS

Byte bromsok bak 9-3 SS

Håller just på och byter ok bak men har stött på patrull. Hur får man bort handbromsvajern från oket? Vajern går genom nån slags kopparbult som är inpressad i oket. Jag måste återanvända denna då ny ej följde med nya oket. Hur gör man detta vanligtvis?

Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941
    Wiren sitter väl med sitt stopp i en metallögla ytterst på handbromsarmen. Wirehöljet sitter instucket i ett hål i armen som petar ut på OKet. Så den ska du antagligen "bara" lirka ut. Men kan anta att den kan rosta fast där så det kräver lite "våld & vaselin".

På bilden syns kopparpluggen som wiren går genom. Andra änden är redan lös. Är den pluggen som bara ska gå att dra ut? Sitter som gjuten...

Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941
    Kollar man på ett nytt löst bromsOK så är det bara ett hål med fläns & släta sidor rakt igenom. Så jag antar att det bara är instucket & att det rostar fast.

Ok. Jo jag har nya oket o kikar på, släta sidor. Tänkte om nån visste om det var pressat eller så innan jag börjar bruka våld på riktigt. Men är väl bara gå ut o banka...

Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941
    Nu hittar jag ingen handbromsvajer hos SP till ng9-3. Men antar principen är den samma på tidigare 9-3 & där sitter mässingsbussningarna på vajerhöljet

http://shop.speedparts.se/sv/prod/90...ms/303104.html

Så det är nog tyvärr bara att bruka våld för att få loss, samt att hoppas på att handbromsvajern inte pajar. Smeta in det nya oket med något beständigt antikärvfett, koppar eller aluminium, så det inte fastnar allt för snabbt igen.
    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2014-07-02 klockan 20:40.

Nepp. Värmde, använde rörtång, slägga, hammare, u name it. Inte en chans. När vajern började ta stryk tog jag fram vinkelharry och klöv oket. Synd på ett orginalok men skiten skulle väck. Nya sitter på nu iaf.

Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941
    Korrosion är inte att leka med. Men gott att du fick sakerna på plats. Var det utbytesok?

I WIS står det bara "Demontera parkeringsbromsvajern från bromshuset" utan närmare förklaring, så det "ska" inte vara komplicerat. :-)
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941
    Men där tog de inte, yttre omständigheter över tid i tufft klimat, i beaktande Författaren gjorde det lätt för sig.

Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Författaren gjorde det lätt för sig.
    Visst, men samtidigt skulle WIS bli dubbelt så stor om text angående olika fästelement (skruv, mutter osv) skulle ha en text om vilka problem korrosion kan ha skapat. Det är väl rimligare att om det inte visas någon speciell manöver i WIS för att lossa något så är det korrosion som håller fast om det inte lossnar enkelt.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Jag köpte ett biltema ok.

Jo, alltså jag fattar inte att det kan sitta så hårt. Aja nu är det gjort. Pust...

Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941
    Kan tillägga nu när jag också gjort denna operation på 4st bromsok. Det är en stålhylsa som sitter på bromsvajerns hölje. Ingen ädlare metall. Den rostar & expanderar. Min vänstra vajer på pendelbilen satt fast. Men jag lossade damasken på vajern, drog bak den & tog en tång som jag satte bakom den utstickande metalldelen från vajerhöljet, knackade på tången med en hammare & lyckades på detta sätt backa vajerhöljets metallhylsa ut ur hålet på bromsoket. Men för att detta inte skall kärva så krävs det nog att man fettar in vid montage samt med jämna mellanrum lossar & återfettar.

Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941
    Bytte bromsok på en annan ng9-3 igår. De bakre bromsokens handbromsvajerhylsa satt som svetsad i bromsoket på båda sidorna. Ordentligt med rost/korrosion på handbromsvajerhylsan. Den borde varit i något annat icke korriderande material. Jag fick tyvärr ta hjälp av en vinkelslip & kapa bort öglan i bromsoket för att handbromsvajern skulle gå att lossa. Synd på oken som således blir skrot.

Hur gör en verkstad för att få ut handbromsvajern hel när de byter bromsok bak? För detta måste ju verkstäder brottas med dagligen.

Liknande ämnen

1. Problem med byte av bromsok
    Av fredrikr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 11:05
  2. Byte damask på bromsok bak 9-3 aero 2010?
    Av AndreasOstman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-01, 17:30
  3. Huvudbromscynilndern trasig vid byte av bromsok på verkstad?
    Av indys i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 21:41
  4. Byte bromsok 9000-95???
    Av wolfman7304 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 14:28
  5. Byte av 1 eller 2 bromsok....?
    Av Dolken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 16:33

Taggar för det här ämnet